[FreeBSD] CD-re iras

Adam Szilveszter sziszi at bsd.hu
2001. Feb. 11., V, 09:56:48 CET

Szia!

On Sun, Feb 11, 2001 at 08:31:33AM +0100, pfranky wrote:
> Mint tejfolosszaju ujonc felenken megkerdeznem, hogy szep
> fovarosunkban tudna-e valaki FreeBSD 4.0-t CD-re porkolni?

Neked is azt tanacsolom, hogy nezz korul a http://www.bsd.hu/cdiras.html
cimen. Egyebkent ha most akarod kiprobalni, en a 4.2-es verziot javasolnam.
Ujabb is es tenyleg jobb is. A http://www.bsd.hu-t meg egyebkent is nagyon
javaslom, mert az a legjobb magyar BSD portal (na jo, az egyetlen is, de
akkor is a legjobb:-)

> (ez amugy szkolyka pieces?)

A teljes 4 CD, de a legtobb embernek csak az elso van meg belole, mert nem
igazan lehet kapni Magyarorszagon meg ha akarod se.

> Sajnos nekem nincs modom GB-okat letolteni, de CD-irom sincs.

Sajnos nem vagyok pesti:-(

> A CHIP magazin cikke ugyanis etvagyat gerjesztett eme rendszer
> irant. Eddig a Debiannal szoszmotoltem, ami pl. 4CD-s.

Nagyon tanacsolom, hogy probald ki. Ha a Debian tetszett, jo esely van ra,
hogy ez is fog. Ja, orulok, hogy a cikknek van pozitiv hatasa is:-) nem,
nem en irtam... ha segitsegre van szukseged, akkor szivesen allunk
rendelkezesre.

> Az is erdekelne, hogy mi az a minimum konfig, amin mar elvezheto?
> Jelenleg egy 586-133/16MB gepem van, ami ma mar eleg sovany.
> (mondjuk a RAM bovitest megtudnam oldani, de ujabb alaplapra
> momentan nincs remeny)

El fog menni, de ha gyorsabb elmenyt szeretnel (marmint a FreeBSD-vel:-)
akkor talan fel kene nyomni a RAM-ot 32-re. Ha a gep workstation es ezert
gondolom X is lenne, akkor ennyi mar kelleni fog. Proci boven eleg, azzal
mar mp3-at is lehet:-)

> A Chipben emlitenek valami FreeBSD Ports gyujtemenyt. Ez is
> erdekelne. Nehagy mondatban osszefoglalhatnatok a lenyeget, akar
> maganban is, ha ez inkabb archivum kerdes.

Nos, a musor az, hogy mig mondjuk Debianon az volt, hogy ha egy programot
fel akartal tenni, akkor kerestel hozza egy .deb csomagot, vagy ha nem
volt, szenvedhettel vele egyedul. Azt most hirtelen nem is tudom, hogy
source debian csomag letezik-e egyaltalan (srpm biztos, hogy van) de szoval
a ports gyujtemeny azt jelenti, hogy itt viszont van egy tulajdonkeppen
Makefile es patch gyujtemeny ami lehetove teszi, hogy te csak annyit
gepeljel a megfelelo konyvtarban, hogy 'make install' es o automatikusan
leszedi a forrast, majd leforditja es vegul installalja. Kb olyan, mintha
az apt-get-et kombinaltak volna egy Makefile-vel, felteve, hogy vannak
olyan Debian csomagok, amik a te gepeden fordulnak le (en nem tudom) Ez
miert elonyos? Hat mert ugy altalaban jo erzes, hoyg a te geped le tud
forditani egy akkora allatot mint az X (na jo, a te prociddal nem ajanlom,
mert az egy nap is lenne) meg mert ha akaord, tudod befolyasolni azt, hogy
milyen opciokkal forduljon, hogy legyen konfiguralva stb. (es persze,
ellentetben sok Linux disztroval, nem szivsz amiatt, hogy valaki ugy
dontott, hogy mar csak Pentiumok vannak, 486-asok mar nincsenek es ezert
i586 optimalizacioval forditotta a csomagokat) es utana szepen le is lehet
szedni. Jo, most mindjart megkerdezed, hogy mivel jobb ez mint az rpm/deb,
plane mivel az utobbi az egesz rendszerre kiterjed, mig a ports csak
"kulso" programokkal foglalkozik... nos, hat nem jobb, csak mas:-) (Talan
annyival, hogy egy ujabb patchet egyszerubb es gyorsabb letolteni mint az
egesz X*10 megas csomagot meg egyszer.)

A "hivatalos" leiras itt talalhato:

http://www.hu.freebsd.org/ports.html

Ennel jobban en se tudom elmondani.:-) De ha meg van kerdesed, szivesen
valaszolunk. Javaslom, hogy iratkozz fel a listara (ha meg nem vagy fenn)
nincs nagy forgalom,
vannak viszont jo fejek, elmes beszelgetesek es exkluziv dumak (utobbiak
foleg tolem) Egyszoval baratsagos egy hely ez:-)

* Adam Szilveszter * JATE Szeged * email: sziszi at petra.hos.u-szeged.hu *
* Honlap : nincs * alternativ email: sziszi at bsd.hu *
* PGP kulcs: Fingereld a sziszi at petra.hos.u-szeged.hu cimet! *
* FreeBSD: tisztabb, szarazabb, biztonsagosabb erzes...! *