[FreeBSD] Re: gimp-gond megoldodott

Miklos Niedermayer mico at bsd.hu
2001. Jan. 8., H, 19:55:06 CET

Hello,

( > Adam Szilveszter)

> Ja... bar aligha tudom kovetni, minek kene egy hangkartyanak 10e ft folott
> lennie, plane ha nem Windowsba lesz es ezert csoda ha megy...

   Léteznek olyanok, amik 10-15e körül vannak, tudja őket használni nem
Windows is, és egy nagyobb fejlesztéskor esetleg elgondolkodik a
felhasználó, hogy rászán pár ezer forintot (pl. ezek az SRS 3D-s dolgok
tényleg jók).

> valamiert. Ami az mp3-at illeti, tudom, hogy "menobb" korokben illo huzni
> ra a szajat, de bizony egy foldi halando nem szokta eszrevenni a
> kulonbseget a minosegben.

   Valóban flame-veszélyes a téma, ezért csak néhány érdekesség.  Több nagy
kereskedelmi rádiónál is MP2 (2, mint kettő)-ben tárolják a zenéket,
reklámokat, és úgy játsszák le őket.  A kedvelt a Digigram nevű márka,
ezeknek is vannak persze különböző fokozatai, de a közös általános
jellemző, hogy hardverből nyomják az Mp2 lejátszást / tömörítést.

   A MiniDisc hangjára pedig azt mondom: rendben van, és az is MPEG 3.0
(_nem_ mp3).  MD lejátszóm van egyébként, de MP3 player nincs :)

> kisebb helyen elfernek a mar amugy is rontott minosegu digitalis
> felvetelek.

   A rontott minőségről... hát... érdekes dolog elnézegetni az utóbbi évek
digitális technikájának a fejlődését.  Évről évre jobb.  Én már a DAT óta
azt mondom, hogy érdemesebb digitálisan rögzíteni (de vágni mindenképp).
Nem kötök bele, hogy valakinek ez még nem elég, viszont állítom, hogy
néhány év múlva még sokkal előrébb leszünk.

> vannak kozottunk akik azt is meghalljak, ha az arameloszto nem rezgesmentes
> allvanyon van:-) de a tobbieknek eleg az mp3 is. Persze csak ha jol van
> csinalva, mert nagyon tre darabokat mar en is hallottam.

   Engem vájtfülűnek mondanak :)  Egy haveroméknak számtech. üzletük van,
és megengedték, hogy én rakjam össze az egyik bemutatós gépük
hangrendszerét.  Azt mondták, 25+ÁFA-ba kerüljön.  Meglett.  Azonnal
hallotta mindenki a különbséget, még az 'elég az MP3'-emberek is.  Csak ki
kellett választani a normálisabb hangfalakat és hangkártyát.  Biztos
vagyok benne, hogy aki ilyet vesz, az hiába botfülű és nem érdekli és nem
azért veszi, de elégedett lesz vele jövőre is (elégedett, szemben a
hagyományos "á ott van és kész"-szel).

> (es kulonben is, trabantosok talan nem szoktak beszelgetni mercikrol?

Meggyőztél :)
Csak MP3 alapján állítani egy hangkártyáról, hogy jó vagy nem, olyan,
mintha valaki a bootolás sebessége alapján jellemezne egy oprendszert :)
(jó, abbahagyom, igazad van)

> Na akkor visszaterunk a trabant klubhoz. Attol meg, hogy a merci esetleg
> sokkal jobb, nekem sose lesz ra penzem. Ez egy. (ugyanugy, ahogy pl SCSI
> lemezre se.)

Na igen, nem is itt használnak sokan Mac-et, hanem ott, ahol több pénz van
rá.

> [...]
> elkepzelhetetlennek tunt, hogy valaki visszakaphassa a penzt a nem hasznalt
> OEM Windowsert...) Ha megigertek, hogy a nyomtato x oldalt tud nyomtatni es
> nem tud, akkor hibas a teljesites. Mas kerdes, hogy eddig ezzel a geppel
> nem volt ilyen gond. Es noha en is ismerek horror sztorikat a PC hardver
> megbizhatosagaval kapcsolatban, erre is azert ket dolog: egyreszt sok mulik
> az osszeallitason es az osszealliton, masreszt pedig ez is csak egy PC, mit
> akarsz rabizni? Es ez most komoly, azert hiaba vonul be mindenhova a
> szamitastechnika, teljesen nem szabad rabizni magad.

Igen, igen.

> Ami nagyon titkos, azt
> tovabbra is a fold alatt kell tarolni a pancelban, nem a szuper biztonsagos
> gepen. A kvarcora mellett mindig tartok egy felhuzosat is. Ami nem veszhet
> el, azt le kell irni papirra, nem eleg valami digitalis hordozon tarolni.
> stb. (ez egyebkent gond lesz pl a jovoben a leveltari munkaban, ezert
> megint jogi beavatkozasra lesz szukseg. Az emberiseg kulturkincsenek
> tulelese nem teheto fuggove attol, hogy mukodik-e a CD-ROM drive.)

Tehát, azt mondod: a PC az PC, illetve azt mondják.  A PC az PC, mit vagy
úgy oda.  Hát mit van úgy oda, ő dolgozni szeretne, _használni_ szeretné,
és ezért fizetni is hajlandó (és hogy ne avuljon el olyan gyorsan a gépe,
és...)

Mellesleg bizonyos PC-s márkákért is elkérnek olyan pénzeket, hogy na...

> Most akkor nezzunk egy masik valos szitut: A fent irt gepeket
> megvasaroljak. De egyszer csak kene valami miatt boviteni oket (az en gepem
> se romlott meg el soha, amikor koltottem ra, az csak bovites volt, pedig
> mar azert kozel van a harom eveshez. es nem is elavult meg most sem.) Mit
> lehet tenni? Sokat fizetni, mert egy Mac-et nem lehet csak ugy boviteni.
> Ugy megis mit kepzelsz. Majd ok megmondjak mar elore, hogy neked mire lesz
> szukseged. Es persze alkatresz csak a hivatalos markakereskedonel,
> meregdragan.

De, egy Macet csak úgy lehet bővíteni.  Ugyanolyan PCI eszközök valók
bele, stb.

> Hasonlo hatast akkor is elerhetsz, ha csak markas PC-ket
> hasznalsz: ha elromlik, felhivod a markaszervizt es megcsinaljak. Ha a penz
> nem szamit, ez nem lehet gond. Gond akkor van, ha harmad annyibol kene
> ugyanannyi teljesitmenyt kihozni, mint a te Mac-jeid.

Huhu.  Na szóval PPC-nél sincs az, hogy feltétlen az Apple hungarytól kell
venned, garanciát betartani, stb (egyébként nem gázolnak sokat a garival).
A teljesítményről:  PC-vel olyan teljesítményt még nem láttak, mint az
aktuális Mac-változatoké.  pl. már jó ideje piacon van a G4, és már akkor
stabil Gflops feletti teljesítményt hozott (emiatt szuperszámítógéppé
minősítették, és nem nagyon akarták engedni az USA-ból az exportját).
Lehet szó SMP-ről, clusterről, de SMP-nél főleg veszít az x86...

> De azert ennyibe nem kerulhet:-) arrol nem beszelve, hogy minek egy irodai
> gepbe G4 (vagy 3)... ekkora teljesitmeny teljesen felesleges
> szovegszerkeszteshez. (es ugyanez a velemenyem a 800Mhz-es Athlonrol es
> kollegairol is) Egyszeruen nem nagyon tudok elkepzelni olyan feladatot,
> amihez egy PC-ben vagy egy sima Mac-ben ennyi teljesitmeny kene. (Jatekok
> es filmek nem jatszanak, mert a gep nem erre valo)

Hasonló véleményen vagyok, ezért hazánkban nem is szövegszerkesztésre
használják a Mac-et, hanem hangstúdiók (én is ott ismerkedtem meg vele),
grafikai stúdiók (sokan) és ilyesmik különféle célokra.
De megveszik a 600 MHz-es Celeront is szövegszerkesztése, pedig valamikor
azt mondtuk, elég a P100 is...

> elkepzelni, a c't-ben is van most egy franko cikk a "gigahertz krizisrol".
> Ha egy szoftver ennek ellenere evrol evre tobbet kovetel ugyanahhoz a
> feladathoz (es egy betut is egyre nagyobb fileba ment el) akkor az a
> program hibas. Ezert en nem is gondolok arra, hogy ezt a gepet lecsereljem,
> amig be birom kapcsolni. Jol ossze van rakva, stabil, mas nem kell.

Én is ezt mondtam, de sajnos...
(Készül jönni az Athlon 800, csak nem tudom, miből fizetem ki.  Legf.
ledolgozom)

> Ami a floppit illeti, az tenyleg megoldodott: az Apple felszamolta:-) ami
> kb annyira hasznos mint a legacy-free PC. Egyebkent kezdhetsz orulni, talan
> lesz FreeBSD PowerPC-re, meg ebben az evezredben.

Van Darwin & Mac OS X.  Jobb, mint a FreeBSD :)))) (megy a C++, stb)  Úgy
néz ki, lesz alkalmam ilyen gépekkel szórakozni, akkor majd beleásom magam
a Darwinba, hátha tudok nekik segíteni.

> Ezert nehez lesz szetszedni, hogy mi miert van:-) De pl a mysqld-vel volt
> ma egy commit, azt tudom. Lehet tesztelni. (holnap indul a Mozilla nalam.)

Királyul lefordult a MySQL currenten.  Nagyon jó.

> Neeem a villamgyors MFC az Soren volt. pontosan ket perc mulva mar at is
> nyomta az uj CD eject patchet. (de nem ez volt az elso hogy ilyet csinalt)
> ez meg a cvs-all listan is feltunt...

:(

> NetBSD az OS azoknak akik magukat kemeny UNIX hackernek kepzelik. Komolyan
> tiszta gettohatas, mint az OS/2-nel meg a BeOS-nal... hogy akkor is az
> enyem nagyobb... naaa megyek aludni de ez csalodas volt. ennel sokkal
> normalisabbnak es foleg baratsagosabbaknak latszottak...

Erre még visszatérünk :)

--