[BSD] bsd help

Adam Szilveszter sziszi at bsd.hu
2004. Jún. 22., K, 23:16:22 CEST

On Tue, Jun 22, 2004 at 06:06:48PM +0200, Robert Nagy wrote:
> Ha jol emlekszem konkret pelda az volt, hogy glib major valtozott. Ezzel
> nem is lenne problema, ha a glibtol fuggo csomagokat ujraperditettek volna.
> Ez nem tortent meg. Sikerult el***szni tobb ezer csomagot. Eleg kellemetlen
> elmeny volt. release-t? Most ugye viccelsz? Ezen kivul nem egy olyan
> alkalom volt, hogy a plistet frissitsek, igy nekem kellet kitisztatni
> ${LOCALBASE} -t is. Ez is eleg vicces. A FreeBSD ports tree karbantartoi arra nem kepesek,
> hogy security fixeket commiteljek a taggelt release agba. Ez szamomra *igen* nevetseges.
> [...]

Bar tudom, hogy a velemenyedet nem fogom befolyasolni, de a tobbiek
kedveert elmondom, hogy az altalad felvetett kulonbseg filozofiai:
FreeBSD-n nincsen taggelt ports tree. Ezert nem is tartjak karban.
Helyette azt mondjak, hogy ha van egy utolso release-d vagy ujabbad,
akkor ahhoz vagy hasznald a vele egykoru ports treet ha teljesen
biztosra akarsz menni, vagy probald ki az aktualisat, ami szinten tobb,
mint valoszinuen mukodik. Ha mar nem a legujabb release-d van, akkor ez
egyre kevesbe igaz, es akkor nem is titok, hogy a ports fa egyre
kevesebbet segit. Pl ma mar egy 3.5.1-es CD-rol feltett cucchoz a ports
fa nem lenne jo sok mindenre. Mar csak azert sem, mert a FreeBSD ports
preferalja az eredeti letoltesi helyeket, es csak akkor tolt a FreeBSD
FTP szerverekrol, ha minden kotel szakad. Es az eredeti helyeken tobb
evvel ezelotti forrasok gyakran mar nincsenek meg.

A taggelt ports treet egyebkent konnyebb karbantartani, kulonosen, ha
ugyelsz ra, hogy csak kmonzervativan valtoztass (pl security okbol) es
egyebkent meg mindenkinek azt tanacsolod, hogy minden release-hez
hasznalja a megfelelo taggelt ports tree-t. De igy a fejlodes sokkal
lassabb. Egyebkent a legtobb Linux terjesztes is igy csinalja. Ezert
mig egy verzion belul mozogsz (RELEASE->STABLE) addig minden kis kafa,
aztan meg jon a nagy valtozas. Linux korokben egyenesen azt javasoljak
ilyenkor, hogy full reinstall es akkor minden jo lesz. A FreeBSD ports
treeben viszont szinte valos idoben lehet kovetni a valtozasokat (pl van
egy port a ports/net/liveMedia ami kb minden masnap valtozik mert olyan
utemben jon ki uj kod) es ha valakinek ez kell vagy ugy altalaban jol
esik neki a tudat, hogy neki mindenbol megvan a legujabb akkor
hasznalhatja akkor is, ha egyebkent alaprendszerbol nem akar -CURRENT-et
futtatni.

De az is igaz, hogy egy ilyen ports tree karbantartasa sokkal nehezebb,
sokkal tobb tesztet igenyel(ne) de sajnos a FreeBSD fejlesztok ideje es
ereje is veges, az eroforrasokrol nem beszelve. Egy full package build
mar regebben is 48 ora feletti idot vett igenybe egy komolyabb
klaszteren, azota a portok szama csak nott. Bar a kilo nem minden, de az
teny, hogy a FreeBSD portok szama mar lassan nemelyik kevesbe combos
Linux terjesztes csomagjainak szamat is meghaladja. Mas kerdes, hogy a
kilo tenyleg nem minden, ebbol a sokbol tavolrol se mind mukodik vagy
mukodik jol. Erre tobb figyelmet kellene forditani, es most mar
forditanak is: a mar tobb honapja nem lefordulo portok kikerulnek a
portsbol. De az eredeti celhoz a FreeBSD ports jart a legkozelebb: hogy
egy nem kimondottan platformfuggetlenul fejleszto vilagban is, eleg nagy
legyen a valoszinusege annak, hogy hogyha kell valami szoftver akkor azt
a portsban megtalalod, es ezzel annak, hogy az adott szoftvert mar
valaki elotted FreeBSD alatt futasra birta. Egy olyan altalanos celu
oprendszer eseten, mint a FreeBSD, amit egyszerre alkalmas szervernek es
munkaallomasnak, ez bizony elegge sok es sokfele programot jelent. Egy
szukebb fokusz eseten nyilvan kevesebb is eleg.

Es nem, nekem se nagyon vannak/voltak problemaim a FreeBSD ports
treevel, pontosan mert ezeket a dolgokat tudom/tudtam. Pedig en meg
nehezebbe is teszem a dolgot magamnak, mert meg portupgrade-t se
hasznalok, sot olyan buta otleteim is vannak, hogy a port build nem
kell, hogy rootkent fusson stb... de nekem meg igy is mukodik.

BSD: An Operating System, Not a Religion.