[FreeBSD] Uj alaplap

Adam Szilveszter sziszi at bsd.hu
2001. Feb. 2., P, 10:14:18 CET

Hali!

On Thu, Feb 01, 2001 at 10:38:24PM +0100, Hajdu Zoltan wrote:

> Szerintem azt, hogy nem lehet új gépre tenni nem úgy értik, hogy te, a régebben
> megvásárolt win95 szoftveredet nem teheted fel az új gépedre (ehhez semmi
> közük), hanem hogy nem lehet többé új géppel együtt OEM win95-öt venni.

Igy ertettek, de nekem nem ezzel a resszel van bajom. Hanem az utana
levovel, hogy ti ha en *csak* egy uj Office-t akarok venni (az Office 10
lesz a kovetkezo) es nem rogton egy uj Windowst is hozza, mert mondjuk
nekem eleg a w95, akkor nem tortenhet meg az, hogy a telepiteskor kozli
velem, hogy nem fog felmenni, mert ez win95. (es meg a kovetkezo verzio is
32 bites lesz, termeszetesen.) Magyaran, az M$, vagy mas, nem kenyszerithet
arra, hogy minden ok nelkul frissitsem az OS-t is csak mert nekem kellene
az uj Office. (OK, a legtobben nem frissitik az Officet se, ha eddig nem
volt surgos, de mondjuk ezen gyorsan lehet "segiteni", ha megint bevezetnek
egy elozovel nem kompatibilis fajlformatumot.) Ez a bajom.
(Marmint elmeletileg. Pillanatnyilag se Office, se win:-)

> Az Új Alaplapos cikkekel nekem csak az volt a bajom, hogy a kollega fikázta a
> felhasználói társadalmat, hogy nem tesz semmit a cégek meg a BSA növekvõ
> befolyása ellen (szó szerint: nem pereli be õket), de pl. ahelyett, hogy a cikkekben
> kirohanna, esetleg õ maga is indíthatott volna valami próbapert vagy  adhatott
> volna be alkotmánybírósági törvényességi vizsgálati kérelmet.

Nezd. en se szeretem, mikor az ujsagiro nem konstruktiv dolgokat csinal
(ezt a konkret cikket nem olvastam, tehat altalanossagban beszelek) de
egyreszt sokan kozuluk (meg az IT sajtoban dolgozok is) nem igazan fogtak
meg fel (meg ha esszel ertik is) hogy a szoftveriparnak nem kell
feltetlenul ugy mukodnie ahogy ok ismerik, es hogy van/lehet alternativa,
akkor is, ha nem akarsz 64 processzoros datacentert mukodtetni. A
legtobbjuk meg mindig kizarolag wint/Mac-et hasznal es ezert az
"alternativa" legfeljebb egy-egy shareware progit jelent, vagy egy ingyen
SMS oldalt... (a nem win rovatban meg sok helyen bekesen osztozik egymassal
egy kis Linux, egy kis OS/2, egy kis Amiga meg egy kis ZX Spectrum. Holott
a jelentoseguk kozott eg es fold kulonbseg van. Dehat az "az ifjusagom, de
szep is volt... hukk" tema elegge erezheto is ezeken a helyeken.)

Ezert a "lazadas" naluk legfeljebb ebben jelentkezik. Eppen ma olvastam egy
cikket, amelyik jo alaposan lerantotta a Netscape 6-ot es elotte par nappal
kaptam egy masikat az ocsemtol ahol szinten azt irtak (es a FreeBSD nev
szerint is meg volt emlitve) hogy ha a Linuxnak nem sikerul egy bongeszot
letrehoznia ami olyan jo mint az IE (nem irtak le de a feature lista
gyanusan egyezett) es persze olyan kicsi es gyors mint az Opera es meg
ingyen is van, akkor ki fog szorulni a szerverpiacrol is mert sokkal
egyszerubb egy full-MS rendszert mukodtetni. Na most nyilvanvalo, hogy a
cikkiro azok kozul valo megint, akiknel az "alternativa" abbol all, hogy
letoltik az NS6-ot es felteszik a Winxxx-ukre es aztan csodalkoznak, hogy
mi ebben az erdekes, hisz meg annyit se tud, mint az IE. ES nagyon jozanul
vegulis meg meg is lehet valahol erteni, ha valakinek ez a maganvelemenye,
mert ott OK ha valakinek szemellenzoje van. Egy ujsagironal mar nem OK,
mert neki az a dolga, hogy azt is tudja, amit en nem:-)

A masik vonal persze az, hogy mondjuk pert nem indithat akarki. Nem mehetsz
te csak ugy oda, hogy "szar az xxx software es a BSA suxx" mert ez nem
eleg. Ahhoz valaki olyannak kell odamennie, aki tenylegesen megvette azt a
sw-t es nem kapta meg amiert fizetett. Neki van joga perelni, masnak, meg
egy ujsagironak sincs, "kozerdeku" perlesi joga. Es nem, en se lennek
hajlando venni egy Winxx-et es Officet csak azert, hogy peldat
statualjak... tul sokba van az nekem. Plane ha tudom, hogy nem is
hasznalnam utana:-) Addig sajnos marad a szajtepes. Vagy, es ez az amibol
keveset latni, a peldamutatas. Hogy nezzetek ide, XY vagyok, nem
programozo, nem kernel hacker, nem raero tizeneves, hanem egy sima hasznalo
es lam, milyen jol kijovok MS es MacOS nelkul. De ebbol nagyon keves van,
ha egyaltalan. Az ujsagir, aki az elobb meg a 2.4-es kernel feature-ket
tesztelte es arrol elmelkedett, hogy a Linux ezzel meg erosebb lesz a
nagyvallalati teruleten, szepen leul a Word ele, hogy megirja a cikket.
Kesz. Ez a bukas.

Ezert kene jo cikkeket irni es persze meg is jelentetni oket akkor is, ha
elso latasra nem illik bele a hagyomanyos keretbe, arrol, hogy vannak az
OpenSource-nek mindennapjai is, nemcsak zajos hacker unnepei. Es hogy
azokban a mindennapokban hasznaljak is valamire. Hogy azok a dobozok nem a
szemetesbe kerulnek, amiket a boltban eladnak. Ezt valahogy hianyolom. A
Daemonnews ezert egy jo ujsag, de magyarul is kene valami hasonlo. Es
persze kozertheto nyelvezetben es a magyar nyelv meggyilkolasat mellozve
kellene mindezt elkovetni, nem ugy mint a
${NEPSZERU_MAGYAR_LINUXOS_KIADVANY} teszi. Ebbol a szempontbol nekem van
egy peldakepem: Michael Lucas. Lehet, hogy mar olvastatok tole cikkeket, a
Big Scary Daemons az O'Reilly Networkon nagy reszt az o munkaja. Mindenfele
BSD-t hasznal es noha nem egy programozozseni, de ujsagironak jo. Ezert
amit leir az technikailag nem mindig 100%-ig korrekt vagy nem mindig veszi
szamitasba a legelegansabb lehetosegeket, de ha ez mar feltunik neked,
akkor valoszinuleg nem neked szolt a cikk:-) Az is elofordul, hogy
megjelenes elott elkuldi nekem a cikkeit egy gyors lektoralasra es meg is
fogadja a javaslataimat. (amiben az a vicces, hogy elvileg neki anyanyelve
az angol es nem nekem, de:-) biztos vagyok benne, hogy sok kezdobb szintu
ember olvasta mar ezeket a cikkeket es kapott esetleg kedvet a BSD-k
kiprobalasara. (es ez sokkal jobb, mint amikor self-help alapon gyakran a
"vak vezet vilagtalant" effektust erzem a kezdo levlistakon...)

Valami hasonlo kene a magyar sajtoban is, de a helyi sajatossagokat
figyelembe veve nem csak online, hanem a nyomtatott sajtoban is, mert
nalunk az emberek jelentos resze meg mindig nem a Netrol szerzi a legtobb
infot, hanem a lapokra es CD-mellekletre van utalva. Itt lenne a BSD
Egyesuletnek egy jelentos lehetosege, de nincsenek illuzioim: a sokkal
regebbi es nagyobb MLE se tudott szinte semmit lenditeni a "hazon kivuli"
operaciokban. (A reklam cikkek arrol, hogy mondjuk Corel Linux milyen jo nem
szamitanak)

Ahhoz, hogy en ujra megfontoljam a magyar IT ujsagok megtekinteset, elegge
sok mindennek kene valtoznia, (na talan a cimlap maradhat) de orulnek ha
minel tobb lehetoseg adodna, hogy valamit mutassunk. Nem kell feltetlenul a
BSD-rol de persze azt is belekeverjuk ugyis:-)

* Adam Szilveszter * JATE Szeged * email: sziszi at petra.hos.u-szeged.hu *
* Honlap : nincs * alternativ email: sziszi at bsd.hu *
* PGP kulcs: Fingereld a sziszi at petra.hos.u-szeged.hu cimet! *
* FreeBSD: tisztabb, szarazabb, biztonsagosabb erzes...! *