[FreeBSD] Re: Usability

Marton Fabo morton at eik.bme.hu
2002. Júl. 2., K, 20:48:25 CEST

>Nem hiszem, hogy a tanulas szuksegtelen lenne, hiszen egy jo program
>hasznalataval egyutt szemleletet is tanulsz. Szerintem az IT ugyanolyan
>fontos terulet, mint a biologia, nyelv stb, amit igenis tanitani kell,
>es fontos tudni, hogy a Jenod mit miert csinal, es nem megoldas a
>fokapcsolo zarasa/nyitasa, ha Jeno maga ala piszkit.

En nem hasonlitanam a szamitastechnikat a biologiahoz ebbol a szempontbol.
A biologia adott, tolunk viszonylag fuggetlen torvenyek szerint mukodik,
tehat ha foglalkozni akarunk vele, feltetlenul nekunk kell alkalmazkodnunk.
Viszont a szamitastechnika szabalyait mi csinaljuk, ugyhogy az idealis
megoldast megcelozva olyanra kell csinalni, hogy akit nem erdekel a
mukdoese, csak hasznalni akarja, az ne legyen megis rakenyszeritve a
nemkivant tudas elsajatitasara.

Termeszetesen akik csinaljak a szamitastechnikat - a programozok - azokat
nagyon komoly szintem kell tanitani. Szerintem sokkal komolyabb szinten,
mint azt ma szokas. Az egyetemen szanalmas kulturat nyomnak az ember
fejebe, ami egyaltalan nem alkalmas a fejlodesre (ertsd: az alap
szamelmeleti es algoritmuselmeleti kepzesen felul M$ orrba-szajba).

>Viszont, ha eljon
>a Jenoid ideje, akkor is latom letjogosultsagat a CLI eszkozoknek, amik
>diszkret inputtal, ismert logika alapjan mukodnek, szemben Jeno
>interface-evel.

Semmi nem akadalyozza meg, hogy Jeno interfeszenek resze legyen egy
CLI-jellegu is. Valojaban egyaltalan nem kell elore megszabni semmilyen
funkcionalitas eleresehez vezeto felhasznaloi interfeszt. Az olyan formaban
renderelodik le, ahogy epp a legjobban megfelel a felhasznalonak
(felhasznalasnak). De ezt nem igazan tudnad megtenni egy fixen kodolt
parancssoros programmal.

Egyebkent meg, az ismert logika alapjan valo mukodes nem hiszem, hogy
komoly osszefuggesben van a felhasznaloi (vagy barmi mas fele iranyulo)
interfesszel...

>A szamitogep egy eszkoz, mint mondjuk az auto, vagy a termeszetes
>nyelvek. Meg kell oket tanulni hasznalni, es aki nem tud valasztekosan
>beszelni, abbol nem lesz ujsagiro.

Nem is kell minden irastudonak ujsagironak lennie... Hadd tudjon mar barki
levelezni az ismeroseivel ujsagiroi kepesites nelkul (csak hogy folytassam
a metaforat)... Vagyis aki programozik, az ertsen hozza, tanulja meg. Aki
hasznalja, az tudja ezt tenni anelkul is.

>Nem hiszem, hogy egy Dawn-korosnak is ugyanazt a feluletet kellene adni,
>mint egy informatikus kutatonak. Univerzalis interface pedig nincs.

Tovabbra sem mondta senki, hogy a dolgoknak fix interfesz kell. Pont az a
lenyeg, hogy a funkcionalitas a neki megfelelo absztrakcios szinten
fogalmazodik meg a gepben, igy nincs irrelevans resz (pl. hogy konkretan
milyen interfeszen keresztul kapja az inputjat es hogy jelenik meg az
output) belekodolva. Igy pl. egy vaknak remekul lehet valamilye
Braille-tablan generalni, ami erdekli, vagy a fulebe suttogni; a Dawn-koros
kepessegeirol meg lehet valamilyen fogalma a gepnek, es annak megfelelo
strukturaban fejezheti ki az informaciot. Az egesz csak annak a kerdese,
hogy valakiben valahol egyszer felmeruljon, hogy megfogalmaz egy erre
alkalmas interfesz szemantikat, es onnantol az nagyjabol barmire (barmi
korabbira is) alkalmazhato.

Ergo: nincs szukseg univerzalis interfeszre. Az konnyen cserelheto.
Ugyanugy, mint a rendszer barmelyik, (szinte) barmilyen kis osszetevoje.

>   ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
>
>Miert is?

Ha egy altalanos informaciofeldolgozo egyseget lekorlatozol egy adott
funkciora, akkor azt csak es kizarolag akkor fogod tudni hasznalni, amikor
az a funkcio szuksegeltetik. Egyebkent teljesen kihasznalatlanul,
haszontalanul ucsorog, es unatkozik. Ellenben ha megtartod a dolog
altalanossagat, szinte mindig meg tudja talalni az eroforrasainak
kihasznalasi modjat, meg amikor te epp nem is kersz tole semmit.

Es mint mar irtam korabban, ez a lehetoseg nem kell, hogy az adott feladat
hatekony elvegzesere valo alkalmassag rovasara menjen. Ez csak mostanaban
altalanos...

>Szemely szerint szeretnek annyira alkalmatlan lenni, mint Ken Thompson
>es kornyezete a '70-es '80-as evekben :)

Bevallom, nem sokat mond a neve. Gondolom, nagy uttoro volt a maga
teruleten es koraban, el sem akarom vitatni ezt tole. De azota eltelt nemi
ido, a szamitastechnika viszont erdemben nem tul sokat fejlodott.

>Igen, mert kart tett sajat magaban, hiszen Jeno a csekely ertelmu
>felhasznaloja elkuldte melegebb eghajlatra, es Jeno megprobalta
>teljesiteni...

Ki mondta, hogy M$ windowsrol van szo, amiben ha letorlod a WINDOWS
konyvtarat (es semmi nem akadalyoz ebben), eleg csufosan elhasal szegeny?
Ellenben Jenoke tudhat magarol egyet s mast, pl. hogy ha a kedves, de annal
hozzanemertobb felhasznalo butasagot mond neki, akkor erre udvariasan
figyelmeztethesse. Persze ha a felhasznalo nem csak hozzanemerto, hanem
hulye is, es ragaszkodik a melegebb eghajlatra kuldeshez, akkor Jeno
szomoruan beledol a bambuszkardjaba. Elvegre is, ha felhasznalonk baltaval
tamad ra, azt sem tudjna megakadalyozni, ugyhogy ha ragaszkodik hozza, hat
am legyen.

Meg egy szempont: termeszetesen ha pocsom h4Xx0R a vilag tulfelerol keri
ugyanerre Jenoket, akkor kedvesen elkuldi a francba, es nem torodik vele.

>Azert ilyet ne mondjunk mert Godel, Turing es Church megfordul
>a sirjaban... Plane, hogy megcsak nem is halmazokrol, hanem osztalyokrol
>szol itt a felteves.

Udvozlom Godelt, Church-ot, es foleg Turing apankat. Utobbi birta mondani,
hogy minden Turing-ekvivalens nyelv egyarant maximalisan expressziv, mert
barmit ki lehet fejezni benne. Tovabb nem is jutott. Ilyen megfontolassal
akar BF-ben (BrainFuck) is programozhatnank. Errol annyit kell tudni, hogy
van neki egy input, egy output utasitasa, es egy muveletet tud elvegezni
(vagy valami hasonlo, a lenyag ertheto). De cserebe bizonyitottan
Turing-ekvivalens.

Az alabb altalad javasolt cikk szerzoje mar jobb fejnek tunik, o
elgondolkodott Kormogolov kollegaval vallvetve azon is, hogy adott problema
kifejezesehez megis milyen hosszu, azaz milyen bonyolult program kell.
Innen nezve mindjart mas a dolog. Akkor talan felejtsuk el pl. hon
szeretett, de kiszolgalt C nyelvunket, es hasznaljunk valami alkalmasabbat...

Ami pedig a mindenre optimalissagot illeti... Lehet, hogy ugyanezen okos
emberek matematikai precizitassal bebizonyitottak, hogy nem hatarozhato meg
egy problemat megoldo legrovidebb/leggyorsabb (optimalis) program. Ha a
matematikai, egy azaz egy legoptimalisabbrol van szo, igazuk van, leboruluk
nagysaguk elott. De a szamitastechnikat a valos eletben hasznaljuk, ahol a
matematikai optimumot ha csak jol kozelitjuk, az is jo eredmeny (szemben
avval, mintha egyaltalan nem kozelitjuk, mint az nagyjabol manapsag a helyzet).

> igyekeznek
>
>Wolf-dij rulez ;)

Csak osszehozod a vegere, hogy tokbunkonak erezzem magam, de fogalmam
sincs, miaza Wolf-dij. Ellenben egy az idezettnel kesobbi, szinten ide
elkuldott levelemben (hirtelen nem tudom, hogy elert-e a listara - ha igen,
reflexbol toroltem) arrol is irtam par mondatot, hogy nem feltetlenul az
vezet jo eredmenyre, ha egy projekt arra torekszik, hogy mar az elso
honapban kiprobalhato alfaverzioval reklamozza magat. Pl. teszem azt,
amikor a teljes szoftverarcitektura ujraepitese a tema, hogy vegre tukrozze
a mai viszonyokat, es valoban, hosszu tavon hasznos legyen, lehet, hogy nem
art jol atgondolni a dolgot, mielott az ember mindenfele hebrencs demokat
kezd farigcsalni.

>Ajanlott olvasmany: http://www.cs.umaine.edu/~chaitin/amsci.html
>(Chaitin: Computers, paradoxes and the foundations of mathematics)

Elolvastam. A tortenelmi bevezeto nagyon erdekes, de mar ismert. A
nagyjabol egy tetel/gondolat, amit hozzafuz (vegulis ez a cikk ertelme)
valoban elgondolkodtato - de azert nem ezert fogok csak ezert onkritikat
gyakorolni, es elmenni borasznak, mondvan: a szamitastechnikaban nincs
fejlodes, nincs hova tovabblepni.

bye
mortee