[FreeBSD] Melyiket valasszam? Free-, Net-, Open-, Secure-, *BSD?

Adam Szilveszter sziszi at bsd.hu
2001. Május. 10., Cs, 16:17:52 CEST

On Thu, May 10, 2001 at 01:33:50PM +0000, Nandori Attila wrote:
>    Nem szeretnek hitvitat kezdemenyezni.

:-)

Na most eloszor a hatrabb allo kerdesre valaszolok.

A BSD nem szakadt agakra, mert tkp amikor meg nem voltak agak, az olyan
regen volt, hogy akkor meg a BSD alig volt PCs operacios rendszer.

A harom projekt mindegyike a kozos orokseg gondozasa mellett kotelezte el
magat, amit elotte hosszu eveken at a Berkeley egyetemen hoztak letre, de
nem PC-n. Csak a hangsulyok masok a harom projektnel:

- A FreeBSD jelenleg a legnagyobb a harom kozul, a celja az, hogy amin
  mukodik abbol a maximalis teljesitmenyt hozza ki. Ez elegge sikerult is
  eddig, de ezert csak PC-n es alphan fut rendesen, bar tobb mas platform
  tamogatasa is keszul. A harom kozul ezen fut a legtobb szoftver, ez
  tamogatja a legtobb kozkeletu PC hardvert es ennek van a legtobb
  hasznaloja. Nagy es kis igenyekhez is megfelelo, de hardver igenye nem
  elhanyagolhato ma mar. Es sajnos a hibas vagy megbizhatatlan hardvert
  a tobbi BSD-hez hasonloan nem szereti. Jo idegen nyelvi igy magyar
  tamogatas (betukeszletek stb) van.

  Min. hw kovetelmeny: 32 mega RAM, 486-os proc lehetoleg minel nagyobb,
  rendes telepiteshez legalabb 500 mega hely.

- Az OpenBSD projekt alakult a legkesobb es az a celja, hogy egy egyszeruen
  attekintheto es ezert biztonsagos OS-t hozzon letre, ez azonban olykor
  egyertelmuen a kenyelem es hardvertamogatas rovasara megy. Tobb
  platformon is otthon van, pl az elozoek mellett PowerPC, SPARC, Vax stb.
  Ennek van a legkevesebb hasznaloja a harom projekt kozul es a betanulas
  a viszonylag kevesebb dokumentacio miatt nehezebb, inkabb olyanoknak valo
  akiknek mar van UNIX tapasztalatuk. Idegen nyelvi tamogatas nem nagyon
  van.

  Min hw kovetelmeny: PC-n: 16 mega RAM, bar a tobb jobb, 386, talan 300
  mega eleg neki...

- A NetBSD celja az, hogy minden lehetseges platformon fusson, ami egesz
  jol meg is valosult eddig sok esetben... felsorolni se lehet mennyi fele
  processzoron megy. Jo esellyel talalkozhatsz vele (a Linux es mas
  embedded OS-k mellett) pl fenymasolok es hasonlok belsejeben. Ezert
  viszont a PC is csak egy platform a sok kozul, igy nem mindig nyujtja
  azt a kenyelmet, amit egy PC-n felnott hasznalo megszokott pl Linuxon.
  Inkabb a regi hardverek tamogatasaban jo. Idegen nyelvi tamogatasa
  alakul. Kiemelendo hogy nagyon baratsagosak a hasznalok.

  Min hw kovetelmenyek: PC-n: 16 mega RAM, 386, 200-300 mega szerintem ide
  is kell ha hasznalni akarja valaki.

Ebbol mar latszik, hogy igazabol mindharom valaszthato, de ha valaki csak
PC-n akar dolgozni es mostanaban vett gepe van akkor a FreeBSD-vel jar a
legjobban. Annal is inkabb, mert a masik ketto sokkal magasabb foku
felhasznaloi ismereteket tetelez fel.

Na most nezzuk a masik kerdest:

>    Kerem, hogy irjak meg, hogy szerintuk melyik operacios rendszer lenne
> az alabbi feladatokra a legalkalmasabb es miert! Ha olyan cimet tudnak
> kuldeni, ahol - lehetoleg magyar nyelven - utananezhetek a valaszoknak,
> azt is megkoszonom.

Ilyen osszehasonlitasrol meg nem magyarul se tudok igazan, kiveve ami a
bsd.hu-rol elerheto. Na nem baj ezert irtam.

>    A Windows-al szemben erkolcsi, muszaki es penzugyi szempontok
> miatt is komoly ellenerzeseimvannak, ezert szeretnek egy megbizhato,
> konnyen kezelheto operacios rendszert, ami nem alakul at alapjaiban
> ket, harom evenkent,

Erre mindegyik OpenSource operacios rendszer alkalmas, szerencsere a kozos
UNIX orokseg miatt elegge stabilak az alapok:-) De a BSD-k kulonosen
konzervativak a radikalis valtoztatasokkal szemben.

> de azert biztositja a Widows altal megvalositott
> tag mozgas teret az eszkozok beszerzesenel es a hasznalhato alkalmazasok
> kivalasztasanal.

>    - Fontos, hogy minel tobb fajta alkatreszt tamogasson. (Pl. hang
> felvetel, kep digitalizalas, TV vetel, stb.)

Hmmm. Azt kell mondanom, hogy jo szivvel egyik alternativ OS-re se tudom
azt mondani, hogy "biztositja a Windows altal megvalositott tag
mozgasteret". Meg a Linux van hozza a legkozelebb, de ott is boven van
olyan hardver ami nem mukodik. Es meg nem is mindig a legextrabb dolgok, pl
winmodemek, windows nyomtatok... de szokott boven baj lenni az alaplapra
integralt videokartyakkal, az "SB kompatibilis" noname hangkartyakkal es
hasonlokkal is... a BSD-k pedig messze nem tamogatnak mindent amit pl a
Linux igen. Tehat sajnos ha az ember alternativ OS-re adja a fejet, akkor
neki kell tudatosan ugyelni arra, hogy nem a gephez veszi a programot,
hanem a programhoz a gepet... ez mar csak igy van. De azert nem erdemes
elkeseredni, a helyzet nem remenytelen. Csak egy kis figyelem az
alkatreszek beszerzesenel es maris minden rendben.:-)

>    - Legyenek meg hozza az alapveto prgram tipusok. (Szoveg szerkeszto,
> tablazat kezelo, rajzolo, CAD, stb.)

Nos, az alapveto programok megvannak, de:

1) Nem minden esetben (ne szepitsunk, altalaban nem) kepesek egyutt mukodni
a Windows es a Mac OS platformon megszokott nagy es piacvezeto
programokkal. Ezert pl a file-k cserelgetese a ket rendszer kozott
problemas, egyuttes munka ugy, hogy nem ugyanazt a programot hasznaljak
mind a ketten nem igazan lehetseges.

2) Keves kivetellel (pl Corel) hiaba keresi valaki a mar megszokott nagy
neveket, viszont cserebe a legtobb program ingyenes.

3) A felhasznaloi feluletek (es tobb esetben a programok szolgaltatasai)
nem erik el a Windows felhasznalok altal megszokott komfort szintet. Sok
megszokas szukseges, az embernek ki kell alakitania ujra az olyan
szokasait, hogy mit mivel csinal meg stb. Gyakran szukseges hosszadalmas
dokumentacio tanulmanyozas, mert a programok kezelese nem "magatol
ertetodo".

4) kulonlegesebb teruleteken, pl CAD, kifejezett programhiany jellemzo.

>    - Lehetoleg nyilt forras kodu legyen.

Ez rendben:-)

>    - Mivel a munkahelyemen is hasznalnam, ezert alapveto, hogy a
> Windos-os programok is fussanak rajta. (Pl. valamilyen emulacioval.)

Nos, itt is a kep elegge vegyes. Teljes koru Windows emulacio nem
lehetseges, es altalaban a meg kielegito futashoz szukseges az, hogy legyen
egy windows particio is a gepen, ahol egy teljes windows telepites is van,
mert kulonben messze nem minden program fog futni. (jo, szoval a legtobb
nem fog) es a telepitest is altalaban windows alatt kell elvegezni stb.
Szoval elegge macera, inkabb csak veszmegoldas. De az az igazsag, hogy itt
is a Linux a jobb. Az emulatorok egy resze teljes windows kornyezetet
emulal, pl vmware, de ezek nem ingyenesek, masreszt mivel "virtualis gepet"
alakitanak ki ezert a szamitogepnek eleg erosnek kell lennie arra is, hogy
tkp ket gep fusson. (pl min 256 mega RAM) Mas reszuk (pl Wine) csak a
rendszerhivasokat alakitja at, ezek kisebb igenyuek de nem is tamogatnak
tul sok fele szoftvert.

>    - Valoszinuleg csak PC-s kornyezetben hasznalnam a jovoben is.
> (Bar ki tudja?)

:-) Hat a lehetoseg akar barmelyik BSD-vel, akar Linuxal nyitva van
"kirandulasok" fele...

>    Nehany eve ugy tunt, hogy a Linux megfelelo erre, de megriasztott
> a sok, egymashoz eppen csak hasonlito disztribucio.

Nos, az az igazsag, hogy a kulonbsegek joval kisebbek annal, amit szeretnek
hangsulyozni. Igazabol csak abban jelentkeznek, hogy milyen programokat es
milyen konfiguracios eszkozoket csomagolnak hozza az alap Linux kernelhez.

>    Mar eppen megorultem a BSD-nek, amikor meglattam, hogy ez is tobb
> agra szakatt. Mi a kulonbseg es mi a hasonlosag a valtozatok kozott?
> Ha az egyiket valasztom, mennyire zarom el megamat a tobbitol?

Na ez viszont egy jo hir: semennyire, mert az agak elegge hasonlok
egymashoz, ami az egyiken ervenyes tudas volt, az altalaban a tobbin is az.
A programok ugyan nem tokeletesen futnak egy "idegen" BSD-n, de egy
ujraforditas segiteni szokott rajtuk.

>    Lehet hogy celszerubb a Windowsnal maradnom? (Nem szeretne'k.)

Hat... ezt mindenkinek maganak kell eldontenie:-) Mi csak tanacsot tudunk
adni. Szerintem legkozelebb egy Windows-szeru erzeshez a Linux van
megfelelo grafikus kornyezettel, de teljesen attol fugg, hogy valaki
mennyire kalandra kesz.:-) ha mar egyszer OS-t valt. Ha valaki nem fel a
tanulastol, az uj dolgoktol, attol, hogy az elejen biztos, hogy latszolag
megoldhatatlan problemakkal talalja magat szembe, es hogy ujra kell
alakitania a kapcsolatat a gepevel, illetve ujra kell gondolnia azt, hogy
mit hogyan szokott csinalni eddig, az nagyon erdekes utazasra szamithat es
batran valassza a BSD-t! Nem szokta megbanni. Aki viszont inkabb "csak
hasznalja" a gepet es nem erdeklodik annyira a "belvilaga" irant, annak
sajnos jelenleg a BSD nem igazi valasztas, de meg egy modern Linux sem
biztos, hogy tetszeni fog.

Remelem ezzel segittem valamelyest...

Sok szerencset es udvozlunk a BSD vilagaban!

* Adam Szilveszter * JATE Szeged * email: sziszi at petra.hos.u-szeged.hu *
* Honlap : nincs * alternativ email: sziszi at bsd.hu *
* PGP kulcs: Fingereld a sziszi at petra.hos.u-szeged.hu cimet! *
* FreeBSD: tisztabb, szarazabb, biztonsagosabb erzes...! *