[BSD] OpenBSD ADSL csatlakozás nem megy

vas.peter at t-online.hu vas.peter at t-online.hu
2006. Nov. 14., K, 12:34:53 CET

Hali!

Előre is elnézést a hosszú levélért, de szeretném pontosan
leírni a problémát.

Otthonról ADSL-ről neteztem eddig, egy OpenBSD tűzfal
osztotta szét a netet. Eddig userland pppoe-t használtam már
2 és fél éve, működött is gond nélkül. Nem sokkal azután,
hogy 4.0-ra upgrade-eltem, 1-2 napig még működött, és
onnantól kezdve sehogy nem akart OpenBSD alól csatlakozni.
Nem értettem a dolgot, a tűzfalat ssh-val elértem, szabályok
ugyanazok voltak, semmi változtatást nem csináltam a
korábban használt konfig file-okban, csak az upgrade volt.
Mivel nem volt ötletem, beraktam egy másik vincsit,
visszaraktam a 3.9-et, de azzal se akart működni. Először
arra gondoltam, a hálókártya lehet a gond, kicseréltem
mindegyiket újakra, a helyzet maradt ugyanaz. Ugyanakkor az
ADSL modem nem hiszem hogy rossz lenne, mivel WinXP alól ha
próbáltam csatlakozni, gond nélkül ment a net, nem szakadt
egyáltalán. Arra gondolok, hogy a Téonlány a kapcsolat másik
oldalán valami műszaki paramétert megváltoztatott és OpenBSD
userland pppoe azért nem tud csatlakozni. Elkezdtem logolni
a próbálkozásokat, és a log file-ból is az látszott, hogy kb
fél perc-egy perc után eldobja számomra érthetetlen okból a
kapcsolatot, és nekiáll megint felépíteni. 1-2 perc múlva
felépült, akkor egy jó fél percig ment a net, utána megint
szakadt, és ez ciklikusan. Csak pinggel próbálkoztam DNS-re,
az ment, és ott látszott hogy mikor szakadt. Ha megpróbáltam
a tűzfalról lynx-el megnyitni bármilyen weblapot, jó ha
félig bejött és már szakadt is.
Tegnap megpróbáltam a kernel pppoe drivert, és érdekes módon
azzal működött OpenBSD alól, semmi szakadás nem volt.
Viszont a kernel pppoe driverrel nem megy a nat az MTU
eltérés miatt (1500-ethernet/1492-ADSL), belső hálóról
sehogy nem sikerült elérni a netet. Hiába írtam át a
pppoe(4) manual szerint mind a pf.conf-ot, mind ifconfig-al
a hálózati kártyák MTU-ját, nem ment a NAT. Belső hálóról a
kapott publikus IP-t még meg tudtam pingetni, kifelé semmi mást.

A userland-ből korábban használt ppp.conf:

default:
set log Phase Chat LCP IPCP CCP tun command
set redial 15 0
set reconnect 15 10000

pppoe:
set device "!/usr/sbin/pppoe -i rl0"
disable acfcomp protocomp
deny acfcomp
set mtu max 1492
set mru max 1492
set speed sync
enable lqr
set lqrperiod 5
set cd 5
set dial
set login
set timeout 0
set authname ********
set authkey ********
add! default HISADDR
enable dns
enable mssfixup

Ugyanezt meg lehet több helyen is találni a neten, és egész
eddig ezzel működött gond nélkül. Ha valaki tud segíteni,
elküldöm neki a ppp.log-ot is, ide nem akartam berakni mert
nagy.
Kérdésem a következő lenne:
1. Van-e valakinek ötlete, mi történhetett hogy userland
pppoe-vel nem megy a net, mit kellene módosítanom a ppp.conf-on?
2. Hogyan lehetne kernel pppoe-vel megoldani hogy menjen a
NAT a belső hálóról és el lehessen érni a netet? MTU
beállításra gondolok elsősorban.

Az általam használt ADSL modem egy Dialcom, hálózati kártyák
Realtek8139D és SMC-1255TX.
Egész eddig Realtek-el ment a net, de hiába cseréltem
SMC1255TX-re az ADSL modembe csatlakozó kártyát, az se
segített. Nem a modem a rossz, és mindegy hogy 4.0-s vagy
3.9-es OpenBSD-vel próbálkoztam, az eredmény ugyanaz volt.

Minden segítséget előre is köszönök!

Vas Péter