[BSD] TNT2 + FreeBSD 5.0 + XFree86 = ?

Adam Szilveszter sziszi at bsd.hu
2002. Dec. 20., P, 21:19:33 CET

Sziasztok!

Koszonom mindenkinek aki valaszolt eddig!

On Fri, Dec 20, 2002 at 05:11:16PM +0100, Marton Kenyeres wrote:
> Az en gepemben eppen egy ilyen kartya van, es abszolut jok vele a tapasztala-
> tok. Az elmult egy evben nem emlekszem ra, hogy az X elhasalt volna.
> Ami az NVidia fele drivert illeti, en miota kijott azt hasznalom, es eddig
> nem volt vele gond, viszont a GL-t hasznalo alkalmazasoknal szamottevoen
> gyorsabb. (2D-ben is)

Eddig nagyjabol minden valasz ennyire pozitiv volt, ez megnyugtat, hogy
egy probat meger a dolog. Most meg majd azt kell megneznem, hogy vajon
az en 3.3V-os slotomba belemegy-e (mert az uj kartyak mar 1.5V-ot
kernek ha jol csalodom) ezert a slot fizikai meretei is valtoztak.

Azert kerdeztem a nativ X drivert, mert 5.0-t az NVidia hivatalosan nem
tamogat (nem meglepo modon, hiszen meg ki sem jott) es aki kiprobalta,
azok kozul sokan szamoltak be hibakrol illetve instabilitasrol. Az 5.0
uj lock-management rendszere miatt valoszinuleg at kell majd irni ezt a
drivert. (ez is az SMPng miatt van)

> Ami az S3-at illeti: ha valaki azzal jon hozzam, hogy alandoan szetfagy a
> gepe, az egyik elso kerdes szokott lenni hogy "Ugye NEM S3-as videokartyad
> van?"... Nem egy esetben bejott.

Az erdekes az, hogy nekem nem voltak rosszak vele a tapasztalataim
(termeszetesen attol eltekintve, hogy szinte nincs 3D gyorsitas a
kartyaban) de most, hogy egy kicsit utanakapartam a news archivban a
guglin, latom, hogy embereknek mar '98 korul voltak gondjai az akkori
3.3.x-es X verziok alatt, es a gondok hasonloak voltak, mint amikkel en
kuzdok most. Aztan valahogy a 3.3.3-ra csavartak valamit a driveren, es
mivel en ezutan szalltam be a buliba, ezert en ebbol mar nem eszleltem
semmit (es masok is arrol szamoltak be, hogy akkor az javulast hozott)
ezert a 3.3.5 es a 3.3.6 S3 tamogatasa teljesen kielegito volt. En tehat
boldog tudatlansagban eltem a 4.0.x megjeleneseig, az SVGA szerverrel a
kartya meg gyorsitva is volt (bar hogy mennyire, azt nem tudom) es vitte
a monitor altal engedett maximalis felbontast (1024x768 at 60Hz) stabilan.
Neha, ha a FreeBSD-nek rossz napja volt, akkor elofordult, hogy egy-egy
X-rol szoveges terminalra atkapcsolas-visszakapcsolast egy X
osszeomlassal "honoralt" de ez ritka volt es kibirhato.

Aztan jott a 4.0.x-es X. kivancsi voltam, es bar akkor meg semmi sem
surgetett, feltettem kiprobalni. Az eredmeny kijozanito volt: Eleg volt
egy xtermet nyitni, beirni, hogy "top"<Enter>, az elso nehany sort talan
meg ki is irta, de utana mindig, tehat 100%-os valoszinuseggel
megfagyasztotta az egesz gepet. (Szarvasteszt v.0.0.1) Erdekes modon
kulonben volt ami mukodott rajta, erre is csak veletlenul jottem ra, de
onnantol minden uj X verzion kiprobaltam es ha ezen nem ment at, akkor
mar nem is foglalkoztam vele tovabb.

Igy tehat visszajott a 3-as X es en meneteltem tovabb. A 4.1.0
megjeleneskor ujabb probat tettem, a fenti teszt mar sikerult, de a
generalis stabilitas olyan rossz volt, hogy megint vissza kellett alljak
a 3-as X-re. Csakhogy eddigre mar latszott, hogy utobbi napjai meg
vannak szamlalva, uj release mar nem lesz, sot a biztonsagi hibakat is
egyre langyosabban javitgattak. Tehat nott a cselekvesi kenyszer.

A 4.2.0 idejere a helyzet nem sokat javult, de mar nem volt visszaut: a
3-as X-et mar nem tartottak karban, ezert mar nem fordult le 5.0 alatt.
(atvarialtak a header fajlokat parszor) es csomagok akkor meg nem
voltak. Igy onnantol kenyszerbol maradtam es probaltam a legjobbat
kihozni. A fagyasok megmaradtak, de teljesen kiszamitathatatlanna
valtak, volt, hogy latszolag minden ok nelkul jottek, ezert kenytelen
voltam az X hasznalatot redukalni. (Paranccsor modban a gep nagyon
stabil volt es maradt) Igy - javulas remenyeben - frissitettem az X CVS
verziojara, es azota is azt hasznalom (most eppen 4.2.99.2, januarban
ebbol lesz majd a 4.3.0) de sajnos nem sok valtozott. Ez inditott arra,
hogy elkezdjek keresni valami mast, mert mar latszik, hogy itt javulas
nem nagyon lesz. Sajnos meg a hw gyorsitas teljes kikapcsolasa sem oldja
meg a problemat megbizhatoan, legfeljebb annyit jelent, hogy nem 15 perc
mulva, hanem meglepetesszeruen fagy majd meg valamikor tobb ora mulva.
Erdekes modon valami osszefugges van azzal is, hogy eppen milyen X-es
alkalmazasok futnak, a teszteles is ezen alapszik...

> Szoval en merem ajanlani ezt a kartyat. A "szarvastesztnek" meg allok elebe.

Mivel tobben is kerdeztetek, ezert feltetlenul beszamolok az
eredmenyerol, ha majd meglesz. Egyebkent a teszteleshez (egyelore:-) nem
valami hu de profi teszt suite-t hasznalok, mert sajnos odaig nem is
jut el a dolog. Egyszeruen kiprobalok olyan dolgokat, amitol korabban
elhasalt, es nezem, hogy valtozott-e valami.

* Adam Szilveszter * Szombathely * email: sziszi at bsd.hu *
*      sziszi at IRCnet, #freebsd.hu, #bsd.hu              *
*         FreeBSD 5.0: Upgrade your Life!               *