[BSD] A DHCP filozofiaja

Kovács Zoltán kov.z at freemail.hu
2004. Már. 1., H, 10:50:47 CET

Szia Szilveszter,

Köszi a gyors válasz! Persze lenne még néhány kérdésem:

Adam Szilveszter <sziszi at bsd.hu> írta:

> [...]
> hogy ez a név legalább a helyi /etc/hosts fájlban szerepljen, mert
> bizonyos utilityk elvárják, hogy feloldható legyen.
>
> Tehát ha a kérdésed az, hogy legyen egy neved, amin keresztül
> konzisztensen elérheted a gépedet, akkor neked igazából nem a hostname-t
> kell állítgatnod, hanem a DNS-t. A dhclient alapból kér is DNS nevet a
> szervertől, amit ha az úgy van beállítva akkor el is fog küldeni és a
> /var/db/dhclient.leases állományban láthatsz is. Ettől
> kezdve a lease érvényességéig az lesz a gép hálózaton látható neve.
> Utána meg nem. De ez a "hostname" kimenetét nem érinti.

Ha jól értem, az a név, amit például a tcsh promptban alapbeallitásban látok nem
más mint a "hostname", azaz  "prompt" burokváltozó magát a nevet tárolja, ami
most például "dhcp-15". Ennek alapján persze ezen a neven probálnám elérni
més gépről a notebookomat. Viszont  a  /var/db/dhclient.leases állományban az
aktuális név "dhcp-3" és valóban ezen a néven tudom elérni a notebookomat!

> Például én is hasonló felállásban használom mostanság a gépemet a
> Kábelneten, ahol szintén dhclient-el történik a címkérés. A DHCP szerver
> által adott IP-hez tartozik egy név is a "catv-pool.axelero.hu"
> domainból, ami azután addig az enyém, amíg a lease. De ettől még a gép
"saját"
> neve, amit kiír pl a login képernyőn egy teljesen más, csak házon belül
> létező név, amit (az én esetemben) egy saját DNS szerver kezel (azért
> mert egy saját "házi" domain is van hozzá, még más beállításokkal is)

Nekem teljesen mindegy, hogy különbözik-e a "saját" név attól, amin keresztül
más gépekről el tudom érni. Az lenne számomra kényelmes, ha nem kellene
mindig belenéznem a dhclient.leases állományban, hogy megtudjam az éppen
aktuális külső cimet, hanem monduk a prompt az automatikusan ez legyen.
Az már csak hab a tortán, hogy a  "hostname" is dinamikusan az éppen adott
külső név legyen.

> Természetesen ez nem azt jelenti, hogy ne lehetne megcsinálni azt is,
> amit kérdeztél: annyi a feladat, hogy a lease lejártakor egy script
> visszaállítsa a "hostname"-t. Csak az a baj, hogy ezt nehéz a megfelelő
> időpontban csinálni, mert nem köthető annyira pontosan időponthoz, mint
> pl egy ppp link lebontása.

 A "lease lejárta"  itt mit takar? Amikor megszakitom a hálózati összeköttetést?
Számomra az lenne fontos, hogy egy burokállomány a dhclient indulásakor
megkapott DNS-névre állitsa be a "hostname"-t, majd ez jelenjen meg a
promptban.

> Javaslatom tehát: próbáld meg a DNS-ben oda-vissza feloldhatónak
> beállítani az adott név-IP párosokat, és aztán ezen a néven próbáld
> szólítgatni a gépet.

Ez mit is takarna pontosan?

Köszi
Zoli