[FreeBSD] ha mar CD iras...

Gergely EGERVARY mauzi at expertlan.hu
2001. Nov. 22., Cs, 09:43:14 CET

> Melyik porgi a legalkalmasabb arra, hogy egy CD -t binarisan lemasoljak?
> Ezt win* -eknal valami "disk at once" modnak hivjak. Tehat amivel audio,
> data,... meg minden atmegy.
> (termeszetesen egyenlore ATAPI -fele megoldasra gondolok, ambar mar
> elvileg uton van egy Yamaha 8x8x24 -es SCSI -s cucc.)

a disk at once (DAO) az egeszen mas.

a legegyszerubb irasi mod az a TAO (track at once) amikor

- lezer bekapcs
- felirsz egy track-et
- lezer kikapcs

es ez megy hurokban, ameddig el nem fogynak a track-ek. aztan a vegen
felirod
a TOC-ot, es lezarod a lemezt. ennek egy hatranya van: ha audio
CD-rol van szo, 2 masodperc szunet lesz a track-ek kozott (ez ISO eloiras)
tehat ha neked van pl. valami koncertalbumod, ami folytonos hang lenne,
akkor
az igen kellemetlen lesz, ha megszakad track valtasnal.

a cdrecord alapbol TAO irast csinal. a '-dao' opcioval lehet atkapcsolni
DAO-ba.
a DAO irasnal:

- lezer bekapcs
- CUE sheet -> cd ironak, ebbol megcsinalja TOC-ot
- minden adat felir
- lezer kikapcs

a DAO irasmoddal egy problema van, hogy nem minden iro tamogatja (foleg a
regiek)
olyat is lattam mar, hogy az iro felirta a DAO lemezt, de csak PC-n lehetett
lejatszani, hifi-ben nem. az ujabb iroknak _elmeletileg_ mind jonak kellene
lenni.
(nekem Panasonic CW7502-vel rossz volt, de most Yamaha 8/8/24 es Plextor
12/10/32
mellett remek)

egyebkent kifejezetten DAO irasra van egy cdrdao nevu program, ami egy
kicsit
jobban low-level szinten hagy berhelni a dolgokat.

audio grabbelesre en a cdparanoia-t ajanlom. a legjobb :)
tehat ha audio-t akarsz a 'legtokeletesebben' masolni:

% cdparanoia -g <device> -B 1-
% cdrecord -v -dao -eject dev=<device> speed=<speed> -pad -audio *wav

adat lemezhez:

% dd if=<device> of=image.iso bs=2048
% cdrecord -v -dao -eject dev=<device> speed=<speed> -data image.iso

megjegyzem, hogy a vegeredmeny szempontjabol itt mindegy, hogy DAO vagy TAO
irsz.

adat+audio lemezhez a kettot ossze kell kombinalni:

% dd if=<device> of=image.iso bs=2048
% cdparanoia -g <device> -B 2-
% cdrecord -v -dao -eject dev=<device> speed=<speed> -data
image.iso -pad -audio *wav

remelem, tudtam segiteni... :)

-- mauzi