[BSD] FreeBSD és virtualizáció

Zahemszky Gábor Gabor at Zahemszky.HU
2009. Okt. 12., H, 13:13:26 CEST

> a kliketi-klikk felület magyarázatánál is időnként szerepel, hogy
> ezt/azt a funkciót csak a VBoxManage -dzsel lehet elérni. (Ja, és
> elérni meg rdesktop-pal lehet, ha nincs X.)

Bocs, hogy önmagamnak válaszolok. Kicsit utánateszteltem a dolgoknak, és
itt finomítanom kell: a VirtualBox-ba épített RDP-szerver funkció a
FreeBSD-ports-ban szereplő OpenSource verziónak (VirtualBOX-OSI) nem
része. Azaz ahogy ez korábban is elhangzott, a virtuális gép piszkálását
minden további nélkül meg lehet csinálni parancssorból, de pl. az
oprendszer telepítéséhez kell valami más lehetőség. Linux, *BSD esetén
ehhez elég lehet pl. egy soros konzol konfigurálása a virtuális géphez -
és azon keresztüli telepítés, de mondjuk Win-guest esetén kicsit
bonyolultabb, így ahhoz mindenképp kell grafikus felület. Ez
vagy a standard VirtualBOX (a QT4-et használó grafikus kütyü,
vagy legalább az SDL-t használó VBoxSDL (ez utóbbi a WITHOUT_QT4=yes és
a WITH_X11=yes ports-opciók esetén is elérhető, de ekkor is lesz
X11-függés, ezt természetesen meg lehet szüntetni a WITHOUT_X11=yes
-szel). Egy X-szel rendelkező munkaállomáson feltelepíti az ember a
virtuális gépben futó Win-t, majd a virtuális gépet lehet exportálni,
majd a szerveren importálni. És hogy teljes legyen a távoli elérés, *X
esetén SSH-t, W* esetén távoli desktopot konfigurálunk, majd azt simán a
VBox-ban meglevő port-forwarddal beleküldjük a virtuális gépbe. (És
ehhez már bőven elég a WITHOUT_QT4, WITHOUT_X11 opciókkal fordított
VirtualBox-beli VBoxManage.)

Win-guest esetén a nyílt forráskódú verzióval nem nagyon lesz jobb a
helyzet, ugyanis elhangzott az emulation-levlistán, hogy a VBox
fejlesztői nem akarják OS-sé tenni a VRDP-szerver kódot, ellenben már
commitoltak USB-vel és VRDP-vel kapcsolatos FreeBSD-specifikus
peccseket a *zárt* verzióhoz; következésképpen valamikor esetleg
megjelenhet végre a zárt VBox FreeBSD-host támogatással, és akkor ez a
két funkció is elérhető lesz.

Zahy

Ui: egy nagyvonalú leírása a fentieknek Alexandr Krivulya-tól. A
virtuális gép (VBox-féle) NAT-tal bekonfigurált nic, tipusa:
 pcnet Am79C973

host-withX11:-> ... itt benfigurálod a virtuális gépet, feltelepíted a
 guest-et, majd:

host-withX11:~> VBoxManage export WIN2003STD -o ~/WIN2003STD.ovf
host-with-X11:~> scp ~/WIN2003STD.* host-without-X11:~/

host-without-X11:~> VBoxManage import ~/WIN2003STD.ovf

host-without-X11:~> VBoxManage setextradata WIN2003STD \
  "VBoxInternal/Devices/pcnet/0/LUN#0/Config/RDP/HostPort" 3389

host-without-X11:~> VBoxManage setextradata WIN2003STD \
  "VBoxInternal/Devices/pcnet/0/LUN#0/Config/RDP/GuestPort" 3389

host-without-X11:~> VBoxManage setextradata WIN2003STD \
  "VBoxInternal/Devices/pcnet/0/LUN#0/Config/RDP/Protocol" tcp

host-without-X11:~> VBoxManage startvm WIN2003STD --type headless

--
#!/bin/ksh
Z='21N16I25C25E30, 40M30E33E25T15U!';