[BSD] load balancing

Attila Nagy bra at fsn.hu
2004. Okt. 14., Cs, 09:15:39 CEST

Chal wrote:
> Matav azt mondja neked, hogy oke oreg, ha a kovetkezo evben eladsz
> 10e db -ot, akkor megkapod nyomott aron, nagyobb hasznot tehetsz
> ra. Viszont ha nem lesz meg a 10e db, akkor kifizeted a
> kulonbozetet az ev lejartaval, visszamenoleg.
Próbálom megérteni, ma úgy látszik számolós kedvem van :)
Kerüljön mondjuk egy ADSL az Internet szolgáltatónál 10 ezer forintba.
Nem tudom ebből mennyi megy a Matávnak az ADSL-ért és mennyi marad az
ISP-nél, de legyen fele-fele. Tehát 5 ezer forintba kerül havonta a
Matáv felé a kapcsolat.
10 ezres tételnél legyen 2 ezres kedvezmény (ez így kívülállóként
nyomott árnak tűnik). 10 ezer ügyfélnél ez havonta 2 millió
megtakarítást jelent, tehát ha az ISP ugyanannyiért adja az ADSL
szolgáltatást, havonta 2 milliója lesz pluszban.

Azt mondod, hogy egy külföldi kapcsolat ára eltörpül amellett, hogy
meglesz-e az évi 10 ezer, vagy nem. Ha feltételezem, hogy a
szolgáltatónak még nincs külföldi kapcsolata és ezt a 10 ezer ügyfelet
akarja kiszolgálni, így okoskodnék:
Mivel érdemes (lehet) csúcsra tervezni, számoljunk csúcsidőben 5 ezer
aktív ügyféllel. 384 kbps-es átlagelőfizetésre gondolva felezzük meg azt
is, tehát mondjuk átlagban 150 kbps-t szeretnénk nekik adni.
Az tehát 5000*150=750000, azaz 732 Mbps. Menjen ennek a fele belföldre,
marad külföldi forgalomnak 366 Mbps. Felezzük meg ezt is és az jön ki,
hogy 10000 ADSL ügyfélre reálisnak mondható csúcsidőben 183 Mbps
külföldi forgalom-igény, de inkább több.
Nem vagyok tisztában az árakkal (sem), így tovább okoskodom. Legyen 64
kbps külföldi sávszélesség ára havi 45000 forint.
183 Mbps tehát havi 130 millió forintba kerül. Nem tudom irreális-e, de
felezzük :) ezt is, így kijön 65 millió forint egy hónapban. Csak a
külföldi kapcsolatra.

Emellé ha odateszem a 2 milliót, amit 10000 ügyfélen nyerni lehet...

Valamit nagyon elrontok, de mi az? Nagyságrendi tévedésnek kell valahol
lennie.

> abba jobb nem is belegondolni. Megteheti meg hogy nem vallal be
> mennyiseget, hanem jon amennyi jon, de azon meg olyan kicsi az
> arres hogy kb a szamlak postakoltsege elviszi :)
Hú, de szeretnék legalább arányaiban látni ilyen számításokat :)

> Persze emellett barki mondhatja azt hogy ok, akkor en fogok par
> millat a kulfoldi savomon havonta, es korlatozom az userjeimet.
> Viszont ez annyira elenyeszo osszeg, hogy a piac tobbi resztvevoje
> siman meg tudja csinalni hogy nem teszi zsebre, inkabb forgalmi
> korlat nelkul ad szolgaltatast az ugyfeleinek (uram bocsa nem
Akkor ezekszerint azt számoltam rosszul, hogy a Matáv 2 ezer kedvezményt
ad per ADSL havonta. A pár milla nem 2 millió kategória nálam, hanem 5-10 :)

> jobban. Ebben a kielezett versenyben (ahol szegeny szerencsetlen
> mostohagyerek Axelero 70% -at viszi a piacnak) ez nem megengedheto
> senkinek.
Komoly érdeklődéssel figyeltem pár ismerőst (cégek, magánszemélyek) és
igyekeztem nem beleszólni, hogy melyik ISP-t választják. Hozzáteszem
egyikük sem ért az informatikához.
Fel lehet fogni egyfajta mini-kísérletnek.

Van dialup, ADSL és kábel TV. Nagy részük az Axelerót választotta és nem
azért, mert nem volt más.
Azt hiszem ez olyan, mint az OTP lakossági részesedése. Szinte a
legdrágábbak (ha nem a legdrágábbak) és mégis: az emberek nagy százaléka
náluk vezeti a számláját.

Miért, amikor például a Raiffeisennél ingyenes számlavezetés is van (még
mindig, ha jól tudom)?

> Termeszetesen ez csak matavos adslnel van igy, egyeb teruleten nincs
> tapasztalatom (max dialup es shost, de az egy masik tortenet).
A szerver hosting számomra megintcsak nagyon "izgalmas" terület. Érdekes
volt látni, hogy kezdetben mindenki saját infrastruktúrát épített, aztán
kinőtt egy nagy (Interware) és gyakorlatilag behúzta magához az összes
ügyfelet.
Ők mondjuk szerintem hasonló (ha nem nagyobb) részesedéssel rendelkeznek
a hazai szerver hosting piacból, mint az Axelero az ADSL-ből. Rosszul
gondolom?

Van egyáltalán (a nagyon kicsiket, kevesebb, mint 50 gép) még szerver
hosting szolgáltató az Interware-en és az Axelerón kívül? Saját
infrastruktúrával.

> Huh, jo sokat offoltam (offoltunk) mar ossze :) Ha valakit zavar
> szoljon :)
Engem határozottan érdekel a téma.

--
Attila Nagy                                   e-mail: Attila.Nagy at fsn.hu