[BSD] Várható bsd nehézségek

Ádám Szilveszter sziszi at c2.hu
2006. Aug. 23., Sze, 10:22:54 CEST

Szia!

toth anna írta:
> Sziasztok,
> Félelmeim abból fakadnak, hogy olyasmiket olvastam listákon,
> hogy bizonyos upgrade (verzióváltás) ügyeket (talán mást
> is?) "személyesen" single módban kell megejteni bsd-n.

Nos a helyzet az, hogy egy komoly upgrade (mint pl verzióváltás)
mindig nagyon kényes. Szerintem ez nemcsak BSD-n van így, hanem más
rendszereknél is. Ezért az első és legfontosabb dolog a tervezés. Ebbe
szerintem beletartozik pl az is, hogy ha upgrade-t tervezel egy olyan
gépen, amit közelről nem tudsz elérni, akkor valaki azért kellene,
hogy legyen a közelben, aki ha kell távirányítással pl egy kézi
rebootot tud csinálni. Ez már csak azért is lényeges, mert nem csak
szoftverhiba lehet, a hardver is okozhat gondokat, amit a rebootkor
veszel észre.

Az is igaz, hogy szerintem igényes és valóban profi helyeken a gépeket
fel kell szerelni megfelelő LOM táveléréssel, mert ha tényleg fontos
az a gép, akkor úgysem az a költség fog számítani, ami egy valódi
szerverhardver beszerzéséhez és a távmenedzsment kiépítéséhez kell.
Persze hasonlóak a gondolataim a tartalék rendszerekről is: ahol nem
lehet kiesés, oda mindig kell tartalékrendszer.

Sajnos még mindig sok hely van ezzel szemben, ahol azt hiszik, hogy a
BSD, vagy éppen a Linux, azért "jó" mert nem elég, hogy ingyenes,
hanem még hibátlan is, plusz elég hozzá a főnök gyerekének
kiselejtezett gamer PC-je és ezért tkp elég feltenni és ezzel minden
gond megoldódik, ami addig volt. Ebben sajnos maga a nyílt forrású
közösség is hibás, mert sok "marketing" anyagban legalábbis
célozgattak ilyesmire. Pedig az igazság az, hogy igényes munkánál, ami
már nem "a sarokban álló géppel való játék" nem igazán a szoftver a
döntő, hanem a szaktudás és a tervezés.

Szóval szerintem semmi akadálya akár fontos gépen is a távoli
upgrade-nek akkor, ha megvan hozzá a háttér. Ha meg nincs, akkor
Linuxon is nagyon sokat kockáztatsz adott esetben.

A többi már olyan, mint a dohányzás: van aki füstöl, mint a gyárkémény
és mégis megéri a 70-et. Van aki meg nem. Van, akinek szerencséje van,
van akinek nincs.

Ezért én pl minden változtatás előtt megnézném (és persze
dokumentálnám is, már csak a magam kedvéért is, hiszen úgysem fogok rá
emlékezni) hogy most mit is készülök változtatni? Az mit érinthet? És
ennek megfelelően döntenék. Sok upgrade egészen kis változásokat hoz
csak, pláne ha a security branchet követed. (ami ajánlott) De azért az
alapvető háttérintézkedések távoli upgrade-nél szerintem mindig
kellenek. (Mint ahogy lokális upgrade-nél is, őszintén az sem *sokkal*
szórakoztatóbb, amikor ugyan te kitűnően hozzáférsz a géphez mert
előtte ülsz, de ettől még pl a hálókártya nem és nem megy a frissítés
után...)

Nem tudom ez segített-e valamit, csak annyit akartam jelezni, hogy
szerintem nem oprendszer kérdése az ilyesmi, ezért nem is lenne jó
ebbe az irányba elmenni.

Sz.

C2 MAIL: A nagy levelez-Ő.  http://mail.c2.hu