[BSD] Fájlrendszer, nyelvi fájlok

Zsolt Udvari udvzsolt at gmail.com
2013. Jún. 19., Sze, 08:35:00 CEST

Sziasztok!

Nagyon szeretném a FreeBSD rendszert elsődleges rendszerként a
gépemen. Majd' 10 éve linux az elsődleges oprendszerem, jelenleg (kb.
két éve) Arch Linux, így talán nem alaptalan azt hinnem, hogy nem
vagyok kezdő :)

Szóval, két egyszerű kérdésem lenne FreeBSD témában:

1. Mi lehetne egy közös fájlrendszer linux és BSD "között"? Nyilván
nem rendszer-partícióra gondolok, hanem szimpla közös tárhelyre.
Amennyire olvasgattam, a BSD linux-típusú fájlrendszerek közül
lényegében csak az ext2/3-mal van kibékülve, a többi (pl. ext4, xfs,
jfs,...) rendszert csak read-only módon támogatja - bár mintha az xfs
"régebben" írható is lett volna, de a támogatást kivették BSD-ben.
Linux alatt, amennyire tudom, az UFS(2) rendszer szintén csak
olvasható, az írás támogatása "experimental" (vagy dangerous?)
jelzővel van illetve a kernelben.
Kinek milyen tapasztalatai/javaslatai lennének ilyen ügyben?

2. Van-e mód arra, hogy a nem szükséges nyelvi fájlokat a rendszer ne
telepítse? Ui. gyakorlatilag kizártnak tartom, hogy az angol és a
magyar nyelven kívül mást (német, francia, kínai, japán, stb.)
használjak, tehát az angol és a magyar bőven elegendő lenne. Arch
alatt van egy szkriptem, amelyet a PKGBUILD-fájlokba beírva próbálja
még a forrásban megkeresni/felismerni a po-fájlokat, és a
szükségteleneket törli, így olyan csomagokat tudok létrehozni, melyben
csak angol és max. magyar van. RPM alapú disztrók (legalábbis az az
egy, amit nagyon sokáig használtam) pedig telepítéskor hagyják ki.

Előre is köszi!

Zsolt