[FreeBSD] Nehany hir

Adam Szilveszter sziszi at bsd.hu
2001. Már. 14., Sze, 22:08:54 CET

Szia!

[Vegre ujra itthon... aaaa. Egy kis megnyugtato BSD a sok NT utan.]

On Wed, Mar 14, 2001 at 08:34:11PM +0100, Miklos Niedermayer wrote:
> Ami viszont nagyon hamarosan itt lesz, az a 4.3-RELEASE.  Koveted
> a 4.3-BETA esemenyeket?

Nem. Mar jo ideje nem vagyok fenn a -STABLE listan, a tobbit is alig birom
kovetni. webmailon keresztul plane 3l33t, ha a tuzfal nem engedi ki az
ssh-t. Allamigazgatas rulez. Ezert az uj -RELEASE-t csak onnan veszem
eszre, amikor a szokasos rituale szerint Jordan beir a -doc listara (amit
maskulonben sosem tesz) hogy nem epulnek meg a doksik. Mire mi
felhomalyositjuk, hogy szerintunk mukodik. Nehany utesvaltas utan kiderul,
hogy mindketten elcsesztuk es szent a beke ujra. Most is igy tortent nehany
napja:-)

> Kezdjuk.
>
> Az ATA33/66/100 diszkek teljesitmenye hihetetlenul visszaesett, miutan
> most mar defaultbol le van tiltva ezeknek az eszkozoknek a hardveres irasi
> gyorstara.  (Engedelyezni az ATA_ENABLE_WC opcioval lehet.)  Ez azert van,
> mert adatveszteshez vezethet aramkimaradaskor, sokkal komolyabb adatveszteshez,
<...>

Hat igen. Ezekkel az IDE diszkekkel mindig csak a baj van. Nem tudom, hogy
-CURRENT-en is ezt tette-e, de ram is mindig ram jon a frasz, mikor latom,
hogy belenyult valamibe, mivel az lemezeim is hajlamosak ilyen esetekben
arra, hogy mar ne is ismerodjenek fel... arrol nem beszelve, hogy pl a CD-m
audio CD-ket is csak a jo oreg xmcd-vel tud lejatszani, a Soren fele
interface-k alig se mukodnek rajta, pl a cdcontrol program egyetlen
funkcioja se mukodik. Ja es CD-extra-kat mar 4.0 ota nem tudok mountolni.
De vegulis nem zavar, aaaaaa. Nehez minden lemez kedvere tenni ugy, hogy ne
a legkisebb kozos szinten alljunk meg (PIO4:-( tkp itt is latszik, hogy a
windozos driverek mennyi bugot elfedhetnek, ahelyett, hogy kijavitanak
oket. Tomegatb***as by Pannon Praktikum, hogy kapcsolodjak az aktualis
reklamkampanyhoz:-) Mindenesetre ezentul keszuljunk meg egy valasszal arra
az ugy
tunik obligat kerdesre, hogy "Miert ilyen lassu a FreeBSD fajlkezelese?"
vagy hogy "Van valami gyorsabb FS is mint az FFS?"

> Tovabblepve:
>
> - DUMMYNET hihetetlen erdekes panic-okat okozott, szerencsere kijavitottak.

Igen, ez remelhetoleg megoldodott. (mar elegge regota "erlelodott" ez a
dolog -CURRENT-en mielott visszavittek, bar teszteles nem nagyon tortent,
okok lsd lejjebb. Es nem ez nem kabszer:-)

> - Most epp a vn driverrel megy a szivas: rebootol.

Nem baj napjai megszamlaltattak. A -CURRENT-en mar felvaltotta az uj
mindentudo md(4) driver, phk teremtmenye. Ami meg masra is jo lesz, pl
mfs-based /tmp.

> - Ami mar nem 4.3-, hanem 4.x-specifikus, de mostanaban latom egyre tobb
> embernel elojonni: a 4.x-ben mar nincs tamogatas arra, hogy kimappeljuk
> egy bad sectoros vinyo hibas reszeit.  A hozzaallas az, hogy a mai diszkek
> ezt maguknak csinaljak meg, es amelyik diszk  mar annyira szar, hogy nem tud
> lefoglalni tobb szabadon jaro szektort, az mar annyira szar, hogy ugyis
> tonkre fog menni.

Ez szerintem mar 4.0 ota igy van... legalabbis akkor kellett
"hatastalanitani" a badsect-es fstab opciokat mikor upgradeltem meg annnnno
d. mikor a 4.0 megjelent. Es valahol ez tenyleg jogos is, BTW. Mas kerdes,
hogy azon lehet vitatkozni, hogy mivel a FreeBSD meg mindig elsosorban egy
PC OS, ezert lehet, hogy helyes lenne egy kicsit lejjebb adni a hw minosegi
igenyekbol alkalmazkodva a realitasokhoz. De mivel jelenleg az a hivatalos
velemeny, hogy "ha az OS eszleli, hogy a hw nem megbizhato, azonnal panic"
ebbe a kepbe nagyon jol illik ez a dontes is. Kivancsi vagyok, mikortol
lesz kotelezo az ECC RAM. Na jo, remelem nem lesz... de szoval ezert (is)
van, hogy olyan gepen, amin mas (szinte barmely) OS meg siman elmegy, a
FreeBSD gyakran bemondja az unalmast... ezert en nagyon szerencsesnek
szamitom magam, hogy anno annyival megusztam a komptabilitasi gondokat,
hogy a BIOS-ban at kellett allitani a lemezelerest LBA-rol Normal-ra es
kesz, azota csak megy, es megy es megy, mint az a bizonyos nyuszi... pedig
folyamatosan kovettem rajta az uj bolonderiakat, egy kivetelevel:
softupdates sosem volt rajta, attol mindig feltem valahogy. Es pedig minden
evben 2x keresztul autozott az orszagon Szombathely-Szeged es retur ugy
hogy en vezettem, ami mar eleve gaaaaz:-) (meg fek, meg kuplung is neha:-)
(Ja, a Szegedre latogatok szamara a gep elozetes bejelentes utan mukodes
kozben is megtekintheto!:-)

> - megjelent a KERNCONF parameter (illetve valtozott, vagy miszosz, na)
>
>   Tehat az upgrade most igy nez ki:
>
>    # (cvsup)
>    # make world
>    # make kernel KERNCONF=valami
>    # mergemaster
>    # reboot

Igen, talan igy erthetobb meg konnyebb is kezelni az /etc/make.conf-al
egyutt is (ti ott is be lehet allitani a KERNCONF erteket es akkor nem kell
 a parancssorban annyit irni.) De szerintem sokkal fontosabb ujdonsag ezzel
kapcsolatban, hogy most mar akkor is mukodik ez a fajta kernelepites, ha
nem csinaltal elotte egy make buildworldot. (amit rosszul is irtal, mert ha
make world-ot csinalsz, akkor mar nem kell semmit buveszkedni a
kernelepitesnel, mert hiszen az uj binarisok mar installalva vannak.)
Asszem a kernelnel is kulon van a 'buildkernel' es az 'installkernel'
target. Regebben emberek nem ertettek (es jogosan) hogy ha egyszer a
buildkernel az ajanlott epitesi mod, akkor miert nem mukodik egy full
buildworld nelkul.

> - az is erdekes volt, amikor Jordan mar megint a sajat gepere nem tudta
>   telepiteni / elinditani a FreeBSD-t.  Most kb. ilyen szinten vannak bugok...

Ebbol nem vonnek le tul sok kovetkeztetest. Jordan neha hajlamos alapveto
dolgokra is nem odafigyelni. Egyszer pl beirt a -current levlistara, hogy
juj baj van, mert a gepe elindulas utan nem sokkal egy mukkot se irt ki a
kepernyore es nem lehet kezelni. Mire a tobbiek (miutan eloszor megijedtek,
hogy esetleg tenyleg valami baj van) diszkreten kohogve es igyekezve
visszafogni a rohogesuket megkerdeztek tole, hogy ugyan csinalt-e
/boot/device.hints filet a regi kernel config fajljabol, ahogy az
*kozismerten* kotelezo lett. Mire kiderult, hogy *eloszor* kiszedte a
kernel config-bol az osszes olyan adatot, ami a device.hints-be kerult
volna, es csak *utana* futtatta azt a perl scriptet, aminek eppen az lett
volna a dolga, hogy ezeket kiszedje es atirja a device.hints-be. Nana, hogy
ures file-t kapott, de ezt sem ellenorizte hanem bemasolta a /boot-ba,
aztan reboot, es .... valoban ilyenkor, mint azt talan mar itt is
eszrevettek paran, akkor megy el a kep, amikor nem talalja tobbe a rendszer
konzolt. Onnantol se kep se hang a monitoron. Ha  szerencsed van a
halokartya esetleg mukodik. (ha ahhoz nem kellett semmi parameter.) De ezt
neki tudnia kellett volna, mas nem is panaszkodott akkor errol rajta
kivul... szoval jo, hogy keznel volt a tuzoltokeszulek, mert nagy eges
volt. Maskor valahogy nem sikerult a forras frissebb verziojara szert
tennie (pedig neki van hozzaferese ahhoz a gephez, amirol a cvsup szerverek
kapjak a frissitest) es ezert meg napokkal kesobb is arrol panaszkodott,
hogy nem fordul le neki ez meg az, mikozben mar reg tul voltunk az egeszen.

Persze ettol meg lehet, hogy tenyleg gaz van (sot biztos, vegulis mindig
azutan derul ki, hogy valami akkora showstopper bug van mint ide
Kistelek(TM), miutan az image-k mar elmentek a CD-replikalokhoz.) de azert
nehany inside story se art a teljes kephez.

Ami a 4.3-t illeti, nincs illuziom, ahol eddig mukodott, ott talan ezutan
is fog, ahol nem, ott... sajnos ez mar 4.0 ota igy van. Kar pedig, mert a
FreeBSD elfogadottsagat ez jelentosen rontja.

>   Valahogy a jail kornyeken is mintha eleg sok baj lenne.

Az eppen -CURRENT-en se megy.

Egyebkent, noha komolyabb hasfajasom a mar emlitett CD-ugyek mellett eppen
nincs -CURRENT-en, de azert itt se minden szep es jo. Pl a midi most eppen
nem opcio a kernelben, mert attol szepen felrobban.

Masoknak azonban (es itt komoly fejlesztok is ertendok, pl Soren) nagyon
komoly gondjaik voltak, kulonosen SMP-n, es mivel nem akartak fejleszto
munka helyett azzal foglalkozni, hogy naponta megkuzdjenek a rendszeruk
puszta mukodeseert, tobben nem is -CURRENT-re fejlesztenek mar. Ez meg
nagyon csunyan hatba fog utni mindenkit ha majd az 5.0 lesz az aktualis.
Tul ambiciozus projektek zajlanak egyszerre a -CURRENT-en ugy, hogy az
egyes csoportok egymasra se figyelnek es minden csak szalad. Tenyleges
hasznalat pedig szinte egyaltalan nincs mar, ezert a "teszteles" altalaban
a lefordul == OK szintre korlatozodik. Olyan orult, mint en, aki "csak ugy"
tesztel es gyakran frissit ahelyett, hogy lecovekelne egy neki eppen mukodo
verzio mellett, es jelenti is, ha valami nem megy, elegge keves van. Ezert
kerult szoba a multkor, hogy legyen egy harmadik branch is, ami meg nem
-STABLE de nem is -CURRENT es ami tesztelesre van. Nem hiszem, hogy lesz
belole valami, de a minosegbiztositas fokozodo gond lesz.

> Na csa, nagyjabol ennyi.

Szinten.

* Adam Szilveszter * JATE Szeged * email: sziszi at petra.hos.u-szeged.hu *
* Honlap : nincs * alternativ email: sziszi at bsd.hu *
* PGP kulcs: Fingereld a sziszi at petra.hos.u-szeged.hu cimet! *
* FreeBSD: tisztabb, szarazabb, biztonsagosabb erzes...! *