[FreeBSD] Lamer kerdes

Zahemszky Gábor Gabor at Zahemszky.HU
2002. Május. 21., K, 09:39:53 CEST

Szia!

No én is beleszólok, nem bírom nézni, ahogy a sok lamer, hozzá nem értő
fikázza a világ legjobb rendszerét.

Támogatottság.  Szóval pl. az Oracle-féle Network Computer, ami úgyszintén
elhalt az idők során, NetBSD ill FreeBSD alapokon készült, ha _jól_
emlékszem, a szerver fele volt a Net, és a kliens fele a Free.  AS400-ra ne
nagyon számíts.

Szokásom szerint vitázok Sziszivel, ami a használhatóságot illeti.  Ha
valakinek a Linux megfelelő munkaállomás, akkor nem nagyon látom be, hogy
miért is ne lehetne megfelelő a *BSD is.  Konkrétum: telepíthetően kapod a
két elterjedt, munkaállomásra szánt környezetet, az 1.4-es GNOME-ot, és
valamilyen KDE-t.  (FBSD 4.5-ben asszem a KDE 2-t.)  Én épp a múlt héten
fordítottam a KDE3-t, az is elindul szépen.  (A GNOME-mal a magyarítás is
szépen megy, KDE-ben nem vagyok otthon, a szerintem elégséges beállítás:
``LANG=hu_HU.ISO8859-2 startkde'' nem volt neki elegendő, tovább nem
kisérleteztem.)  A szokványos dolgok ugyanúgy (vagy majdnem :-( ugyanúgy)
elérhetők, azaz van natív Mozillám, Galeonom és Konqueror-om; van natív
Abiword-öm, KWord-öm valamint Gnumeric-em és KSpread-em, az igaz, hogy
FreeBSD-n natív OpenOffice nem érhető el (NetBSD/386-on igen), de azért a
funkciók jó része a másik kettőben benne van.  (Abiword-ben még a magyar
spell-check is, bár szerintem kissé érdekesen müxik.)  Java: van natív, van
is a listán aki használja elég rendesen, ha mázlid van, megszólal.

Ha valami hiányzik, az:
a) még senkinek nem hiányzott (mert van helyette vele ekvivalens), ezért
nem portolták meg
b) vedd elő a Linuxulátort (legalábbis FreeBSD-s körökben így hívják a
kernel szintű linux-emu-t) és próbáld ki azzal, nagy eséllyel menni fog
(persze nem minden), de fut így linuxos Opera, Oracle, Complex CD Jogtár és
valszeg egyebek is.
c) az is lehet, hogy nem Linux alá készítették el. Bár ezzel csínján
kell bánni, de vannak Solaris, Tru64 stb emulátorok különböző állapotban.

Az általánosan igényelt dolgok léteznek, vannak irc-kliensek (BitchX, irssi,
XChat) és instant messengerek (Yahoo saját, Yahoo-s; illetve a mindenféléhez
elég jól használható Gaim), levelező programok (elm, mutt, pine, Sylpheed és
a millió egyéb X-es csicsás szar KMail-től Evolution-ig, Balsaig).  Van
filmlejátszó (a végre megportolt mplayer, meg Xanim, Xine, stb).  Szerver
oldalon is azért a dolgok többsége elérhető.  Nem ragozom a dolgokat,
próbáld ki.  (Nem reklámként mondom, keresd meg az őszi Linux-konf-os
előadásom anyagát, gondolom valahol www.linux.hu-n elérhető, ha nem, akkor
szedd le innen, remélem hamarosan a www.bsd.hu-n is ott lesz :-)
http://web.axelero.hu/zgabor/

Természetesen azóta eltelt némi idő, néhány dolgot másként mondanék.

Többségében ugyanazokat
az alkalmazásokat megkapod, amit Linux alatt, legfeljebb nem kismillió
disztribúció, hanem 3-féle megvalósítás között kell választanod, és az sem
annyira kritikus, lévén ami valóban hiányzik, az az egyik legkülönbözőképpen
megvalósított linuxos eszköz, a rendszerkonfigurátor.  Itt ilyen nincs, van
helyette az, hogy tudod, mi hol van és hogy néz ki, no meg minden
konfigurátorok atyja, a ``vi''.  Ha használtál régebben SunOS-t, HPUX-et, vagy
HP Tru64-et (izé Compaq Tru64 alias Compaq UNIX ugyismint Digital UNIX,
OSF/1 ... Ultrix), akkor a kernel fordítás menete ismerős lesz, sőt az egész
rendszerkonfigurálás maga (mint Sziszi is írta, nincs futási szint, de van
helyette rc, meg rc.conf).

Ami kell a felhasználóknak, azok vannak.  És ami kell a szerverekhez, azok
is.

No ennyi, kérdezz csak nyugodtan.

ZGabor < Gabor at Zahemszky dot HU >

Ui: a linux-levlistáktól eltérően itt az a módszer, hogy előbb kedvesen
válaszolgatunk, (beetetés), az anyázás csak utána jön.  Mellesleg egy nagy
különbség van: az itt jelenlevő és válaszolgató egyének többsége már látott
Linuxot is, többsége használja is.  (És velem ellentétben még a pozitívumait
is képes elismerni :-)

--
#!/bin/ksh
Z='21N16I25C25E30, 40M30E33E25T15U!' ;IFS=' ABCDEFGHIJKLMNOPQRSTUVWXYZ ';set $Z ;for i { [[ $i = ? ]]&&print $i&&break;[[ $i = ??? ]]&&j=$i&&i=${i%?};typeset -i40 i=8#$i;print -n ${i#???};[[ "$j" = ??? ]]&&print -n "${j#??} "&&j=;typeset +i i;};IFS=' 0123456789 ';set $Z;X=;for i { [[ $i = , ]]&&i=2;[[ $i = ?? ]]||typeset -l i;X="$X $i";typeset +l i;};print "$X"