Linux a szabvany? volt: Re: [BSD] Re: halozat nem megy

Papp Tamas tompos at martos.bme.hu
2005. Május. 24., K, 22:19:41 CEST

On Tue, May 24, 2005 at 09:58:39PM +0200, Zahemszky Gábor wrote:

> Az a baj, hogy többekkel egyetemben azt nem látod be, hogy nem minden
> rendszerben tehet az admin azt, ami neki jól esik. Tudok olyan
> (viszonylag nagyobb méretű) cégről, ahol nem lehet telepíteni semmit,
> amihez a _rendszer szállítója_ nem adta áldását. Ha az egy egyszerű
> bash, akkor se. Vállalati policy. Mond ez a kifejezés valamit? És
> mielőtt megvdolnál: nem azt állítom, hogy ez így jó, hanem azt, hogy
> ilyen van. És ne gyere azzal, hogy ilyen helyre nem megy el az ember
> adminnak, mert lehet olyan (pénz)helyzet, hogy de igen.

Bullshit. Mar bocs, de en nem vadaskodom, ezeket Te csinalod. Es tudom, hogy van
ilyen, soxor nem veletlenul, hanem helyesen. De hogy jon ez ide?
Szoval mond ez vmit, nem vagyok 16 eves tapasztalatlan csitri en sem,
csak vki, aki nem ert egyet veled, ill. azzal a nezettel, hogy a "linux
rossz", meg hogy "az oskovulet szabvanyokat meg kell tartani, meg
ilyesmi".

Ettol amugy ez viszonylag fuggetlen, hisz ha nem tehet fel bash-t,
akkor azt a Te altalad ganyoltnak nevezett scriptet sem..

> Bocs, ez arra akart példa lenni, hogy akik hiper-szupernek tartják (az
> esetek többségében a kurzormozgató billentyűk "alapból" működése okán),
> azok többségének fogalma sincs arról, ez mitől van. Csak hogy működik.
> És innetől kezdve ha egyszer elromlik (mert ez ugyebár informatika,
> ilyesmi itt előfordul), akkor marad az ima, mert nem tudja hova nyúljon
> - pedig ez azért elég primitív valami. Még akkor is, ha valószínűleg a
> Te szemedben nagyságrendekkel kisebb jelentősége van ennek annál, hogy
> hogy lövök be egy squid-et, vagy PHP-s apacsot. Hol ez kell, hol az.

En meg azt mondom, hogy mindenki hasznalja azt, ami tetszik neki. Ha a
bash-t szokta meg es tetszik neki, akkor azt, ha a tcsh-t, akkor azt.
Senki nem allitotta, hogy egy eros linuxos elmegy akar egy gyenge
Unixos embernek.

> Kezdeni nem ezzel kell, de mivel ez az _egyetlen_ minden UNIX(-like)
> rendszerben meglevő szövegszerkesztő, határozottan javasolt alapszinten
> megtanulni lavírozni benne.(*) (Az ed mellett, amelyből szerény
> véleményem szerint egy _adminnak_ bizony legalább 5 parancsot tudnia
> kellene; ugyanis vannak _unixos_ rendszerek, ahol egy kínosabb
> rendszerproblémakor az van egyedül - esetleg az se. És ez utóbbi miatt
> kell igenis shell-szintű tudással is rendelkeznie egy adminnak.)

1. Az atlag userrol beszelunk.
2. Senki nem akar megfelelni minden rendszernek. A nep jo nagy resze
max. linux-ot lat, kisebb resze Solarist, a maradek talan BSD-t meg
AIX-et. A sorrend nem tuti, az viszont igen, hogy nem hasznalja az
atlaguser mindegyiket.

> (*) Ha a felhasználónak nem adunk a kezébe karakteres felületet, akkor
> nem kell semmilyen szövegszerkesztőt megtanulnia, lévén a dtpad (vagy a
> neki megfelelő egyéb X-es szövegszerkesztő) a vi-jal ellentétben
> intuitív annyira, hogy egy kb 80-as IQ-jú ember a legfontosabb dolgokat
> magától is megtanulja.

Vmi egyszerubb, de parancssoros cuccot siman megtanulhat, nem fog
artani neki. Azert az viszonylag realis, hogy unix-like kornyezetben
parancssor hasznalatara van szuksege az embernek.

> Ha megnézed a leveleket, te ugyanúgy fikáztál ebben a thread-ben, mint
> pl. én. Csak én linuxos irányba tettem szurkákat, te meg az "elavult",
> "konzervatív" unixos szemlélet felé. Például itt fentebb is. (Tudom,
> hogy nem használtál ilyen kifejezéseket.)

En nem fikaztam (nem szerettem volna, amugy szivesen tennem bizonyos
ertelemben, de nem itt) azt, azt fikazom, hogy hogyan kerul egy BSD
support(?) listara a linux/unix tema mar megint.

A Te leveleidet pl. csak azert nem kuldom a devnullba, mert alapjaban
veve ertelmes embernek tartalak, ha nem flame-elsz, akkor sok okos
dolgot szoktal irni, amiket nagyon szivesen olvasok. Mindig
megfogadom, hogy nem szolok bele az ilyen temakba, csak nem mindig
sikerul megallnom. Bocs.

tompos

ui.: Reszemrol befejeztem, nem szaporitom a felesleges szot. Aki
kivancsi ra, nezze meg a listaarchivumot;)