[BSD] jog: libdvdcss

Adam Szilveszter sziszi at bsd.hu
2005. Sze. 23., P, 22:37:32 CEST

Szia!

On Fri, Sep 23, 2005 at 10:07:52PM +0200, Peter Czanik wrote:
> Hello,
> Egy jogi jellegu kerdesem lenne: szabad-e kis hazankban leforditott
> libdvdcss-t letoltesre kiraknom ftp szerverre. Nemeteknel tudom, hogy
> nem lehet, de pl. itt uzemel kis hazankban a www.mplayerhq.hu, aminek
> resze a progi... Azaz nem keveredhetek-e bajba, ha ilyesmi elerheto a
> szerveremrol? Bye,
> Peter

A helyzet elegge hatareset lenne nalunk is. A magyar szerzoi jogi
torveny is tiltja az olyan "hatasos muszaki intezkedesek" megkeruleset,
amelyek celja a szerzoi jog vedelme. Na most a CSS, noha
masolasvedelemnek nem tekintheto (mert a DVD siman masolhato, csak
CSS-el egyutt) de "lejatszasvedelemnek" mar igen (a valodi funkcioja az
lenne, hogy "nem autorizalt" lejatszon ne lehessen lejatszani a filmet),
ezert egyesek szerint nyilvan az ilyen intezkedesek korebe tartozna (NB
letezik ezzel ellentetes felfogas is, de sajnos jobbara csak
maganvelemenyek szintjen) Ugyanakkor a libdvdcss nyilvan csak egy
eszkoz, amit lehet erre hasznalni. Viszont sajnos masra nem nagyon lehet
hasznalni, ez jelentosen rontana a vedekezes eselyeit. Ezert, bar lehet,
hogy az Szjt. elegge nem egyszeru kivetel rendszereben eppen lehetne
talalni valami kiskaput amiert a puszta (ingyenes es nem uzleti celu)
letoltesre felkinalas meg nem tilos, de "eles helyzetben" nem biznek
benne teljesen. Mondjuk nalunk meg nem annyira boduletes a helyzet, mint
nagy germaniaban (ld pl: http://www.heise.de/heisevsmi/), nem hallottam rola, hogy kulonosebb akcio indult volna
pl az mplayer ellen, de azert ha ovatos akarsz lenni...

BSD: An Operating System, Not a Religion.