[BSD] load balancing

Adam Szilveszter adam at nhh.hu
2004. Okt. 8., P, 10:31:07 CEST

Szia!

Attila Nagy wrote:

> Azt ADSL-t eleve nem szolgáltatásra, hanem letöltésre találták ki. Aki
> ezen szolgáltat, az el van tévedve :)

Persze, de ha te nem szolgaltatni, csak netet elerni akarsz rajta, de
azt megbizhatoan... pl gondolj egy szerencsejatek szervezore, akinek
kellenek idobelyegek egy szolgaltatotol, hogy rangsorolja a (zart
halotzaton erkezo) fogadasokat. De lehet biztos ennel jobb peldat
mondani. A lenyeg az volt a mondanivalomban, hogy egy uzleti DSL es egy
berelt vonal ara kozotti kulonbseg akkora, hogy egyszeruen nem lehet
figyelmen kivul hagyni...

> Érdekelne, hogy mondjuk egy magyar nagyvárosban (legyen mondjuk
> Budapest) mekkora százalékban tudsz valóban két külön szolgáltatótól
> ADSL-t venni. Szerintem közelít a nullához.

Ebben viszont erosen igazad van, ha nem kapcsolodsz valami alternativ
infrastrukturahoz (pl Elmu, MAV) akkor jelenleg ez a helyzet. De azert a
jovoben ez fokozatosan valtozni fog. A szitu igy fog kinezni:

- Egy kezben a voice es a DSL vonal, rajta keresztul ered el az ISP-t
(egyebkent erdekelne, hogy miert csak erre hasznaljak. Elvileg semmi
akadalya nem lenne, hogy pl a ceget erd el vele dedkaltan) Ilyenkor
tenyleg a *legtobb* parameter egyezni fog, hisz csak az ISP sajat
szakaszan lehet barmi kulonbseg, a koncentratorig minden azonos. EZ van
most, mindenki vagy M*tav, vagy Inv*tel, vagy Hunga*otel, vagy Mo*ortel
vonalat hasznal, es azon vannak a kulonfele ISP-k csomagjai.

- Kulon dedikalt DSL vonal voice nelkul. Ekkor a szolgaltato pl extra
kiepit neked egy vonalat amin csak adatatvitel megy, es a voice
szolgaltatonak semmi koze nem lesz hozza. => konkurrens utolso merfold.

- Voice szolgaltatotol teljesen berbe vett utolso merfold => a vonal
ugyan tovabbra is a (mondjuk) M*tave, de minden ami rajta megy nem az o
szolgaltatasa. (hasznos, ha nem lehet vagy celszeru full parhuzamos
infrastrukturat kiepiteni)

- Voice szolgaltatotol megosztva berbevett vonal => bajtfolyam
hozzaferes. Ekkor a voice mehet ahogy volt, de a DSL mar a konkurrenciae
teljesen.

Az uj (mar nem annyira uj) Elektronikus Hirkozlesi Torveny ezeket a
lehetosegeket mind ismeri, es remelhetoleg az alattam ket emelettel
munkalkodo NHH Tanacs tenykedese nyoman ezek el is terjednek majd...

> Ne felejtsük el, hogy attól, hogy előfizetsz egy ISP-A és ISP-B ADSL-re,
> attól az átviteli szolgáltató ugyanúgy a TELCO-M, legalábbis Budapesten
> nagy valószínűséggel. :)

Igy van, jelenleg ez a helyzet.

> Tehát ha annak az autentikációja, vagy a gerinchálózata, vagy bármilye
> lerohad, szart sem érsz azzal, hogy a nem létező kapcsolatod két
> szolgáltatónál is végződtetve van.

Igen. De azert a ket szolgalatato kapcsolata sem mindegy, ott is lehet
hiba (bar ritkabb) vagy az autentikacio hiba lehet helyi jelentosegu, es
akkor nem mindegy, hogy az egyik szolgaltatonal mondjuk a varosmajori
kozpontban autentikalsz, a masikban (mivel mar tobb elofizetoje van)
Gyorben (volt ilyen)