[BSD] FreeNAS alatt partícionálás - kezdő

Gabor HALASZ halasz.g at freemail.hu
2011. Jan. 13., Cs, 12:21:12 CET

On 2011.01.13. 9:54, Ruzsinszky Attila wrote:
> Sziasztok!
>
> Tudom, hogy a FreeNAS-ról nem biztos, hogy pont itt kéne
> kérdeznem, de ott azt hirdetik, hogy az elveivel ellentétes a diszk
> partícionálása. Én még is ezt szeretném, ráadásul esetleg ext2/3
> FS-sel (is).

Igazuk van, bsd-n altalaban egy particio van es azon belul sliceok,
ujabban meg mar gpt.

> Van fdisk és disklabel. Egyik se túl barátságos és főleg nem Linux
> alól nézve (vagy csak eddig nem jöttem rá a nyitjára).

Pl sysinstall, abban configure/fdisk elocsal egy ineraktiv fdisk/label
parost, konzolon pl gpart-tal lehet nagy pusztitast vegezni az adataink
kozott ;)

> Tehát az lenne a kérdésem, hogy hogyan tudok partícionálni
> FreeBSD (FreeNAS) alatt? Nem bánnám, ha nem kéne szét-
> matekoznom az agyam hozzá, tehát ha nem mindent a régi jó
> hármas paraméterrel kéne megadni (fej/cilinder/szektor).

Nem, semmi ilyesmi nem kell mar. Nem tudom, hova akarsz eljutni, nekem
ez eleg szokott lenni:

gpart create -s GPT <disk>
gpart add -t freebsd-boot -s 64K <disk>
gpart add -t freebsd-zfs <disk>
gpart bootcode -b /boot/pmbr -p /boot/gptzfsboot -i1 <disk>

> Ha már FreeNAS. Valaki futtatja-e virtuális gépben?
> VBox+VMware alatt próbáltam eddig (QEmu még nem) a LiveCD-s
> módját, ahol a konfig floppy-ra menne. De nem megy! Mindkettő
> alatt fdc0: does not responding a válasz és nem látja a BSD a
> virtuális floppy-t. Természetesen be van konfigolva, van "betöltve"
> image, ami üres, stb. Sok infót nem találtam erről, de mintha
> ez nem FreeNAS problem lenne, hanem BSD a VM-ben.

Virtualbox 4/freebsd-8.2pre-ig biztosan nem megy a floppy.

fdc0: <floppy drive controller> port 0x3f0-0x3f5,0x3f7 irq 6 drq 2 on acpi0
fdc0: does not respond
device_attach: fdc0 attach returned 6

> Floppy kihagyása megfordult a fejemben, ha lehetne a FreeNAS
> nyúlfarknyi konfigjét valahonnan hálózatról hozni, mint pl. NFS,
> iSCSI, akármi. Elvileg ezt se támogatja a NAS, de hátha meg
> lehetne erőltetni. Egy komplett HDD-t nem dobnék ki csak a
> NAS OS-e miatt, ráadásul lebukott, mert az install min. 380M-át
> kér, de ebből 50% free, viszont ebbe se tudok beleavatkozni.
> (Tudom pen/SD kártya, de azt most hagyjuk.)

Arult mar el, hova akarsz eljutni :) Miert nem installod fel a freenast
a hdd-re? Vagy egy USB-re?

> Még egy kérdés, ami már nem FreeNAS: Linux free parancsa
> minek felel meg BSD alatt?

pl systat -vmstat

--
Gabor HALASZ <halasz.g at freemail.hu>