[BSD] load balancing

Adam Szilveszter adam at nhh.hu
2004. Okt. 14., Cs, 11:42:50 CEST

Attila Nagy wrote:

> Ez engem is nagyon idegesít, de mintha lenne rá lehetőség, hogy vissza
> igényeld az összeget, ha tényleg legális tartalom van rajta. Szerintem
> simán be kéne őket perelni az alkotmányos jogaim (elhangzott:
> ártatlanság vélelme) súlyos megsértése miatt.
>
> Próbaper, valaki? :)

Milyen alapon perelnel? Ami fent le van irva, az egy tipikus jogi
nepmese, vagyis kb annyira igaz, mint a Jerevani Radio hirei. Az ures
hordozok (nem csak CD-k es DVD-k, hanem kismillio mas is) utan fizetendo
jogdij nem valamifele "buntetes" ami alol lehetne mentesulni azzal, hogy
te bizonyitod, hogy nem kovettel el semmit... az egy olyan jogdij, ami a
jogosultaknak azon az alapon jar, hogy a muveiket egyebkent ingyenesen
magancelra masoljak, ezekre a hordozokra is, es masokra is. Tehat a
lenyeg az, hogy egyik oldalon adott egy jog (magancelu masolas) amihez
nem kell a szerzo stb engedelye, masik oldalon pedig van egy allam altal
elrendelt dijazas, fuggetlenul attol, hogy valojaban mennyi magancelu
masolat keszult, mert ezt nem lehet merni. Azert szedik pont az ures
hordozokra, mert azok forgalmanak megiscsak van valami koze a magancelu
masolas mennyisegehez (bar mar nem olyan sok, mint regen, amikor pl
szinte biztos volt, hogy audio kazettat nem azert veszel, mert adatot
akarnal ra archivalni) es igy azert legalabb nagyobb valoszinuseggel
fizetik azok, akik masolnak, mintha mondjuk a cipofuzo eladasokra
szednek, noha egyebkent osszegszeruen be lehetne allitani azt is ugy,
hogy a vegeredmeny ugyanaz legyen.

A torvenyben is igy van ez benne, tehat egy probapernek az egvilagon
semmi eselye nem lenne a sikerre. Es az az igazsag, hogy onmagaban az
ures hordozo jogdij meg nem is olyan rosssz, mert peldat ad arra az
egyensulyra, amirol mar irtam: figyelembe veszi a nyilvanossag erdeket a
  magancelu masolasra, de a szerzo stb erdeket is arra, hogy azert o is
kapjon valamit. Az ellentettje ennek az lenne, ha minden felhasznalashoz
kellene engedely kulon es ezt DRM rendszer biztositana. En nem hiszem,
hogy szeretnek egy ilyen megoldast meg akkor se, ha az adat DVD-im
olcsobbak lennenek ettol. Az arkulonbseg csak ott lenne szignifikans,
ahol amugyis irrealisan alacsony arak vannak (pl nyomtato 10e Ft-ert,
ilyen nincs, nem veletlen, hogy a tinta tobbe van, mint a nyomtato)