[BSD] Install kérdés

Adam Szilveszter adam at hif.hu
2003. Jún. 23., H, 09:13:11 CEST

bacsek at freemail.hu wrote:

> Egyetertek, annakidejen en is ports-al kezdtem, de rajottem hogy a
> kozepestol felfele meretu-komolysagu progikat erdemesebb forrasbol, hasonlo
> okok miatt.

Nem akarok mindenbe belepofazni (aaa dehogy :-) de azt ugye tudjatok,
hogy a ports hasznalata igazabol nem jelenti azt, hogy ne lehetnetek
befolyassal arra, hogyan forduljon egy csomag. Termeszetesen erdemes
elotte egy kicsit atnezni a relevans doksikat, mert a (cd
/usr/ports/valami && make install clean) csak a legegyszerubb hasznalata
  a ports rendszernek, de azert van ott mas/tobb is ennel. Ez adja a
felxibilitasat es az erejet, mondjuk a sok rendszeren hasznalt binaris
csomag gyujtemenyekhez kepest. (amelyek persze cserebe kenyelmesek)
Vannak esetek, amikor a ports latszolag nem tesz hozza sokat a
dolgokhoz, mert az adott program amugy is modositas nelkul lefordul
BSD-n. De vannak esetek, amikor nagyon sokat tesz hozza, pl jo
szorakozast ahhoz, hogy mondjuk az OpenOffice forrasat sajat fejedbol
alkalmassa tedd arra, hogy leforduljon :-) Mondjuk az biztos, hogy utana
nagyon jo atlatasod lesz rola :-) De mondhattam volna mas komplex, es
sajnos gyakran nem hordozhatoan megirt kodot tartalmazo alkalmazasokat
is, pl Gnome kategoriabol. A ports ilyenkor igazan nagy.

Termeszetesen senkinek sem akartam vitassa tenni a kedvenc
szoftvertelepitesi modszeret, (hasznald azt ami mukodik) de
alternativakent a ports rendelkezesre all, bonyolultabb feladatokra is.
A felxibilitasa pedig azt jelenti, hogy konnyen alkalmassa teheto extra
feladatokra is, ha az kell, es nem kell hozza valami extra uj nyelvet
megtanulni.

P.S.: Az egyetlen eddigi kivetel ez alol amivel talalkoztam, az a 4-es X
portja volt, mert ott a maintainer ragaszkodik hozza, hogy szet legyen
szedve az egesz build processz apro darabokra, (kulon port a libek, a
szerverek, a fontok, a kliensek stb) ami jo lehet akkor, ha csak egy
reszletre van szukseged, de nagyon szar akkor, ha egy komplett X buildet
akarsz csinalni, mert ekkor nem kevesebb mint 4x fogja kicsomagolni a
teljes X forrast kulonbozo helyeken es az X libeket is leforditja
legalabb 3x. Ez nyilvanvaloan luxus, es elkerulheto lenne, ha lenne egy
"teljes X" port is a reszletek mellett, mint a 3-asnal meg volt. Csak
sajnos ahogy egyre tobb port maintainer hasznal 50000 gigahertzes
procikkal meg tobb trebajtos vincsikkel szerelt gepeket, azota az ilyen
"folosleges" optimalizalasokra nem figyelnek "mer' ugyis kesz van 15
perc alatt meg igy is, akkor meg nem mindegy?" Hat nem.

De ezen is lehet segiteni, ha az ember nem sajnal ra egy kis idot :-)