[FreeBSD] Fw: Re: [press at apache.org: PRESS RELEASE: ASF Reaches Agreement with Sun to Allow Open Source Java Implementations]

Zsolt Kuti kuti at cetelem.hu
2002. Ápr. 4., Cs, 09:19:45 CEST

On Wed, 3 Apr 2002 21:37:58 +0200
Adam Szilveszter <sziszi at bsd.hu> wrote:

> Szia Zsolt, szia mindenki!
Szia  Szilveszter+tobbiek!

> Sejtettem, hogy elobb-utobb a tema fel fog merulni. Kulonosen, mivel a
Bolcs ;)

> Mas kerdes, hogy mint mindannyian tudjuk, a Java sem nevezheto
> semmilyen szempontbol szabadnak. Es nem is lesz, egesz addig, ameddig
> egyedul a Sun dontheti el, hogy ki, mikor, mit tehet vele. Igazabol
> olyan, mint regen az MS - Netscape parharc volt: elvileg egyik sem
> volt jobb valasztas, egyik nagy ceg meg a masik is.
Amellett, hogy a "nyitott" hive vagyok, elfogadom, hogy lehetnek esetek,
amikor a hagyomanyos, kezben tarto eljaras celszerubb. A html (bar nem
programozasi nyelv, de akkor legyen pl. a Javascript) koruli problemak
mutatjak, hogy a szabvanyossag hianya milyen gondokat okozhat. Persze a
masik modszernek is megvannak a veszelyei. Azert a Sun sokkal
elfogadhatobb modon kezeli a kerdest.

> Es meg valami. Mindig en szoktam azt ismetelgetni, hogy a megfelelo
> eszkozt a megfelelo feladatra. Ha a CLI a megfelelo, akkor azt, ha Win
> kell hozza akkor is. A Mono sikereben nem hiszek. Az MS akkor folytja
> meg oket, amikor akarja, csak azert kellenek, hogy ra lehessen
> mutatni, hogy ime van versenytars (tehat nem egyeduralkodok a piacon)
> es hogy lam valodi nyitott szabvany, mert mas is megvalosithatja.
> Tehat inkabb jogi okai vannak mint barmi mas.
Nem ismerem ezt az M$ eszkozt es az egyeb reszleteket sem,nem is igazan
erdekel, csak annyiban, hogy talan gondolkodasra (lepesre) keszteteheti
a Sun-t. Megpedig olyanra, hogy legalabb egy kicsit (nagyon) jobban
segitse a *BSD-seket a mindenkori java, minel gyorsabb portolasaban.
Komoly hatranynak latszik, hogy a lelkes es ugyes portolo tarsasagnak
kifejezetten harcolnia kell olyan dolgokert, amit pl. a linuxosok
helybol megkapnak. Bar hasznalhato mar az 1.3.1-es, de nehany olyan
resze hianyzik meg (fejlesztes alatt), amitol egy produkcios
kornyezetben is hasznalhato lesz.

> De, az is lehet, hogy mostantol szamitott ot ev mulva ez az egesz
> kerdes elmeleti lesz ujra: ahogy a dolgok most haladnak, a "sima"
> szamitogepek megint visszaszorulnak a szerverszobaba, a kulonbozo
> mobil telefonok, PDA-k, webpadek meg tablet PC-k meg amit akarsz
> eseteben pedig"alternativa" kb annyira lesz, mint most a
> mobiltelefonod oprencere eseteben. Vagyis ez az egesz vita magatol
Az M$ is kemenyen nyomul ezen a fronton. Remelem a Nokia allja a sarat
es remelem masok is maradnak a porondon. Amikor egy piac ketszereplosse
redukalodik, az mar egeszsegtelen..

A hir masik reszerol nem beszeltel, pedig az is jelez valamit, hogy az
Apache Group hozzajuthat Java technologiakhoz nyilt forrasu implementas
celjabol. Persze az nem latszik meg, hogy ezek mik lehetnek, de tovabb
lazul a Java "zartsaga". Ez mas, hasonlo cipoben jaroknak is
megnyithatja az utat (gcj projekt?)

Zsolt