[BSD] [OFF] Veszhelyzet

Kis Norbert norbi at kzs.hu
2003. Jún. 11., Sze, 15:55:53 CEST

>From: Adam Szilveszter [mailto:adam at hif.hu]

>Csak mellekesen: Nem veletlenul irogatom mar evek ota, hogy itt az
>ideje, hogy az IT terulet se legyen valami kulonleges "vedett allatfaj"

>ahol nem kell felelosseget vallalni a munkadert, mert "termeszetes",
>hogy minden ugy sikerul ahogy. Sajnos elegge keves elmozdulas volt ezen

*off/on:

Nem is lesz egyhamar, attol felek. Ha az ember vesz egy cipot, ami pedig
mindennapos dolog, kesz cirkuszt kell lezavarnia, s neha a KERMI azt is
megallapitja, hogy 'a fogyaszto direkt vagott bele kessel', vagy hogy a
3-honapos cipo 'rendeltetesszeruen elkopott'. (Tudnek meselni, 47-es
cipot hordok, gondolhatjatok... Nesze nekik hatarrra meretezes! 3...90
nap alatt kampeca mindegyik. :))) )
Sok esetben tehat a penzt se adjak vissza, mitobb vallalnod kell a
meghurcoltatas, illetve a vizsgalati dij, -mint halmazati buntetes, hogy
merted oket zaklatni- kockazatat, s igy esetleg tortenjen valami. Ez az
a cipo, amit minden ember kenytelen megvenni. Gyakorlatilag egy hatalmas
sakkjatszma, hogy megtalaljak a garancia alatt visszavitt kacat miatti
pluszkltsg/tovabbronthatosag optimumat.
Mar nem egyszeruen arrol van szo, hogy hogyan lehet hatarra kisporolni
mindent, vagyis csokkenteni a gyartasi koltseget a vegletekig.

                                Nem!

Arrol van szo, hogy hogyan lehet optimalisan betervezni azt, hogy eppen
akkor menjen tonkre, amikor lejart a gari, s vehesd toluk az ujat. Addig
viszont lehetoleg legyel maximalisan megelegedve a cuccal, de
semmikeppen ne tovabb!

      S ha mar ez is itt tart, akkor mi lesz az informatikaval?

Egy irodai nyomtatot ugy adnak el, hogy az oldalankenti nyomtatasi
klstg.-e 2Ft, milyen remek vetel, ujjong a fonokod! S csak 217Ehuf a
gep! Szinte ajandek...
Igen am, de 35E peldanynal kimegy a fenyhenger(fizetsz 35Ehuf a
cserere), 45-ezertol elkezdi kopkodni a tonerport, aminek okan 2-havonta
6-ezerert elkuldod szervizbe. Nemi lelkukre beszeles, illetve a 3.
javitas (3*6500Ft) utan kenytelen vagy konstatalni, hogy ezek csak
kitakaritjak a mechanikaba hullott port, amugy tesznek ra. Vagyis a hiba
fennall tovabbra is. Ezutan kinodban kitalalod, hogy nyomtatsz egy sotet
tonusu kepet, amikor atveszed, mert azon mar akkor megjelennek a ketezer
oldal utan torvenyszeruen minden nyomatot hasznalhatatlanna tevo csikok.
Visszakuldod azzal, hogy 'olyat csinaljanak neki, hogy ez a nyomat ne
csikoljon tobbet'...
Erre visszajon a valasz, hogy a nyomtato javitasa gazdasagtalan,
javasoljak uj vasarlasat. Garancia persze letelt. Elmondod a halotti
beszedet felette: 'Elt 60.000 oldalt...' No, akkor mennyi is az a 2Ft?
:) Mindent osszevetve majdnem mindegy, milyen lezeren nyomtatsz.

A szoftverek gyartoi es a hardvereladok osszefonodott kartelljei, kozott
lehetetlennek latszik zoldagra vergodni.

Masik, tipikus pelda: Adott egy X-ceg notebookja: (nevet csakis azert
nem irok, mert eleg altalanos jelenseg...)

Eltelik a 6 esztendo, tonkremegy a kijelzoben egy mutyur. (A nagyfesz
invertermodulja pl.) A ceg -roppant udvariasan-, de azt mondja: letelt
ket hete a 6 ev, menjen a T. vevo a fenebe, ennek a tipusnak az
alkatreszutanpotlasa megszunt. Mondom nekik: jo, akkor ha mar ugysem
aktualis, Onoknek, mint uzleti lehetoseg, adjak meg legyenek szivesek a
parametereit, s en majd megoldom, teszek bele mast helyette. A valasz:
'Sajnos nem all modunkban belso dokumentaciokat kiadni...

Hat ott egye meg a fene, a termekkel jogom volna ingyenesen a doksihoz
is hozzaferni, ha szuksegem van ra. Mar csak a korrektseg miatt is,
hiszen akkor tudom ellenorizni, mi a fr at ncot adtak el nekem Y-osszegert,
vagy optimalisan uzemeltetni.

Vagy itt egy masik, talan meg veszelyesebb jelenseg: Hany ujabb
videokartyahoz, alaplaphoz lathatok a NET-en korrekt chipset leirast?
Vagy legalabb programozasi utmutatot? Az emberiseg tobbsegenek pedig
egyertelmuen az lenne az erdeke, hogy ezeket publikaljak, megsem teszik.
Ugye a demokracia definicioja: a tobbseg erdekenek kepviselete....

Ugyanakkor ha egy szabadalmat beadsz a szabadalmi hivatalba, akkor
egyreszt azonnal felhasznaljak katonai celokra, illetve 10 ev mulva
megszunik a szerzo joga felette. Ha ez itt igy van, akkor az
informatikaban miert ne lehetne ugyanezt bevezetni? Persze ez
hardverre-szoftverre egyarant ervenyes legyen.

Szerintem ahol a penz, ott az igazsag, legalabbis manapsag ezt
tapasztaljuk nap mint nap. Akinek van penze, nemigen latom, hogy
maceraljak, buntetik, ha valami nem egeszen szabalyos. Gondoljatok
bizonyos trosztellenes perekre...
Ezzel szemben probalja meg az 'atlagpolgar' ugyanezt +tenni... Arrol ne
is szoljunk, hogy az atlagpolgarnak vajon ugyanaz a buntetes sulya, mint
a penzesnek? Hiszen a ketto nem egeszen ugyanazt a terhet viseli.

>a teren. Mind a hardver, mind a szoftver gyartasban. Persze az mar
>fogyasztana az extraprofitot, es ezert ha szoba meri hozni valaki,
akkor
>Mr. Bush mar masnap osszevonja a szemoldoket es demonstralja a
bombazokat.

Teljesen egyetertek. Mitobb, jon/ittvan a Fritz chip, meg a tarsai... Mi
lesz, ha a routerekbe is beepitik? Nem fognak majd nem 'hitelesitheto'
csomagokat tovabbitani??? Mi lesz akkor pl. a szabad oprendszerekkel? S
azutan mi lesz az alternativ lehetosegekkel? Valahol egyre
felelmetesebbnek latom a jovot, de remeljuk, indokolatlanul. Ez pedig
mar messze nem offto tema, bizony sok szakmai listat erinthet a
kozeljovoben.

>A hatalyos szabalyok szerint a helyzet tok vilagos egyebkent, csak
vegig
>kellene vinni par ugyet, meg persze elerni, hogy az egyetlen lehetseges

>kimenetel ne az legyen, hogy jo akkor visszakapod a penzt. Hanem, hogy

Nem tudom elkepzelni, hogy a multik nyomasa ellenere vegig lehessen
vinni sikeresen igazan donto ugyeket. Neha nyerhet a kisember, azt
hagyjak. Kell az ima'zshoz, mint 'beultetett viselkedesszabalyozo'.
Azonban az igazan nagy dolgokban mar a penz fog donteni.

>tenyleg kenytelenek legyenek javitani a minosegen. Mert a "vissza a
>penzt" csak akkor mukodik, ha van mibol valasztani. Ha nincs, akkor a
>"vagy kell vagy nem kapsz semmit" egy masik kifejezese csupan.

Bizzunk benne, javulni fog a helyzet, mert 'Mondottam ember, kuzdj es
bizva bizzal!'. Mi pedig mondjuk egyutt: 'AMEN' (=ugy legyen). :)

*Off/off.

Koszi a tobbiek turelmet. Csak ugy jolesett...

Udv.:
             Norbi.