Inkabb NetBSD (hosszu)

Gergely EGERVARY mauzi at expertlan.hu
2001. Jan. 13., Szo, 21:46:33 CET

> Na itt vannak a gondok. Nem a te velemenyeddel, hanem ezzel a (sajnos)
> elegge elterjedt hozzaallassal. Ha *csak* szervernek szuper, akkor az
> OpenSource vesztett. Megmutatta ugyan, hogy egy sima PC-bol is lehet
> szervert (vagy eppen tobfelhasznalos rendszert) csinalni, de ez nem minden.

A NetBSD akarhogy is nezzuk, egy UN*X rendszer. Ebbol szamomra az
kovetkezik, hogy nagyjabol ugyanarra lehet hasznalni, mint barmelyik masik
UN*X rendszert, fuggetlenul attol, hogy az Commercial, vagy OpenSource.

Amennyiben a fent emlitett allitast vesszuk, miszerint "csak szervernek
szuper" akkor nem beszelhetunk az OpenSource vesztesegerol, hiszen ilyen
elven barmelyik kereskedelmi UN*X is vesztett, ha a Desktop piacot nezzuk.
De hat miert is mondanank, hogy vesztett, ha egyszer a UN*X-nak nem ez
a celja?

En a NetBSD project-tol (nevezzuk OpenSource projectnek) azt varom, hogy
keszitsenek egy jo minosegu (hogy is szoktak ezt mondani? commercial
quality?) UN*X rendszert. Es ezt is fogom varni toluk a kesobbiekben is.

Szerintem mindannyian egyetertunk abban, hogy hatalmas a szoftver
valasztek mind az OpenSource, mind a Commercial kategoriaban. A
felhasznalo dolga kivalasztani ezek kozul azt a nehanyat, amelyik a
szukseges feladatnak legjobban megfelel.

En nagyon sok kereskedelmi szoftvert hasznalok teljes elegedettseggel, es
eszem agaban sincs valtani azert, mert esetleg egy hasonlo szoftver
ingyenes. Vagy eppen olcsobb.

A hozzaferheto forraskod tobbek kozt a portolhatosag, (hiba)javithatosag,
(ujra)felhasznalhatosag eszkoze. Mindez remek. De miert kellene nekem
kompromisszumokat kotnom?

> OpenSource egy erdekes dolog lehet, de csak azoknak, akik "jatszani"
> akarnak a gepukkel, "hackelni". De aki hasznalni akarja ugy mint eddig,
> annak marad a jol bevalt, megbizhato stb.

Egy program minosege nem attol fugg, hogy OpenSource vagy sem, hanem
attol, hogy milyen szakemberek allnak mogotte.

> Mikozben, ismerjuk be, a UNIX tipusu rendszerek meg ma is kb 20 eves design
> otleteket akarnak a vilagra kenyszeriteni, es inkabb a vilagot formaljak
> mintsem maguk valtoznanak. (termeszetesen vannak ellenpeldak is, pl IPv6,
> hogy csak egyet emlitsek)

Te milyennek szeretned latni a 'korszeru' UNIX-ot?

> A meg anno feltett kerdesem azota is all: Van-e barmilyen olyan terulet egy
> ISP es talan egy iskola kivetelevel, ahol barmilyen OpenSource rendszer mas
> is tudna lenni, mint file/print/web/ftp/mail szerver?

Fentebb irtam, hogy egy OpenSource UN*X nagyjabol ugyanaz ilyen
szempontbol, mint egy Commercial UN*X.

Vagy masra gondolsz? Szerinted sikeresebb lenne az OpenSource mozgalom, ha
mondjuk elsosorban egy win32-szeru platformra dolgozna?

> Engem, sokakkal ellentetben, nem erdekel a licensz flame, nem erdekel, hogy
> fuuuuj Linux meg takeittux, nem mondom, hogy mindenki azonnal torolje le a
> Windowst, en a valasztas lehetoseget szeretnem.

Persze! Tessek mindenfele UN*X-okat, es Wind*ws-okat (meg egyebeket)
hasznalni! Es tessek mindenhol azt, ami a legjobban illik a feladathoz!

> OpenSource sw-vel tortenjen, mert az nem dugo, hogy hurra holnaputantol
> talan mar UNIX-on is fut az MS Office.

Fusson csak az MS Office! Az egy nagyon jo program!

> is van koze hozza: " a szamitastechnika nem csak a gazdagoke"... ki tudja.
> Bocs a flame-ert, de szerintem ez a helyzet...

Nem hat. De azert semmi nem megy penz nelkul, ezt be kell latni ...

Nyugi, flame-bol most van boven :)

-- mauzi

#define putc(x, p) (--(p)->_cnt >= 0 ? (int) (*(p)->_ptr++ = (unsigned \
char) (x)) : (((p)->_flag & _IOLBF) && -(p)->_cnt < (p)->_bufsiz ? ((* \
(p)->_ptr = (unsigned char)(x)) != '\n' ? (int)(*(p)->_ptr++) :_flsbuf \
(*(unsigned char *) (p)->_ptr, p)) : _flsbuf((unsigned char) (x), p)))