[BSD] kicsit off: total disk image bacup

Krisztián Oroszi oroszi_krisz at hotmail.com
2004. Aug. 16., H, 14:41:11 CEST

Sziasztok!

Bocsi ha esetleg ez nem kapcsolódik közvetlenül a BSD unxikhoz, de azthiszem
itt van olyan aki tudna segíteni.

kb 50 Windows os PC disk image backup -ját kellene megoldanom okosan. :)

Főiskolán ahol dolgozom (BMF-NIK) halgatói gépek software -es
karbantartásának
egyzserüsítésre dolgozok ki valamilyen egyszreübb megoldást. Mind Windows
-os, nagyrészt Win 2000 és bizonyos esetekben Win98 is. És háromféle
konfugirációból van egy két tucat.
A gépeket sokan használják és sokféle képpen. :// Ezért sok hónapnyi szívás
után úgy döntöttünk drasztikusan próbáljuk egyszerüsíteni a karbantartást és
én próbálok kialkítani egy gyors disk image helyreállító rendszert. Ezzel
egyrészt egyszerüsödik az update -ek elvégzése mivel csak egy egy gépen kell
másrészt ha ne adj isten hét közepén tönkrevágnak pár Windows rendszert
rövid időn belül helyretudnám állítani anélkül hogy nekiálnék
újratelepíteni.

Eddig ugy csináltam hoyg minden rendszerről tartottam egy mentést és CD ről
állítottam helyre.
De ez lassú és körülményes és csak bizonyos méretig használható. Ezért most
hálózaton keresztül
próbálom megoldani a dolgot.

Eddig nagyrészt Ghost -al probálkoztam, meg Power Q Drive image el. Power Q
iszonyat lassú ezért azt már nem gyűröm. Ghost meg.. hát nem teljesen megy
ugy ahoyg szeretném.
Van a olyan változata ami segíthetene de azt Corporate Editionnak hívják és
eddig még letöltenem se sikerült. plusz csak a trial ingyenes 50 napig.
Aki nem találkozott volna még vele a Ghost DOS alól megy a kliens gépeken
ezért szükséges valamilyen DOS vagy Win98 boot disk is hogy egyáltalán
elindúljon.
A hálózat külön tészta van peer-peer de olyankor a szerver egyszerre csak
egy gépet tud kiszolgálni. az is kilőve és van Drive mapping valamilyen
megosztott erőforrásról. Ezt próbáltam netbios -on kersztül mivel DOS alatt
is a leginkább ez elérhető nekem. Bár vért izadtam mire szerencsétlent
netbiost DOS alatt beizítottam. (az ok a domain kezéle volt ami nincs
illetve ne mén felügylem)
Megosztottam egy könytárat Win 2003 serveremen és végül is Ghost al sikeült
menteni is és visszaállítani is. Megy is, és ezzel végül is készen is
lehetne DE:

- DOS alatt minden hálókártyához külön driver lemez amiből bizony van egy
pár
Van oylan amihez eddig még nem sikeült szerezni DOS (NDIS2) drivert pedig
nem egy ócska darab.
- 50 gépre 50 floppy ? ://
- Eddig scak 2 Giga beltartalmat meg nem haladó partícókat mentettem, de ha
azt meghaladom akkor abból DOS alatt még lehet probléma.

Most avval kisérletezem hoyg egy külön pici partíción boot floppy
helyettesítő részt aklakítsak ki
ez is alakul de eddig csak Win2000-t mentegettem tesztből és a Ghost nak igy
is problémái vannak a
Drive jelölésekkel néha, mi lesz velem Win 98 alatt.

Szóval a lényeg:

Ez igy lehet hogy nem lesz jó és keresek egy alternatív megoldást. A neten
egyelőre  lépten nyomon csak fizetős software -ekbe botlok bele de abból
aztán van elég.
Valami ingyenes és étfogó megoldásra lenne szükségem. De ha kellő infó kerül
a  birtokomban akár magam is megcsinálom. De ajleke szeritn eddig rossz
ehelyen kerestem a témáról forrást.

Linux/Unis megoldáson gondolkodom NFS támogatással.
Mivel így elvileg egy kis hidden Linux/Unix partíció jobban megférne sunyiba
a Win2000 mellet
ami így a felhasználók nem látnak és a rendszereket sem zavarná meg. Plusz
egyszerűbb lenne a hálókártya meghajtó sofware ek kezelése is. Jóval! Vagysi
azt hiszem ez lenne a helyzet.
Egyszer már mentettem dd parancsal linux alatt diskeket ide oda meg
egymásra, csak azzal is problémáim vannak:

- dd byte ról báytra másol és az egy 10G és partíciónál 3G ás beltartalaom
esetén is 10G -s image állományt jelent. Ami egyrészt feleslegesen sok a
helyet és a mentés/visszaállítás során felelegesn sok időt és erőforrást köt
le. Ghost ezt valahoyg úgy oldja meg hoyg a csak azt menti le ami
ténylegesen szerepel a hdd -n és tömöriteni is csak azt tömöríti.
Adatfolyam tömörítéssel még nem próbáltkozatm annyira még nem vagyok othon
ebben és nem tudom az mennyiben segítene nekem. Szerintem a hely és az idő
faktor akkor se sokat javulna.
Emelett egyszer már próbáltam lementi az egész winyót egyetlen állományba és
a dd a 2,4 G nál feladta mondván ő ennél nagyobb fájlokat nem kezel. hmm...
:( (Linux alatt Ext2 FSre)

Nekem tudnom kell akár egy napon belül is egy teljes rendszercserét
megvalósítanom (Win2000 ről Win98 -ra vagy Win2000 - alap ról Win2000
Office+CAD telpítéssel rendelkező változatra) 20 - 30 gépen.

Szóval please help!
Volt e már valakinek hasonló problémáj, ha igen hogy sikeült megoldania?
Valami megváltó technológia amit csak én nem ismerek? :))
Tud valaki mutatni leírásokat a témáról esetleg ingyenes eszközök is hozzá?
Esetleg egy két tipp ez ügyben.
dd nél korszerűbb alkalmazás Unix alatt?
Hogyan túrjunk bele a diisk fájlrenszerébe könyékig kézikönyv? :))

Neten egyébkétn találtam valmit egy olyan software ről ami akár 2000
munkaállomást kezel diskless módon.. és kifejezetten felsőokatatási
intézményeknek ajálnják, de mondam sem kell mennyiért.
De ez bootp vel működik. Amit szintén nézegettem már (ennél tovább még nem
jutottam). Mivel azzal lehet hálózaton keresztül rendszerbetölteni ugye, de
hát erről nagyon keveset tudok. Egyáltalán hoyg lehet egy minimum 1,5 Gigás
imaget feltőlteni egyszerre 12 gépre pillanatok alatt hálózaton keresztül.
(nincsenek mega szervereim :)
És hogy állítom be a hálózati név ütközéseket  helyreállítás után stb.
Szóval ez egyelőre pihen de ha valaki tud erről nekem részletes leírást
mutani vagy egy helyet ahol erről írnak azt is megköszönném.

Üdv:
Krisz

Oroszi Krisztián
BMF-NIK-AII Institute Engineer
system engineering, system adminsitration, LAN-WAN design
mail: oroszi.krisztian at nik.bmf.hu

MSN 8 with e-mail virus protection service: 2 months FREE*