[BSD] ZFS kérdések #1

Auth Gábor auth.gabor at javaforum.hu
2009. Nov. 11., Sze, 10:47:04 CET

Halihó!

peter.stosz at mentat.hu írta:
> 1) Tudom, hogy olvassak manualt, de most(is) ido"hiányban "szenvedek".
> 2) A válaszok jó részére van tippem, de inkább kérdezek.
> 3) Célszeru" lenne egy wiki/faq-t összeállítani az ilyen infókhoz?
:)
> Mivel -ha jól értelmeztem- a Sun álláspontja, hogy "használj
> softraid-et", s a ZFS "minden igényedet kielégíti", hogyan fogja az
> esetleges hw hibákat lekezelni?
> 1) diszk hiba (ez az egyszeru"bbik eset)
> 2) kontroller hiba
Minden blokkról készít checksum-ot, és abból tudja, hogy az adott blokk
hibás.
> a) hogyan kap(hat)ok információt a meghibásodásról?
zpool status például
> b) optimalizálja-e a RAID konfigurációt automatikusan oly módon, hogy
> pl. egy esetleges kontroller hiba ne okozhasson adatvesztést (már ha
> van megfelelo" számú hw ehhez a rendszerben)?
Mit értesz kontroller hibán?
> c) milyen (SATA PCIe) kontroller(ek) ajánlott(ak) ZFS (FreeBSD) alá?
Szerintem bármi, amit ismer az oprendszer. :)

> Mennyire biztonságosan lehet meghibásodott eszközt cserélni a
> rendszerben?
> Automatikusan elvégzi avagy manuálisan kell avagy megmondható, hogy
> manuálisan akarom?
Kidobja a hibás eszközt a pool-ból, és betesz a helyére egy spare
eszközt, ha van definiálva ilyen a pool-hoz. Ha nincs, akkor manuálisan
kell hozzáadni egy új eszközt. A gépben pedig ki kell cserélni
manuálisan... :)
> Valamilyen módon nyilvántart(hat)ja-e a "feketeseggu"" eszköt(öke)t?
Funkcionálisan mu"ködjön.

> RAID-Z(2) online kapacitás bo"vítés lehetséges-e?
Azt hiszem lehet, de nem vagyok biztos benne.
> Mi garantálja, hogy a RAID konzisztens marad? Van-e pld. olyan
> funkció, ami periodikusan átvizsgálja a RAID-et? (Avagy ez itt nincs
> értelmezve?)
Van scrub, ami ezt teszi manuálisan, de menet közben rájön, hogy vannak
hibás blokkok és ido"vel levonul a hibás diskro"l.
> Meg lehet-e mondani ZFS-nek, hogy adott kontroller már redundáns? (Pl
> hw raid kontroller), és ha igen, figyelembe veszi-e?
Ha a kontroller már RAID, akkor nem kell RAIDZ pool-t létrehozni, hanem
sima egyszeru" pool-t.
> ZFS-t a tömörítésro"l tapasztalat?
A gzip lassú, a saját tömörítése nem olyan jó, de legalább gyors.
Szerintem ritka az a használati eset, amikor szükség van rá (fo"leg,
hogy az új ZFS tud dedup-ot).
> FreeBSD 8-on van-e valakinek éles (kérdem ezt RC2-nél) ZFS rendszere?
Nekem 7.1-en van ZFS egy éve már.

--
http://www.javaforum.hu -=- http://www.enaplo.hu
Auth Gábor -=- http://www.javaforum.hu/web/10/authgabor