[BSD] SCSI DVD RW

Adam Szilveszter adam at hif.hu
2004. Ápr. 9., P, 09:23:43 CEST

Hajdú Zoltán wrote:

> Nem csak errõl van szó. Anélkül, hogy belemennék az IDE-SCSI flame -be
> (mindenkit óva intenék ettõl :) - az IDE/SCSI történet ugyanaz, mint a
> softmodem/igazi modem, AC97/normális hangkártya, Realtek csipes
> NIC/normális NIC. Édesapám nem érti, hogy a 2 és fél Ghz-s, csillogó,
> tele rammal és minden finomsággal új gépe miért lomhább, mint az én
> régebbi 700Mhz- es konfigom: azért, mert neki mindent a CPU csinál
> (softmodem, AC97, stb, stb), nálam meg minden hardveres. _Ebbe_ a
> felállásba nem szeretnék belerondítani egy IDE DVD íróval.

Most csak kerdezek, tehat ne ertsd flame-nek: Mit tesz hozza a SCSI a
processzor terheltseg kerdesehez? Amennyire en tudom, az ATA es a SCSI
kozotti kulonbseg a kovetkezo dolgokban volt (azert volt, mert a SATA
ebbol van amit megold):

- Tobb egyseg a buszon (mig ugye sima PATA-nal csak 2) es nincs
master-slave problema
- Hosszabb kabel lehetseges
- Jobb a konkurrens hozzaferes, vagyis az egy buszon levo PATA eszkozok
rendesen fekezik egymast, mig a SCSI-nal ez nem volt annyira gond.
- Regebben nem voltak rendes IDE-RAID kartyak sajat BIOS-al, viszont
SCSI kontrollerek igen. De ez most mar nem igaz, kulon IDE kontrollerek
is vannak meg (valodi) IDE-RAID is.
- ? Volt meg valami?

Nem latom, hogy ez hogyan segiti a CPU terhelesenek csokkeneset. Azt
ertem, hogy amig az ATA eszkozok altalaban PIO modban mukodtek az
jelentett terhelest, de ez ma mar a sokaig ellenallo sima CD-olvaso
frakcio eseteben sem jellemzo...

Egyebkent ket megjegyzes a fent altalad vazolt osszehasonlitashoz:

- Amit a CPU csinal az is "hardveres". Az is egy hardver :-)
- Sokan keverik a CPU erosseget vagy gyengeseget a memoria rendszer
problemaival, foleg azert, mert a gyartok (mindenekelott az Intel) azt
szuggeraltak az embereknek, hogy egy gyors orajelu CPU minden nyavalyara
gyogyirt jelent, meg a lassu Interneteleresre is (ez komoly, a PIII-at
anno reklamoztak igy bar csak a legelejen, amikor meg az SSE
parancskeszletet is az Internettel hoztak osszefuggesbe)

A valosagban a foleg Windows alatt futo gepeken megfigyelheto "lassulas"
ami aban manifesztalodik, hogy pl az alkalmazasok ablakai kozotti valtas
nagyon csiga, vagy a kepernyon megjeleno grafikai elemek mozgatasa nem
sima, es ami miatt sokan azt mondjak, hogy "kene mar venni egy gyorsabb
gepet" szerintem egy Windows VM problema, a Windows VM valahol durvan
szivarog (meg mindig, tehat XP alatt is) Ezt 98 alatt ugye meg lehetett
azzal mentegetni, hogy azt ugyis mindennap ki meg bekapcsoljak es az
"magatol" megoldja a problemat, de ma mar elvileg ilyennek nem lenne
szabad lennie. A "gyorsabb gep" pedig sokaig azert jelentett megoldast
latszolag, mert a gyorsabb gepben rendszerint joval tobb RAM is volt, es
ez segitett valojaban -> tobb RAM-bol tobbet lehetett elpazarolni.
Mondjuk arra kivancsi leszek, hogy mostanaban, amikor mar a RAM
mennyiseg nem no olyan latvanyosan ket gep generacio kozott, mit fognak
szolni majd az emberek, amikor a gyorsabb orajelu CPU valojaban nem fog
sok valtozast hozni...

Ezt az elmeletemet arra alpozom, hogy egy feszesebb VM kezelesu
rendszer, mint pl FreeBSD megfelelo alkalmazasokkal sok nap mulva is
ugyanolyan popecnek erzodik, tehat nem terheli a memoriat felesleges
ballaszt. A Win eseteben arra gyanakszom, hogy egyreszt a dinamikus, de
az alapfajlrendszerbe integralt swap kezelese okoz gondot (meg mindig,
ezert mukodik meg ma is az a win95-os tipp, hogy allitsunk be fix swap
fajl meretet) masreszt bizonyos legacy alkalmazasok pazarlo
memoria"gazdalkodasara" a hunyo. Marpedig Win alatt ez egy nagyon komoly
gond, mert Billy boy meg mindig nem verekedte magat at addig, hogy ki
merje mondani, hogy "az X evnel regebbi interfeszeket hasznalo programok
marpedig nem fognak futni, tessek oket ujrairatni vagy ujat venni."
hiszen pont ez a vegtelensegig valo kompatibilitas az, ami a Win
legerosebb eladasi erve ma is, hogy "csak ugy mukodnek" a regi
programok. Szemben pl a MacOSX-el ahol meg olyan is van, hogy a 10.2-n
meg mukodo alkalmazast 10.3-ra ujra kellett irni (bar ez azert extrem pelda)

Egyebkent felek, hogy a Gnome/KDE fele behemotok terhoditasaval a
helyzet pl FreeBSD-n is romlani fog. Ezek hardverkovetelmenyei mar ma
sem maradnak el erdemben egy aktualis Win feluletetol (az a szoveg, hogy
vegyel elo egy regi P90-est es tegyel ra Linuxot es X-et es ugyanolyan
jo grafikus munkaallomast kapsz sokkal olcsobban mar regen el van
felejtve, csakugy szallnak a gigahertzek meg a gigabyte-ok :-) es
szerintem mar a memoriakezelest se veszik olyan szigoruan. Hiaba,
latszik, hogy a problema nem az volt, hogy Billy boy programozoi
butabbak lennenek az atlagnal, hanem az, hogy ezt az integralt desktop
koncepciot... hmmm maradjunk annyiban, hogy nehez jol megvalositani. (ld
meg security, az ujabb korban mar tobb olyan hibat talaltak a Kpartsban
ami kisertetiesen emlekeztet bizonyos explorer hibakra...)

P.S.: Nekem a notebookomban egy (FreeBSD altal tamogatott) winmodem van
es nem ereztem magam lassunak miatta. Szerintem ezek ellen az eszkozok
ellen mas szol: az, hogy a gyartok rendszerint nem adnak eleg infot
ahhoz, hogy nyilt forrasu driverek szulessenek rajuk. (=> Intel Centrino
WLAN chip)