[FreeBSD] programok inditasa gnomebol

Adam Szilveszter sziszi at bsd.hu
2001. Okt. 16., K, 22:34:48 CEST

Hali!

Nem tudom, hogy valaszolt-e mar valaki de en is dobok egyet mert miert
ne:-) Elorebocsatom, hogy nem vagyok Gnome szakerto, de hasznaltam mar
egyparszor es enyem a ketes dicsoseg, hogy mar tobbszor egesz ejszakas
forditas maratonnal leforditottam portsbol:-)

On Tue, Oct 16, 2001 at 01:48:43PM +0200, Zsolt Kuti wrote:
> 1. Tudja valaki, hogy bizonyos progiknak miert kell
> terminalablakbol torteno inditast engedelyezni ahhoz, hogy
> elinduljanak (pl. Opera)?

Ez Linuxos ugye? Lehet, hogy ezert... de nem biztos. Egy valoszinu:
Az olyan progik kovetelik meg, hogy legyen alattuk terminal ablak, amelyek
nem biztosak benne, hogy mi van a kimenetekkel es firkalni akarnak.
Legalabbis szerintem ez a logikus ok. Ja, es tenyleg csinal valamit a
terminallal?

> 2. Szeretnem elkerulni a "current locale is not supported in X11,
> locale is set to C" uzeneteket (no meg vannak progik, amik igy nem
> indulnak el).

Na most szedjunk kulon ket dolgot. A fenti uzenet IMHO teljesen artalmatlan es
eddigi tapasztalataim szerint a locale beallitasara sem volt semmi
kihatassal, magyaran, ami tudott magyarul az a fenti uzenet ellenre is
tudott. Ezert szerintem a problemat nem ez okozza. En pl arra szoktam
hasznalni, hogy ha megjelenik, akkor nem kezdem olyan idegesen mozgatni az
egeret egy-egy ujabb alpha minosegu Gnome progi eliniditasa utan, mert
latom, hogy nem fagyott le az X.

Es akkor a masik kerdes az lenne, hogy mik azok a progik amik szerinted
emiatt nem indulnak es ezt mibol gondolod. A portsban vannak? Vagy?

> Ha a locale.alias-ba beirom a hu_HU.ISO_8859-2 sort
> es hozzarendelem a szokasos hu_HU.ISO8859-2-t, akkor el is tunnek,
> de a Gnome nem talal bizonyos dolgokat (font)

Szerintem itt nem irtal le valamit, amit szerettel volna... nem emlekszem,
hogy arrol irtal volna, hogy a Gnome nem talal valamit... az idezojelben
levo uzenetet asszem a Gtk-tol kapod es az Xlib-re vonatkozoan. Van olyan,
amit a Gnome nem talal? Mert ezek kozul egyik se a Gnome resze. (Es en is
kapom ezt az uzenetet, noha nem is hasznalok Gnome-t altalaban. Olvwm
rulez.) Emellett, ha teljes kompatibilitast szeretnel, akkor az osszes
hu_HU.ISO8859-2-es konyvtarat az /usr/share alatt szimlinkelned kell az
ugyanazon konyvtar alatti hu_HU.ISO_8859-2-hoz. Pl /usr/share/locale alatt
hu_HU.ISO8859-2 link /usr/share/locale/hu_HU.ISO_8859-2-hoz. Ezt ugyan
alighanem automatikusan csinalja az install, de nem art leellenorizni.

> es ugyan elindul, de
> a desktop ikonjai nem latszanak es sokszor teljesen lelassul (pl.
> akadozik az eger, amikoris velhetoen ilyesmi eroforrasokat keres)

Biztos, hogy itt nem valami mas kutya van a kertbe'? Pl nem arrol van szo,
hogy futtatni akarja az esd-t, ami az en gepemen *sosem* mukodott, ezert
inkabb ki szoktam automatikusan loni. Es lass csodat, a Gnome maris 3mp
alatt bestartol, mig azelott egy startup akar 3 perc is volt, benne egy
szep varakozasi szakasszal. De analogusan mas szerverek is lehetnek a
hibasak, amik a Gnome hattereben futnak es nincsenek jol konfiguralva vagy
eppen bizonyos dolgokat adottnak vesznek (pl oda-vissza feloldhato DNS nev)

<mellekesen>
Sajnos, az a komponens-orientalt architektura, ami pl a sima vagolapon tul is
lehetove tesz adatcseret (es kinosan kezd hasonlitani a Windows
szerkezetehez) nincs ingyen. Ahogy a Gnome es a KDE egyre jobban kezd
hasonlitani a Nagy Peldakephez funkcionalitasban, egyre tobb egyeb
tulajdonsagat is kezdik felvenni... pl hatalmas (relative) hardver igeny,
lefagyasra valo hajlam egy-egy blokkolo threadre varakozas miatt,
eszmeletlen mennyisegu matatas a szinfalak mogott, hogy pl megjelenhessen a
Gnumeric tablazatodban egy-egy Guppi grafikon... es egyre tobb
hibalehetoseg, ahogy a kod egyre bonyolultabb lesz. Biztos vagyok benne,
hogy jo szandekkal csinaljak, mint ahogy a Win GUI is igy keszult, de a
vegeredmeny minden lesz csak nem csinos... brrrr. Ezert nem is hasznalom.
Csak forditom meg tesztelem.

Ja, es ezert utalom, hogy a portsban most mar majd mindegyik audio
alkalmazas (meg az mpg123 is!!!) automatikusan esd supporttal akar fordulni
ha kell ha nem. (ha a library elerheto) Igy ui tenyleg nem igazan mukodnek
jol ha ez esd nem fut. Kezzel kell kigyomlalnom mindig a Makefile-kbol. A
ports is mar IMHO kezd az emberek fole noni. Egyre kevesebben kepesek
attekinteni mi mindent csinal meg tok automatikusan. Lassan mar olyan lesz
mint az rpm, hogy az emberek mar csak arra figyelnek, hogy ne irjon ki
hibat aztan kulonben azt csinal amit akar. Brrrr. Ezzel annyi a sokat
emlegetett "finer-grained control over your system"-nek, ami kb annyit
tesz, hogy te mondod meg mi tortenik es mikor.
</mellekesen>

Sejtem, hogy ezzel meg nem sokat segitettem, de izgatottan varom a
reszletesebb infokat!

* Adam Szilveszter * Szombathely * email: adamsziszi at vnet.hu *
* Honlap : alakul * alternativ email: sziszi at bsd.hu *
* PGP: szinten kesobb *
* FreeBSD: tisztabb, szarazabb, biztonsagosabb erzes...! *