[BSD] FreeNAS Dell PowerEdge 2950-en?

Vas Péter vas.peter at t-online.hu
2009. Ápr. 7., K, 18:38:14 CEST

Üdv mindenkinek!

Jó régen nem írtam már ide, de most egy olyan gonddal találkoztam amihez
kellene külső tanács/segítség.
Kicsit hosszú lesz, előre is elnézést, nem azért hogy húzzam az időt,
hanem hogy minél teljesebb képet kapjatok a helyzetről.
A helyzet a következő: melóhelyemen (közbeszerzés, természetesen) van
egy pályázat, amiből 1 millió forint jutna arra, hogy vegyünk vagy egy
szervert, vagy egy NAS-t. Hosszas utánajárás és egy profi szakértő
(storage rendszerek) megkérdezése után úgy döntöttem, a célnak
tökéletesen megfelelne egy Dell PowerEdge 2950, belepakolva annyi 1
TB-os vincsit amennyi belefér (max. 6). A NAS funkciója elsősorban az
lenne, hogy nálunk a könyvszkennerrel (8,5 milliós), Photoshop-al
készített digitális anyagokat (képek, PDF-ek, plakátok, kiadványok,
stb.) *ideiglenesen *archiválja. Vagyis addig, amíg nem tudunk egy
komoly szalagos storage eszközre beruházni, amivel ezeket az anyagokat
ki lehet írni és elrakni két példányba különböző helyre, mert ez nem
csekély adatvagyon.
Lehetne venni egy Dell NF500-ast (ami voltaképp egy Dell PE 2950-es,
csak rá van rakva egy Windows 2003 Storage Server R2), de engem
figyelmeztetett a szakértő, hogy ő ebben a kategóriában (ez nem
high-end, sokkal inkább belépő és közepes szintű szerverek között van
valahol) nem találkozott még olyan előtelepített NAS operációs
rendszerrel, amivel ne kellett volna szívni utólag. Én Windows Server
2003-at még csak működés közben se láttam, nem hogy használtam, ad
absurdum menedzseltem volna. Szóval ha nekem abban kell turkálnom és
kiadtunk +/- 100 000 forintot a NAS-t kezelő Windows Server 2003-ért,
amire karbantartási szerződést nem áll módunkban kötni se a Dell-el, se
a beszállítóval pénz hiányában - hát én rohadtul el leszek veszve. Ezért
döntöttem úgy, hogy ha lehet, szabad szoftveres megoldást keresek, mert
akár Linux, akár *BSD lesz a befutó, könnyebben elbírkózom vele és több
fórum van ahol segítséget kérhetek ha elakadok.
Az elmúlt hetet azzal töltöttem hogy próbáltam találni olyan (ha lehet,
"konyhakész" állapotú) NAS megoldást, amely mindazt tudja ami nekem kell
és a user autentikációt is megcsinálja/támogatja. A FreeNAS
<cid:part1.06040201.00030509 at t-online.hu> mint többek által javasolt
elsőszámú jelölt, amit eddig láttam/tapasztaltam belőle, engem meggyőzött.
A kérdésem a következő: a Dell PE 2950-ese egy Dell PERC 6/i integrált
SAS/SATA RAID vezérlővel van felszerelve. FreeBSD-s fórumokon találtam
olyan írásokat, ahol ilyen RAID vezérlőn/gépeken futtatták a FreeBSD-t,
de - ahogy olvastam - általában voltak gondok velük. Utánanéztem, hogy a
FreeBSD 6.4 és 7.1 is csak a Dell PERC 5/i-t támogatja, de ezzel a
driverrel elműködik - elvileg - a Dell PE 2950-es RAID 6/i-je is.
Viszont én szeretnék biztosra menni (a többi hardvert leellenőriztem a
FreeBSD verziók oldalán, mindegyik támogatva van.)
Arra szeretnék tehát választ kapni, használt/használ-e közületek valaki
ilyen géppel, ilyen típusú RAID-vezérlővel FreeBSD-t, és mik a
tapasztalatai? Ezen a héten legkésőbb döntenem kellene mert szorít a
határidő, tehát meg kéne rendelni a vasat vagy a Win 2003 Storage Server
nélkül, vagy azzal.
Segítségeteket előre is köszönöm!

Üdvözlettel:

Vas Péter