Kezdo kerdesek (volt Re: [BSD] (nincs tárgy))

Adam Szilveszter sziszi at bsd.hu
2004. Ápr. 25., V, 21:19:25 CEST

Szia Aron!

Koszontunk a magyar BSD listan. Orulunk, hogy erdeklodsz a BSD
rendszerek irant es remeljuk, hogy sok pozitiv elmenyben lesz reszed a
hasznalata soran.

Mielott raternenk a kerdeseidre, nehany jo tanacs a jovore nezve,
amelyeket figyelembe veve sokkal jobb eredmenyekre szamithatsz amikor
kerdezel.

1) Ha levelet irsz a listara, mindig irj be valami rovid, de a level
tartalmat jol leiro subjectet. A targy nelkuli leveleket nem lehet
egymastol megkulonboztetni, es egyebkent is elegge nagy ra az esely,
hogy esetleg el sem olvassa senki, aki segiteni tudna neked.

2) Mint lentebb is lathatod, valami baj tortent menet kozben az
elkezeteiddel (sejtem is, hogy mi de ez most nem erdekes) es ezert
elegge olvashatatlanna valt a leveled. Ennek elkerulesere azt javaslom,
hogy a listan vagy ne hasznalj ekezeteket (ez mar csak azert is
udvarias, mert nem lehetsz benne biztos, hogy minden listatag kepes az
ekezeteket megfeleloen elolvasni, a regebbi programoknak baja volt
veluk) vagy ugyelj ra, hogy mielott a levelirast elkzeded, a
karakterkeszletet allitsd be ISO 8859-2 vagy Latin-2-re, mert igy minden
magyar ekezet rendesen meg fog jelenni es elegge nagy eselyed van ra,
hogy ez masoknal is igy lesz. Ha lehet, akkor a windows kozep-europai
kodolast ne hasznald, a fent emlitettek ugyanolyan jok, de megvan az az
elonyuk, hogy nem csak a Windows erti oket azonnal.

3) Mint majd meg is fogod latni, ha valoban szeretnel komolyabban
Linux-al vagy FreeBSD-vel foglalkozni, az elegge sok tanulassal es foleg
olvasgatassal fog jarni. Hasznos, ha mielott hubelebalazs modjara a
listara rontasz es bezuditod a kerdeseidet, megteszel nehany dolgot
magad is. Ezek:

- Keresheted a lista archivumat, hatha mar volt a kerdesedre valasz. A
  lista mar tobb eve letezik, igy bizonyos kerdesek visszaternek. Az
  archivumot itt talalod:

  http://www.hu.freebsd.org/hu/arch

  Itt bongeszni is tudsz havi bontasban, es keresni is.

- Megnezheted a rendelkezesre allo magyar leirasokat a www.bsd.hu
  oldalon. Ezek szama idovel remelhetoleg gyarapodni fog.

- Segitsegul hivhatod az adott BSD projekt oldalon talalhato angol
  nyelvu dokumentaciot is. Noha ezek elsore nehez olvasmanynak
  tunhetnek, erdemes veluk megismerkedni, mert ezek a legaktualisabb es
  elso kezbol szarmazo informacio forrasai. Ugyis latni fogod idovel,
  hogy BSD rendszereket valamifele angol nyelvtudas nelkul nagyon nehez
  hasznalni, tehat nem baj ha elkezdesz gyakorolni.

  A FreeBSD eseteben kulonosen ajanlom az alabbiakat:

  FreeBSD Documentation Project

  http://www.freebsd.org/docs.html

  FreeBSD FAQ

  http://www.freebsd.org/doc/en_US.ISO8859-1/books/faq/

  FreeBSD Handbook

  http://www.freebsd.org/doc/en_US.ISO8859-1/books/handbook/

- A rendszernek sajat beepitett dokumentacioja is van, ennek
  hasznalatahoz azonban altalaban tudnod kell, hogy melyik program vagy
  parancs az, aminek a hasznalatarol tobbet szeretnel megtudni. Ezt a
  beepitett dokumentaciot a man(1) parancs segitsegevel erheted el,
  amelyet ugy kell hasznalni, hogy a "man" utan beirod annak a
  parancsnak a nevet, amirol informalodni akarsz. Keresni is lehet
  benne, erre az "apropos" vagy a "man -k" parancs valo, megintcsak moge
  irva azt amit szeretnel megtalalni.

  Emellett sok nepszeru grafikus programnak van valamifele grafikus
  segitseg felulete is.

- Meglepoen sok hasznos informaciot lehet talalni ugy is, hogy egy
  keresogepbe beirod a problemadat angolul (pl a hibauzenetet) es a
  FreeBSD szot, mert nagy a valoszinusege, hogy valakinek mar volt
  hasonlo gondja valahol a vilagban es ez valamifele levelezolista
  archivumban meg is maradt az utokor szamara az esetleges megoldassal
  egyutt amit talaltak.

Ezeket nem azert irtam, hogy elvegyem a kedved a kerdezestol, sokkal
inkabb azert, mert ha a kerdesek feltetele elott egy kicsit korbejarod a
problemadat, azzal segitesz magadnak (mert lehet, hogy maris megtalalod
a megoldast, vagy ha nem is, akkor is pontosabban fogod tudni leirni,
hogy mi a baj) es masoknak is, mert gyorsabban meg tudjak erteni mi a
baj es igy celzottabban tudnak segiteni. Fontos, hogy ha hibauzeneteket
szeretnel idezni, ezt pontosan tedd (ha kell, ird le elotte) mert
sokszor bukkannak fel a laikus szamara "majdnem ugyanaz" uzenetek, amik
azonban nagyon kulonbozo hibakat jelolhetnek. Ugyancsak fontos, hogy a
teljes uzenetsort ird le, ne csak azt az egy sort, amiben mondjuk az
"error" szo elofordult. Emellett fontos mindig pontosan leirni a
korulmenyeket, tehat, milyen hardveren, milyen szoftver milyen
verziojaval, pontosan mit csinaltal, mi volt a hiba, mit probaltal ki,
hogy rendbe hozd, es erre mi tortent.

Ha ezt a nehany egyszeru jatekszabalyt betartod, mindjart sokkal
otthonosabban fogod itt erezni magad. Segitokesz emberekkel fogsz
talalkozni, es azt fogod eszrevenni, hogy kozben egyre tobbet tanulsz
meg a rendszerrol amit valasztottal. A vegen ra fogsz jonni, hogy a
szabadsag, aminek ugy orulsz a leveled vegen, valojaban ebbol a tudasbol
szarmazik, es abbol, hogy olyan eszkozoket kapsz a kezedbe, amelyek
segitsegevel valodi es erdekes feladatokat oldhatsz meg.

Jo szelet es sok sikert ezen az uton.

Most akkor nezzuk a kerdeseidet.

On Sun, Apr 25, 2004 at 04:48:53PM +0200, Szalóczi Áron wrote:

> Sziasztok Srácok Lányok!segitseg kellene.AZ 5.1 FreeBSD OP. nem
> tudom a hangot összehozni. a hangkártya meghajtóját nem tölti be
> a Kernelbe. Alaplapi hangkártya PVI -es masina. ASUS alaplap.

Eloszor is erdemes megjegyezni, hogy az 5.1 nem a legfrissebb verzio az
5-os sorozatbol. Ha valamilyen problemarol beszelunk, mindig celszeru
kiprobalni, hogy meg mindig fennall-e a legujabb verzioval. A masik
dolog, amit mindenkeppen el kell mondani, hogy az 5.x meg mindig nem
ajanlott altalanos celu hasznalatra ha valakinek nincs meg egy bizonyos
szintu tapasztalata. Erre a celra a 4.9, illetve a hamarosan megjeleno
4.10 verzio jobban ajanlhato, stabilabb es tobben is hasznaljak ezert
konnyebb tanacsot kapni.

Na akkor most kozelebbrol. A fent leirt tanacsomat kovetve, egeszitsd ki
az eddigieket pontosabb leirassal a hardveredrol. Az, hogy "ASUS
alaplap" nem mond sokat. Az, hogy "PVI-s masina" meg annyit se. Segit az
is, ha a FreeBSD indulasa utan kiiratod az indulas soran keletkezett
uzeneteket egy allomanyba es aztan szepen bekuldod ide. Ezt igy tudod
megtenni:

cat /var/run/dmesg.boot > boot.txt

barmely parancssorbol.

Aztan majd meglatjuk, hogy megtalalja-e egyaltalan a hangkartyadat, es
annak megfeleloen lehet majd tovabbhaladni.

> Hibaként
>  KDE-t hozza fel ill. Esound Progit.

Ezekrol egyelore nem lehet mit mondani, mert lehetnek onallo hibak
eppenugy, mint egyszeru kovetkezmenyei annak, hogy a hangkartyad nem
mukodik.

> Internet beállításban is gyenge
> vagyok.Kinek van meg EasyConnect FreeBSD-re nekem csak Linuxos
> van.

Nem hiszem, hogy van ilyesmi. De attol fuggoen, hogy mire kellene,
valoszinuleg tudnak az emberek segiteni. A grafikus Internet beallito
programokkal egyebkent is celszeru ovatosnak lenni, mert sok szerintem
nem is mukodik rendesen FreeBSD-n.

Tovabbi sok szerencset!

La vida es una flor