[BSD] Server üzemeltetés

Laszlo Nagy gandalf at shopzeus.com
2009. Május. 2., Szo, 10:38:23 CEST

Ezt csak halkan kérdezd! A végén még valamelyik miniszter elolvassa, és
bevezetik a webszerver adót. :-D

> [...]
> - mekkora villamos energia igény
> - mennyire kell szünetmentes áramellátás
> - mekkora az elhelyezett szerverek értéke
> - mekkora az eszmei értéke a gépek által ellátott feladatnak
> - kell-e harmadik félnek hozzáférnie a gépekhez
> - mennyi BTU-t termelnek a berendezések, milyen hűtés kell
> - milyen tűzjelző / oltóban gondolkodnak
> - kell-e dízelgenerátor a folyamatos áramellátáshoz?:)
> - kell-e beléptetőrendszer a szobába?
> - kell-e külső, zárt helység a gépek kiemeléséhez és javításához?
>
> Alapvetően ami eszembe jut: ISP, elmű, tűzvédelmisek, statikusok (vagy

Otthon: általában az ISP-vel kötött szerződés kizárja annak a
lehetőségét, hogy bármilyen szervert üzemeltess. Ellenőrizni nem annyira
szokták, főleg web-et nem. (Mondjuk SMTP szervert lehet hogy nem lenne
jó ötlet üzemeltetned, arra mérgesek.) Tűzvédelmi szempontból, meg más
szempontokból is vizsgálva a dolgot, nem lenne szabad. Ugyan úgy mint
ahogy a mosógépre is ráírják hogy ne hagyd felügyelet nélkül. De ezt sem
ellenőrzi senki. Ha emiatt kigyullad a panelház akkor majd lecsuknak
érte. Szünetmentes tápot hiába használsz mert áramszünet lehet az
ISP-nél is, elmehet a net egy időre stb. Ezeket az ISP-k elég
nagyvonalúan kezelik. Fél nap kiesés a szolgálatatásban náluk még
normálisnak számít. Ha csak a saját szórakoztatásodra csinálod akkor
csináld otthonról.

Ha másoknak akarsz szolgáltatni akkor első lépésben bérelj tárhelyet.
Olcsóbb mint szervert bérelni, sokkal kevesebb felelősség és nyűg.

Ha mégis igazi szervert akarsz, akkor bérelj helyet egy szerver teremben
és nem kell foglalkoznod a tűzvédelemmel, az áramellátással stb. A
weblapra azt teszel amit akarsz, engedély nem kell hozzá, de ha
közerkölcsöt sértő, uszító jellegű, fasiszta, rasszista, cionista vagy
egyéb ISTA tartalmat szolgáltatsz akkor lehet hogy beperelnek érte.

Ha web áruházat akarsz üzemeltetni, akkor arra külön szabályok
vonatkoznak. Ezt a szakirodalom "internetes csomagküldő
szolgáltatás"-nak hívja. Korábban az ilyet be kellett jelenteni
valahová, de ha jól tudom akkor most már ezt sem kell regisztrálni.
Viszont meg kell felelni a szabályoknak. Például, az elérhetőséget,
cégjegyzékszámot föl kell tüntetni. Azt is hogy hol tehet panaszt a vevő
stb.

Köztes megoldás: virtual private szerver, bár én ezt nem csinálnám.

Ja és ha saját szerver termet akarsz üzemeltetni... hát nem hiszem hogy
erre gondoltál! :-) Hacsak nem vagy milliárdos akkor ezt el lehet felejteni.