[BSD] LATIN2 vagy UTF8

Adam Szilveszter sziszi at bsd.hu
2010. Ápr. 8., Cs, 06:27:18 CEST

On Wed, Apr 07, 2010 at 10:41:45PM +0200, Gabor HALASZ wrote:
> http://wiki.freebsd.org/SysconsUnicodeProject

Amellett, hogy az az oldal (ahogy sajnos nagyon sok wiki a FreeBSD
projektben) eléggé el van avulva, (pl -CURRENT alatt az új terminál
driver már az "xterm" terminál típust használja per default) az is
látszik, hogy a dolog eléggé kezdetleges állapotban van.

Azoknak, akik anno nem követték az eseményeket, érdemes pl tudni, hogy
az eredeti javaslat igazából nem Unicode supportról szólt, csak annak
egy nagyon lehatárolt alesetéről: arról, ha egyébként latin betűs
kódolásban felbukkan pár fránya ékezetes karakter. És bár Európa jó
részének ennyi tkp elég is lenne, de az Unicode (és a világ) nem
ennyiből áll. Unicode support akkor lesz, ha pl kínai karakterek és
görög betűk jól megférnek majd a konzolon a magyar ékezetekkel, és
mind tökéletesen olvasható lesz egyszerre. (ld böngészők, ahol ez most
is így van.) Sajnos a wikin említett megoldás ezt elvileg sem tudja,
ezért is került takaréklángra.

> Erdekes, nekem eleg volt a lang=en_US.UTF-8, es szep minden ekezetes
> szovegfile a puttyban. Amugy se keverjuk azt, amit a font tud, es amit a
> console driver.

Ami azért nem meglepő, mert a putty megint egy másik terminál emulátor.
Mint írtam, X alatt is találhatsz olyan terminál emulátort, ami kezeli
az UTF-8.at. De ez nem segíti azokat, akik nem távolról, és nem (csak) X
alatt dolgoznának FreeBSD alatt.

> A zfs meg utf8 only is tud lenni.

Ezért nem is említettem. Más kérdés, hogy a gyakorlatban sok esetben nem
alkalmazható, az elképesztő hardverigények miatt. (De ennek tényleg
nincs köze az UTF-8-hoz)

BSD: An Operating System, Not a Religion.