[BSD] vinum vagy lvm

gabor at zahemszky.hu gabor at zahemszky.hu
2016. Júl. 20., Sze, 07:37:33 CEST

Szia!

> Az elso erdekes dolog, amibe belefutottam, az az hogy a FreeBSD vinum
> storage managerrel jon, OpenBSD es NetBSD viszont LVM-et hasznal. Ez
> az LVM ez ugy tunik ugyanaz, mint amit a legtobb linux disztro is
> hasznal. Meg nem talaltam hasznalhato osszehasonlitast a kettorol. Van
> esetleg tapasztalaltotok gvinum kornyekerol?

Kis kiegészítés:

a linuxos LVM szellemi elődje a HP-UX-ban mai napig (valamint régi AIX
alatt és Digital UNIX-ban) alkalmazott LVM (Logical Volume Manager), míg
a Vinum eredendően a Veritas-féle VxVM-re (Veritas Extended Volume
Manager) hajaz. Ez utóbbi mai napig elérhető kereskedelmi termék kb
minden szóba jöhető oprendszerben. Ez felismerhető a kötetkezelők
objektumelnevezési és parancsstruktúrája alapján (valamint dokumentált
is). Ilyen módon aki régebbi UNIX-rendszerek irányából érkezett, az
elsősorban az irányultsága alapján szokta a VxVM-et (és így a Vinumot)
túlbonyolított használhatatlan szarnak, vagy csodaeszköznek tekinteni.

A kétféle kötetkezelőt én használgattam, és leegyszerűsítve annyit
tudnék mondani, hogy a Vinum ősében (VxVM) némileg több lehetőség
rejlik, de a linuxos LVM-ben ezek nagy részét meg is valósították, míg a
Vinumban sok extra funkció nincs implementálva. Személy szerint eleve
nem vagyok biztos abban, hogy - akárcsak a BSD-s tábort figyelve -
mérhető arányban használnának ma még Vinumot. Ha ma olyen funkciót akar
valaki FreeBSD alatt megvalósítani amit jellemzően a kötetkezelőben
implementálnak, akkor többségében azt javaslatot kapja, hogy a Vinum
helyett (amihez utána az ember még nagy eséllyel választ valamilyen
fájlrendszert - UFS-t szinte biztosan) használjon ZFS fájlrendszert, ami
egyesíti a kötetkezelési és a fájlrendszer-kezelési funkciókat. Neked is
ezt tudnám javasolni. Természetesen próbára, játszadozni, megismeni egy
másfajta szemléletet - no arra igen jó a Vinum - csak míg mind a ZFS,
mind a linuxos LVM folyamatosan fejlődik, addig a Vinum fejlesztése
meglehetősen stagnálni látszik.

Természetesen nincs kizárva, hogy az elmúlt 2-3 évben a Vinum sokat
fejlődött mind funkcionalitásban mind használhatóságban - az én
tapasztalataim kb ennyire régiek.

Zahy

Ui: Ha tovább akarod bonyolítani a dolgokat, akkor utánanézhetsz a
CCD-nek is (man ccd ccdconfig) , amit mind a 3 nagyobb BSD-variáns
támogat (a 4.-ről, a DragonflyBSD-ről nem tudom, de nagy eséllyel az is
a FreeBSD alapok miatt); ez olyasmi, mint a linuxos md-driver.