flame (Re: Offtopic: Re: [BSD] USB eszközök)

Marton Fabo morton at eik.bme.hu
2003. Aug. 20., Sze, 02:09:59 CEST

Zahemszky Gábor wrote:

> Ez itt nagyon offtopic, de azért megkérdem: és akkor mi van?  Amúgy pedig
> ez egyszerűen nem igaz.  Rólam aztán nem lehet elmondani, hogy szeretem a
> Linuxot, de ez erős csúsztatás.  Pont annyira kell érteni hozzá, mint minden
> egyébhez.  Ha valaki felszínesen ért hozzá, akkor letörölgetheti a port,
> ha meg jobban, akkor kicserélheti a biztosítékot is. És akkor mi van?

Azert hadd emlitsem meg, hogy ingyenes szoftver ide, fejlesztoktol valo
szamon nem kerhetoseg oda, azert ha mar egyszer folyamatosan azon tepik
a szajukat a linuxos szajtepok, hogy milyen baromijo desktop megoldas a
rendszeruk, es vilaguralomra tornek a fizetos alternativak elleneben,
akkor igenis mutassanak fel valamit, mielott majd nem rohogom korbe
egymagam mindet. Nevetseges elvaras, hogy egy atlag desktop felhasznalo
kernelforrast olvasgasson, plane atirogasson, hogy mukodjon a
mediamarktos digi fenykepezoje a szamitogeppel. Rendben, ez a konkret
pelda pont a BSD-vel kapcsolatban merult fel, aminek a tamogatoi
(egyelore?) kevesbe nyomjak a desktop frontot; de lathattunk par hasonlo
peldat a pingvines rendszerrel kapcsolatban is. Es innentol nevetseges a
sok mainstream desktop ambicio.

> No itt a mondat vége, de nem értem.  Illetve valami halványan rémlik, de:
> az X-nek semmi köze a BSD-khez, és általában a UNIX-okhoz.  Ellentétben a
> modern (?) Winekkel, az _csak_ egy egyszerű alkalmazás.  Ha valakinek épp
> az a mániája, hogy azt fejlessze, tegye azt.  Valamiért az aktív
> BSD-fejlesztők többsége nem ezt a részt szeretné fényezni, ezért nem ott
> villog, hanem a _szerver_ használatnál sokkal jobban bejövő: ütemező,
> memóriakezelő, fs-kezelő, hálózatkezelő, stb részeknél.  Ezért megszidni
> őket dőreség.

Ezzel szemben ha egyszer azt allitjak, hogy kimagasloan jol mukodik az
USB-s eszkoz tamogatas, akkor az ember tenyleg elvarhatja, hogy az
egyebkent latszolag szabvanyos eszkoz valoban mukodjon is. Meg akkor is,
ha nem fizetett a szoftverert.

> Érdekes, én a magam részéről az (asztali) DVD-lejátszómnak is elolvastam
> a használati utasítását.  És még így se tudok mindent fejből.  De ha kell,
> újra előveszem, és újra elolvasom.  Pedig főállásban nem DVD-olvasókat
> használok.

Azert lassuk be, valoszinuleg nagysagrendekkel rovidebb es
attekinthetobb a DVD-lejatszo hasznalati utasitasa, mint mondjuk egy
BSD-s rendszerhez tartozo man oldalak osszessege (persze a funkciok
szama is megfeleloen kevesebb). Es biztosra veszem, hogy a fo funkciok a
leiras komoly tanulmanyozasa nelkul is konnyen hasznalhatoak a
lejatszon. Egyszeruen, mert intuitiv a kezeloi felulete. Ez viszont
semmikepp nem mondhato el a parancssoros feluletekrol. Igy mig a
DVD-lejatszo eseteben dicseretes, de nem feltetlenul szukseges alapossag
a leiras tobbszori atolvasasa, addig sajnos a CLI eseteben ez
elkerulhetetlen - es itt kezdodik a problema.

> a) válasz: ez azért van, mert ez az igazság

Lehet. Tulkepp valahol az is lehet, hogy bizonyos szempontbol egy
darukezelo is igazi arisztokrata, amennyiben o ismeri a daru mukodeset
es kezeleset, egy atlagos jomunkasember viszont nem. Apro kulonbseg,
hogy valahogy sosem merult fel bennem (es gondolom masokban sem nagyon)
hogy hobbibol egy epitkezesi daruval jatszogassak - viszont egy szabad
OS sokkal inkabb kinalja magat ugyanerre.

> b) válasz: ez azért van, mert a látszat csal.
> c) válasz: már megint nem találom a Linux a hátulgombolósaké, az igazi
> fasza gyerek BSD-t használ c. indexes (internetto-s) cikket, valaki dobja
> be a linket.  Ördög ügyvédje, szólalj meg!

Es erre meg buszke is az igen tisztelt BSD-s tarsadalom, hogy a rendszer
hasznalatahoz igazi faszagyereknek kell lenni? Szerintem ez pont hogy
kikoszorulesre szorulo csorba, tekintve, hogy akar lehetne kozonseges
foldi halando altal kezelheto is a rendszer - az elonyok megtartasaval.
(Igen, komoly celiranyos munkat igenyelne a dolog, amire nincs
kapacitas, de ettol meg nem kell ra direkt buszkenek is lenni...)

> Jobb egy kockafejű rendszergazda, mint egy hülye júzer!  A júzer is lehet
> értelmes (bár ezt sokat kétkedéssel fogadjuk.)

Hmmm. Miert? Lehet, hogy itt, ezen a listan ez meg valamilyen szinten
igaz is, de egyebkent?

byez
mortee