[FreeBSD] Lamer kerdes

Zahemszky Gábor Gabor at Zahemszky.HU
2002. Május. 23., Cs, 00:52:02 CEST

On Tue, May 21, 2002 at 10:58:02PM +0200, Adam Szilveszter wrote:
> Kalimera,

Zdrasztvujtye tavarisi!

> ellenere hamisithatatlan) stilusban nehany kiegeszites es megjegyzes.
> (Amely az ekezetmentesseg okan minden platformon jol olvashato!)

Az ekezetek csak azert voltak, hogy jelezzem, megy.

> egyet. De ennek ellenere en megis kitartanek amellett, hogy a desktop
> alkalmazasra a Linux egy egesz picivel jobb, mert tobb asztali hardvert
> tamogat es/vagy jobban mint a FreeBSD, ld zart forrasu NVidia driverek,

Vagy jobban, vagy rosszabbul, majd jelentkeznek azok, akik mind a ket
rendszert kb azonos sullyal _hasznaljak_, es velemenyt alkotnak.

(Elrettento offtopic:
a) a SIS6326-os hiperszuper (khmm) VGA kartyat a SUSE 7.3 csodalatos
grafikus konfiguratora olyan szellemkepesse tette, mint a haz, pedig kartyat
es monitort is felismert, ezzel szemben a 4.5-os FBSD-re folrakott XFree-vel
gyonyoru.
b) desktop rendszer: eddig ket hardverrel voltak elkepeszto tapasztalatok: a
tucatarunak tekintheto Mustek scannerrel (OK, scsi), es a BSD-n ATI Rage 128
Pro -kent aposztrofalt VGA kartyaval.  Ezek kozul a VGA kb bo egy hetembe
telt W*-on (most eppen All-In-Wonder driverrel megy, latszolag tokeletesen),
a scanner gyakorlatilag meglehetosen fajdalmasan hasznalhato.  Mindezeket
BSD-n kb 15 perc munka volt jol hasznalhatora beloni, es ebbe a sane es a
drm-kmod letoltese es installalasa is benne volt Akkor ezek
szerint a BSD jobb desktop rendszer, mint a W*?  Ha engem kerdezel, igen, de
az altalanos velekedes azert nem ez.)

>                         es mert (es ez fontos) sokkal tobben hasznaljak
> desktopnak mint a BSD-t ezert ha megszorulsz, konnyebben kapsz tanacsot.
> Egy tapasztalt szerveradmint is hiaba kerdezel, a KDE finomsagairol nem
> biztos, hogy szamot tud neked adni. Es nem is kell tudnia.

IMO, egy KDE-hez erto szemelytol megkapod a jo valaszt akkor is, ha o
szerencsetlen Linux alatt futtatja, es nagy esellyel a Ximiam GNOME
konfigjanal is tok mindegy, hogy en esetleg HP-n akarom hasznalni
(mult heten lattam, tok ugyanugy nez ki meglepo modon).  Ketsegtelen,
a valaszhoz nagy esellyel be kell mereszkedned a fenevadak koze, valamely L*
listara.  (No es akkor mi van, raero idejeben W* forumokat is nez az ember,
hatha tanul valami hasznosat.)

> Nem allhatom meg, hogy ne kerdezzem meg: Milyen formatumba mentesz
> Abiwordon? Talan RTF van, ha jol csalodom... Kwordon az sincs. Sima Txt

Abiword, Applix words, KWord, stb, tud doc-ot es rtf-et. mondjuk igazad van,
nem teszteltem, h a tuloldal mit tud vele kezdeni.  A Kword pedig tud
Abiword-be, meg rtf-be, a fontosabbnak tekintettek kozul.  Mondjuk ezt se
teszteltem ki, mit csinalnak vele.  (Annyit lattam, hogy az Abi az altala
mentett kwd formatumot vissza mar nem olvassa, de most egy egyszerubben
formazott szoveggel elertem, hogy amit az Abi mentett kwd-be, azt a KWord
beolvassa, es amit a KWord mentett abw-be, azt meg az Abi.  Majd valamelyik
nap megnezem az rtf-et is es a doc-ot.  De imho a beolvasas a lenyeg.  Itt
mondjuk a KWord bukik, mert se a doc, se az rtf nem tesz neki jot.)

> ott a vi(m) az mindent megold full-extrasan... Az OpenOffice-t nem
> valtjak ki arra az alkalmazasi teruletre, ahol szukseg van ra.

Mar megint csak VSZ, de igenis kivaltja, a legtobb felhasznalo az
alahuzott/vastagitott/dolt helyett es mellett MEG MINDIG EZT HASZNALJA
KIEMELESRE, EZT MEG TUDJA EZ IS :-)  Es amig komoly helyeken is latok
hullamos es kalapos ekezetes szoveget (pedig W*-n keszul), akkor akar nekem
is elnezhetik.  Ha meg nem, akkor kigyokoljuk, hogy hogyan lesz rendes
hungarumlaut.

> Linuxulator: na itt vannak nekem koncepcionalis gondjaim. Mint mindig

Igen, de elfeleded azt, hogy esetleg nincs kedvem a gyerek jateka miatt
ujrabutulni, ha egyszer fut Wine-nal vagy linuxulatorral, akkor nem butulok.
Ha kell surgosen valami ize, ami csak Winen van meg, akkor ha van penzem,
CPU-m, memoriam, akkor VMWARE-ben futo paralel Windows-t is lehet hasznalni,
es valszeg fajdalommentesebb, mint gep ki/be.  Arrol nem is beszelve, hogy
amig az ablakban gyon fol a szemet, addig mehet a tetrisz.

> mondani szoktam, nem a feladatot igazitjuk az elore, valamifele
> hitalapon kivalasztott ("az egyetlen helyes", "a legjobb") eszkozokhoz,
> hanem forditva. A feladat adott, ehhez keressuk az eszkozoket. Ha az
> adott eszkoz BSD-n fut jol, azt valasztjuk. Ha Linuxon, akkor azt. Ha
> Windowson, akkor azt. Minden ideologia nelkul. Nem mi vesztunk vele, sot

No ja, csak nem biztos hogy azt valasztjuk, ahol _legjobban_ fut.  Ha fut jol
BSD-n, akkor miert ne hasznaljuk azt?  (Tegnap futottam bele, a linuxos
Complex Jogtar belehalt abba, hogy FBSD-n futtattam.  Mivel korabban futott,
en is futottam par kort, mire kiderult: BSD-n 3-as X + Linuxemunak kello
3-as X libek eseten megy, es ha mind a ketto 4-es, akkor is.  Csak epp a teszt
idejen 3 + 4 volt a felallas.  OK, most mar tudom, es jol van telepitve.
Fut.  Valszeg jobban fut Win alatt.  Meg az is lehet, hogy Linux alatt is
jobban.  De mit ad isten, en jobban ertek a BSD karbantartasahoz, igy mivel
a celszemelynek _sajat bevallasa szerint_ jo ez is, BSD lesz.  Tobbek kozott
anyagi megfontolasokbol is.)  A cel szentesiti az eszkozt. ?

> senki sem veszit, ellenben mindenki csak nyer. A Linuxulator, ha nem
> csak arra hasznaljuk, hogy mondjuk a RealPlayert futtassuk vele, mert ez
> az egyetlen Linux program amit meg hasznalunk az egyebkent teljesen BSDs
> desktopunkon, (noha szorosan veve, ha a RA prioritas lenne, akkor az o
> kedveert is Linuxot kellene valasztani) egy hiba. Azt tukrozi, hogy
> valaki ugy dontott: ha torik ha szakad BSD-t fog futtatni. Rajta meg

Vagy valaki helyette eldontotte, hogy Windows lesz es punktum.  Ugyanott
tartunk.  Az se normalis dolog, hogy a kornyezet miatt azt eroltetjuk.  Ok
is tanulhatnak, es ha pl, nem csak egy 2 fos Bt dont ugy, hogy neki free
oprencere van free cuccokkal, es emiatt RTF-et hasznal a preferalt doc
helyett, hanem mondjuk az XYZ Hungary 10000 fos ceg, akkor XYZ Hungary miatt
tobben dontenek egy nyiltabb rendszer mellett, es mi is nyerunk.  A Te
desktopodon az RP az egyetlen, engem az tobbe-kevesbe hidegen hagy, ezzel
szemben minden hibajaval egyutt is meg mindig jobban szimpatizalok az
O/A-val, amint akar a Galeonnal, akar Mozillaval, akar a Konqueror-ral
(pl, az altalad is tobbszor emlegetett 5-os Flash miatt), es most epp mind a
negy font van, de az O/A megy tobbszor.  Ja, ha torik, ha szakad, igenis
BSD-t fogok futtatni, ameddig lehet.  Ha kell Wine-nal, Linuxulatorral.
Ha megall a tudomany, ujrabut.  De amig nem kell, addig minek?  A koncepciod
szep, de en nem ertek vele egyet.  Koncepcio.

>                                                             Minden
> emulacio alapvetoen pazarlas, valamibol tobbet hasznal, mint ha a nativ
> kornyezeteben futtatnad, es ezert szuksegmegoldas, nem pedig elony.

Nem is elonykent emlitettem.  Viszont pl. egy ujrabut sztem nagyobb pazarlas
- ha masban nem, idoben, az eddigi munka (no jo, allapot) lementese, stb.

> Lehet, hogy a Linuxulator nem lassabb, mint a Linux kernel, de hogy tobb
> helyet igenyel az biztos (a FreeBSD rendszered mellett kenytelen vagy
> egy zseb Linux rendszert is fenntartani a megfelelo chrootban)

Igen, de valszeg kisebb helyet, mint a csak azert az app-ert fenntartott
teljes (es nem zseb-) Linux.  Ha en ugy erzem, hogy a stabilitasa a BSD-nek
jo, (esetleg jobb, mint mas, hagyomanyos oprencere), akkor ha a stabilitas
IS kell, meg a Linux-app IS, akkor mi van?  Nyilvan emulator.  (Vagy irok
egy teljesen uj, stabil oprendszert, vagy stabilizalom a kivant szintre a
Linuxot.  Linux-hivok, bocs.  Itt most nem az a konkret rendszer a cel.)

> SVR4 emulacio olyan popec allapotban van, hogy mar lassan allitolag egy
> "Hello World" se fut le rajta, az OSF1 pedig termeszetesen Alpha only.

En - ezek szerint veled ellentetben - legalabb az SVR4-et probalgattam,
P-I-n 6-os Intel Slowlaris-sal, haaat ize, van meg mit javulnia.  Az OSF/1
emulacio meg, mivel gyak. nem volt mason mint Alphan, eleg egyertelmu.  De
ha kell, van.

> Es persze nyilvan konyvtarakat is gyerekjatek szerezni hozza.

cd /usr/ports/emulators/osf1_base
make install distclean

Legalabbis a Makefile alapjan ebben a necckepben vannak mindenfele shared
meg nemshared libek.

> Network Computer. Ez erdekes, en sem hallottam meg, bar mondjuk akkor
> elmondhatnam, hogy a bankautomatak egy jo resze pedig DOS-t hasznal. Ez
> azonban (az elozohoz hasonloan) semmit sem arul el arrol, hogy a
> rendszer arra alkalmas-e, amire te akarod hasznalni.

Igy van.  Es az egesz csak egy adalek, speciel ennek kapcsan jott letre a
_nativ_, amde nem tamogatott (es nem publikus) *BSD-s Oracle.

> Ami pedig azt illeti, hogy a megbizo kivancsi arra, hogy mit miert
> csinalsz es ezert meg kell tudnod indokolni, ezzel csak egyet tudok
> erteni. Pontosan ezt jelenti az, hogy nem engedem, hogy a vallalkozo
> preferenciaihoz legyek esetleg kesobb kenytelen igazitani a feladatot,
> ahelyett, hogy forditva tennem.

tehat:
- azert hasznaljunk non-w desktopokat, mert kisebb lesz a virusok miatti
allasido
- azert hasznaljunk non-l szervereket es tuzfalakat, mert kevesebb exploit
van az ugyanolyan nagy szamban meglevo szoftveres lukhoz, azaz kisebb lesz a
rosszindulatu joemberekbol kovetkezo allasido
- azert hasznaljunk XYZ rendszereket, mert kb ugyanannyi ido megtanulni
_jol_ adminisztralni egy Windows-t, egy Linux-ot, egy HP-UX-et es egy
*BSD-t, csak bele kell feccolni az energiat.  Ha viszont jol van
karbantartva (es jo karban van tartva), akkor kisebb lesz az allasido :-)

> Na es akkor lassan legyen eleg mara, mert mar igy sem alltam meg, hogy
> ne ismeteljem az elottem szolokat... Csak meg arra a logikus kerdesre
> kaparok egy valaszt a sajtodossziebol, hogy akkor en miert is hasznalok
> BSD-t desktopnak? Hat... azert mert en olyan vagyok, hogy ...

Noi valasz: CSAK!

> "And the man in the rain picked up his bag of secrets, and journeyed up
> the mountainside, far above the clouds."

Qrvara nem en leszek X. Emil, de azert a radirgumidra faj a fogam,
megtippelem: Dolly Roll?

> Buenos Noches, Magyarorszag.

Good morning, Vietman!

> Holnap reggel talalkozunk.

Bocs, hogy kestem :-)

> AKG ugyekert felelos cimzetes fotanacsos.

ZGabor, meg mindig mint BSD-hivo, aki hisz abban, hogy csak nagyot kell
almodni, es akkor mindenki latja majd, hogy ez nem a letezo vilagok legjobbika,
de cserebe nem is oda tartunk.  Ugyhogy megyek is nagyot almodni, mert ma
reggel meg komoly dolgom lesz

--
#!/bin/ksh
Z='21N16I25C25E30, 40M30E33E25T15U!' ;IFS=' ABCDEFGHIJKLMNOPQRSTUVWXYZ ';set $Z ;for i { [[ $i = ? ]]&&print $i&&break;[[ $i = ??? ]]&&j=$i&&i=${i%?};typeset -i40 i=8#$i;print -n ${i#???};[[ "$j" = ??? ]]&&print -n "${j#??} "&&j=;typeset +i i;};IFS=' 0123456789 ';set $Z;X=;for i { [[ $i = , ]]&&i=2;[[ $i = ?? ]]||typeset -l i;X="$X $i";typeset +l i;};print "$X"