[BSD] load balancing

Hajdú Zoltán hajdu.zoltan at mku.hu
2004. Okt. 14., Cs, 15:37:57 CEST

On 2004. 10. 14., Attila Nagy has wisely spoken:

> Következésképpen ha minden CD és DVD (és egyéb adathordozó, amelyen az
> artisjus jogkezelésébe tartozó anyag terjeszthető) másolásvédett lesz,
> kezdhetem a próbapert, mert sértik az ártatlanság vélelméhez kapcsolódó
> jogaimat, nevezetesen, hogy azért kell fizetnem, mert azt feltételezik
> rólam, hogy illegálisan másolok, csak ezt megpróbálták olyan köntösbe
> bújtatni, hogy ezért velük szemben ne lehessen pert nyerni.

Ööö, nem. Először is felejtsük már el ezt az ártatlanság vélelmét,
semmi köze a témához, valaki bedobta, aztán azóta ezen lovagolunk.

A dolog lényege: a szabad felhasználás. A vonatkozó tv. szerint
természetes személy magáncélra egy műről másolatot készíthet (kivéve:
szoftver, építészeti mű, ilyesmi). A jogdíjat az adathordozóban nem
azért fizeted, mert azt feltételezik, illegálisan másolsz, hanem éppen
azért, mert tudják, hogy legálisan másolsz, és cserébe csak annyit
kérnek, hogy pár forinttal dobd meg az előadókat. Sima biznisz
szerintem, ahogy Sziszi is leírta, ezerszer jobb, mintha minden filmen
vagy zeneszámon DRM lenne.

A DVD csak annyiban más tészta, hogy az azon lévő adat ún. műszaki
intézkedéssel védett. Ez tényleg okoz némi feszültséget a tv. két
pontja között, melyek közzül és a szabad felhasználást érzem
erősebbnek - sok helyen erre hivatkozva meszelték el az olyan
technológiákat, mint az audio CD-k védelme pl. CD meghajtóban való
lejátszás ellen. Gondolom ezt azért is, mert a műszaki intézkedés
kijátszásának büntetőjogi aspektusa csak az ilyen technológiákkal
kereskedő személyeket rendeli büntetni, magát a felhasználót nem -
ha engem kérdezel, a magáncélra másolt DVD nem fog problémát okozni.

Üdv:

Hajdú Zoltán

*** This message has been scanned by MCAFEE eAppliance.