OFF: [BSD] hiba - volt

Adam Szilveszter adam at hif.hu
2003. Okt. 27., H, 12:02:56 CET

Hali!

Na itt aztan van forgalom. Kiteszem a labamat es rogton mindenki elkezd
masszivan fikazni. Figyelem, nem az elmult negy napban kezd el, hanem
most. Pedig az egyetlen ember, akinek valami alapja lehetne esetleg erre
az ugyebar en vagyok, mert en voltam altalaban az egyetlen aki vette a
faradsagot arra, hogy valami valaszt irjon a kerdesekre. Furcsa nem?

Meg nehany dolog. Bar ilyen alkalmakkor, amikor a listan veletlenul egy
honapban tobb uzenet megy ki mint napi atlag 1, mindjart felmerul a
"csinaljunk kezdo listat kulon" meg a "mindenki menjen rtfm-ezni a
francba" szoveg, mint "megoldas". Na akkor most legyunk kedvesek a lista
archivumanak attekintese utan lediszkontalni az osszes "lama" meg
"kezdo" kerdest es a rajuk idonkent adott valaszokat es lassuk mi marad.
Hat, honapokon keresztul nagyjabol az ures csend, meg nemi kozmikus
zorej. Neha egy-egy valoban "31337" kerdes ami mar eleg magas szintu
hozza, hogy meg a "profikat" is izgassa. (Rendszerint a "hol lehet kapni
ezt es ezt a hardvert?" vagy "melyik hardver a jo?" kategoriabol, ami
ugyan jo sysadmin tema, de hogy mitol BSD az nem mindig vilagos. Neha
olyan BSD rendszerek megbeszelese, mint Solaris vagy Tru64.) Miota a
"kozossegi esemenyek" ertsd havi 1 sorozes amire amugy se jon szinte
senki megbeszelese is masik listan zajlik, azota meg ez se hoz forgalmat
ide. Na most akkor felmerul: minek kell ez a lista egyaltalan? Ha kezdo
kerdeseknek csinalnank masikat, meg a tarsasagi szovegeknek is, akkor mi
maradna itt? Idonkent egy-egy beszolas, hogy "a BSD kiraly." es nehany
valasz, hogy "Ja". (Hasonloan ahhoz amit anno a #bsd.hu es a #freebsd.hu
csatin tapasztaltam mikor meg surun elofordultam arra: tomentelen
szemelyes pletyi es soderezes, keves BSD)

Emberek ebreszto! Nem veletlen, hogy a lista neve is megvaltozott
"freebsd"-rol "bsd"-re mert meg ahhoz se vagyunk elegen, hogy kulon
Free-, Net- es OpenBSD listak lehessenek. Akkor minek kell itt
osztodassal szaporodni?

En ertem azt, hogy van akit idegesitenek a kezdo kerdesek, de konyorgom,
ha mar valaszolni amugy se fog ra, akkor miert nem torli le siman es
kesz? Azokkal meg vegkepp nem tudok mit kezdeni, akik feiratkoznak ugyan
listakra de aztan megis meg vannak lepodve es felhaborodnak, ha a
listarol "sok" (ertsd havi nehanynal tobb) level jon. Most akkor van
idod listaval foglalkozni vagy nincs? Ha nincs, akkor ... en meg az 1
hetes szabadsag alatt is le szoktam iratkozni, pont azert, mert tudom,
hogy annyi idom nem lesz, hogy az 1 het utan elolvassam az osszes
levelet egyszerre, tenyleg csak ugy megy, ha "majdnem real-time" kezelem
oket ertsd minden nap. De ezt tudomasul veszem.

Kezdoknek segiteni nem kotelezo, ezt mar elmondtam tobbszor is. Azt is,
hogy az egyszeru hallgatasnal is rosszabb, ha a valaszra is fordithato
idodet azzal toltod el, hogy flameled az illetot. Lehet, hogy jobb
erzes, de ilyen alapon a graffitisek is csak a lelki egyensulyukat vedik
a modern varosi elet artalmaival szemben.

Doksik: Na most fol a kezekkel, ki az, aki *rendszeresen* olvassa a
dokumentaciot, koveti a valtozasokat, vagy legalabb egy-egy valasz elott
megnezi, hogy az URL amire iranyit valakit valoban tartalmazza-e a
keresett infot? Akkor meg? Konnyu azt mondani, hogy RTFM, de ha majd
neked mondjak az persze mas lesz, mert te mar ugye nem teszel fel kezdo
lamer kerdeseket. En valamennyire figyelem a dokumentaciot de nem
allitom magamrol, hogy pontosan tudom, hogy mi van leirva es mi nincs.
Ezert inkabb megnezem elotte, hogy biztos legyen. Es igen, egy csomo
minden nincs benne a doksikban, meg mindig nincs, es akkor azt le kell
irni a valaszban. Es az is igaz, hogy hiaba elegge egyformak a BSD
rendszerek azert nem teljesen. Es akkor utana kell nezni a
kulonbsegeknek, ld pl a multkori threadet a NetBSD-s pkg_add proxy-rol.

Felreertes ne essek: nem mondom, hogy a listan valaszolgatas az egyetlen
dolog, amivel egy kezdonek segiteni lehet. Tenlyeg fontos az is, hogy pl
a www.bsd.hu-n legyen tartalom es az jo legyen, mint ahogy az is jo
lenne, ha lennenek tenyleges egyesuleti foglalkozasok is (nem sorozesek)
ahol szemelyesen is lehetne tapasztalatokat szerezni es atadni. De azt
mondom, hogy nem helyeslek semmi olyasmit, ami nem segit de cserebe
fikaz. A magyar BSDs kozosseg amugyis elegge erdekes helyzetben van.
Ugyanis aki itt van az mind szigoruan felhasznalo, egyetlen magyar BSD
fejleszto sincs, vagy ha igen akkor olyan jol alcazza magat, hogy az x
ev alatt se tunt fel. Ezert igazabol vegkepp nincs ok arra, hogy olyan
nagyra legyunk magunkkal: mi sem teszunk mast, mint egyszeruen
hasznaljuk azt a sok szep mindent, amit masok keszitettek, nekunk is.
Akkor ezek utan az a minimum, hogy nem szolunk le mast ha ugyanezt
probalja tenni.

Sajnos, bar nem szoktam oneletrajzi reszletekkel untatni a listat, de
nekem is az volt a tapasztalatom a magyar bsd listaval kapcsolatban,
hogy olyan nagyon nem segit ha valaki meg nem "profi". Nekem is az angol
listakrol kellett anno tanulnom szinte mindent. Csak nem feltetlenul van
valaki annyira profi angolbol, hogy ez konnyen menjen neki.

Na errol ennyit, remelhetoleg. Csak annyi meg, hogy nem tudom
emlekeztek-e a GNU konfin is az emlek, ami az embereknek volt rolunk nem
az volt, hogy "de kiraly a rendszer" hanem az, hogy "milyen baratsagosak
a BSD-sek". Ez egy nagy adomany, es erre vigyazni kell, annal is inkabb,
mert az, hogy a rendszer mitol "kiraly" egyre kevesbe nyilvanvalo meg a
hozzaertok szamara is. (mert lassan zarkozik fel mindenki ugyanahhoz a
szinvonalhoz, az elteresek egyre inkabb aprosagok)

Mindenkinek jo ebedet es hozza jo notat kivanok.