[BSD] FreeBSD-képes laptop

Adam Szilveszter adam at hif.hu
2004. Már. 17., Sze, 12:31:06 CET

Szia!

Zahemszky Gábor wrote:
> Hali!
>
> Kissé off: keresek olyan infókat, hogy mely (lehetőleg viszonylag
> modernebb, itthon kapható) laptopok használhatók FreeBSD alatt -

Ez szerintem egyáltalán nem off. :-) Van egy oldal, ahol a FreeBSD +
laptop kérdést járják körül úgy, hogy konkrét modellekre rögzítik a
tapasztalatokat. Ez pedig itt van:

http://gerda.univie.ac.at/freebsd-laptops/

Persze ez nem mind kapható nálunk meg nem is mind új, de használható. Ha
végül egy olyat veszel ami itt nem szerepel, akkor kérik, hogy te is
töltsd ki az adatlapot.

> elsősorban olyan marhaságokra gondolok, hogy belépített winmodem, ac97,
> meg persze usb / eth.

Nos, általánosságban a következők mondhatók el.

3D kártya támogatás nagyon lightos, (mint ahogy a dekstopoknál is) csak
bizonyos Nvidia és ATI modellekre terjed ki. Viszont sima 2D-vel mennie
kell. Modemekből rossz a helyzet: a beépített winmodemek között egyre
kevesebb az ltmdm által ismert Lucent chipsetes, az újabbakhoz pedig
nincs driver. Mivel a soros port mostanában hiánycikk, ezért marad a
PCMCIA. Cardbus támogatás természetesen csak 5.x-ben. (Viszont ott működik)

Ethernet fronton nagyjából rendben vagyunk.

Hang is megy általában.

A gondot az ACPI és az interrupt routing / memória menedzsment okozza.
Sok esetben ütköznek az erőforrás kiosztások, ekkor kézi beavatkozásra
van szükség, a szükséges kernel opciókat illetve /boot/loader.conf-os
okosságokat a freebsd-mobile archívuma dokumentálja bőséggel. Az ACPI
támogatás nagyon változó, van ahol szinte tökéletes, van ahol nagyon
gyenge és csak BIOS upgrade-vel vagy AML átírással megy. (info és
esetleg módosított AML is elérhető a fent említett adatbázisból)

> DVD-zés.

Figyelni kell a jó kijelzőre és/vagy TV outra.

> Ja, Linux nem nyert. Ennek a hölgynek FreeBSD lesz a laptopján.

Nem akarok indiszkrét lenni, de ismerjük a hölgyet? Egyesületi üléseken
szokott lenni? Ha nem miért nem? :-)

Üdv: