[BSD] eltuno userek, ures last

Adam Szilveszter adam at hif.hu
2004. Feb. 3., K, 13:34:40 CET

Varga László wrote:

> Igen, ez tortent meg tavaly. A passwd file-bol is eltuntek a userek :(

Es akkor itt ragadnam meg a lehetoseget, hogy ket olyan esetre hivjam
fel a nem olyan gyakorlott FreeBSD adminok figyelmet, amikor valoban
csunya dolgok tortenhetnek a passwd fajllal es megse betores van a
hatterben.

1) Binaris upgrade. Ugyan ezt mar regen probaltam, de amilyen
sebesseggel a sysinstall fejlodik, eppenseggel akar meg igaz is lehet.
Binaris upgrade-nel ugyan lementette a regi /etc tartalmat, de csont
nelkul felulirta az eredetieket, igy a reboot utan hirtelen tenyleg az
osszes user eltunt a passwd fajlbol (is). Nem igazan kaptam levegot,
igaz akkor meg nagyon messze voltam attol a laza es gondatlan
tudatlansagtol, amivel mostanaban kezelem a gepet :-) Szerencsere a regi
allomany a sysinstall altal csinalt backup-bol helyreallithato volt.

2) Mergemaster. Regebben elofordult, hogy a master.passwd allomanyt
minden egyes futaskor megvaltozottnak ismerte fel (meg jo, mikor voltak
benne kesobb felvett userek) es felajanlotta, hogy az uj verzioval
lecsereli. Nagyon kellett figyelni erre. Ujabban nem csinalja, nem tudom
miert remelem azert mert kijavitottak.

3) (Bonusz track) Azt hiszem az 5.1 es 5.2 tartalmazott egy hibat, ami
miatt a Kuser-el szerkesztett passwd allomany elso par sora eltunt a
sullyesztoben, ami azonban ironikusan a root bejegyzeset is tartalmazta
(mivel az az elso) Egyesek (pl Eugenia az osnews.com-rol) ugy
ketsegbeestek, hogy teljesen ujra akartak telepiteni, de az biztos, hogy
elegge szorakoztato hiba. Az 5.2.1-ben ez lesz az egyik nagyobb
hibajavitas. (Termszetesen az adduser, vipw stb addig is mukodik)

Na igy lesz a kettobol harom... jo ebedidot! :-)

Udv:
Sz, a maxi