[BSD] szoftver raid

Miklos Niedermayer mico at xg.hu
2004. Már. 3., Sze, 09:17:45 CET

Hello,

Nagy László Zsolt wrote:

> Tegnap tönkre ment az egyik szerver, újra kellett telepíteni. Elegem
> lett a dologból és vettem 2 vinyót. Mivel sietni kellett, ezért első
> körben csak az egyiket tettem be és felhúztam rá egy FreeBSD 5.1-et.
> Beállítottam a kiszolgálókat stb. Most hogy van egy kis időm,
> szeretném betenni a másikat is és összehozni egy szoftveres raid-et.
> Olvastam a handbook-ot, de abban ilyenről nem írnak. Ott csak annyit
> találtam, hogy hogyan lehet két plusz vinyót raid-elni. Nekem viszont
> az kellene, hogy hogyan lehet egy már meglevő vinyóból + egy újból
> [...]

Először is, ha valóban nem engedhetsz meg még egy ilyen leállást akkor
el kellene gondolkodni egy "igazi" hardver RAID kártyán.

A legegyszerűbb (ha hardver RAID kártyára nincs pénz) egy olcsó IDE RAID
kártya beszerzése (bár szerintem ez sem úszható meg újratelepítés
nélkül), ekkor is szoftveres lesz a RAID, a kártya tulajdonképpen annyit
csinál hogy közli az operációs rendszerrel, hogy mirrorról van szó,
valamint képes bebootolni bármelyik vinyóról. (Feltéve, hogy IDE
diszkeket vettél, amit feltételeztem).

Szoftveres RAID-re ott van még például a Vinum:
http://www.freebsd.org/doc/en_US.ISO8859-1/articles/vinum/
Kicsit ijesztő lehet elsőre. A www.vinumvm.org-on találsz egyszerűbb
példát. A root partíció tükrözése itt sajnos nem olyan triviális, mint
Solarison, vagy Linuxon (?).
Ha hajlandó vagy újratelepíteni és utána egy picit játszadozni a
partíciókkal single userben (move), akkor nagyon egyszerűen meg lehet
oldani, a rootot pedig pl. napi dumppal frissíted a backup diszken.

üdv,