[FreeBSD] Off: ADSL ajanlat

Zahemszky Gábor Gabor at Zahemszky.HU
2001. Dec. 2., V, 19:03:22 CET

On Sun, Dec 02, 2001 at 02:47:17PM +0100, Adam Szilveszter wrote:
> Hali!
>
> is pppoe a tema. Kerdesem: Kinek milyen tapasztalata van az orszagosan
> elerheto ADSL szolgaltatasokkal|szolgaltatokkal (tehat pl Dravanet

Szevasz!

Most talan nem hurrogsz le :-)

Kb 1 honapja van nemszabadkimondani nevu szolgaltatonal.  Tudod, a regi neve
osszecsengett az egyeduralkodo telefontarsasaggal.  (Speciel gyakorlatilag
ugyan az igaz, mint amit Bacsek kollega irt - még pont nem az akcios, de
most mar szarok ra, legfeljebb megnyerem a Volvojukat, es akkor azzal
furikazom haza BSD-sorozes utan a nepeket :-)

> hasznalni majd. Meg persze ha valaki BSD-vel is hasznalta mar oket akkor az

Sejtheted, hogy nem WinAwult-tal hasznalom :-)  Ki se bontottam a hozza
adott CD-t, amin valami wines ppp van - gondolom.

Tapasztalat, tapasztalat, tapasztalat (Sziami: 100 bolha):
384/64 kilobit/sec-es ADSL Otthon.
A Vallalkozasi Feltetelhez kisse nehez hozzajutni, de mondjuk ez
atlagembert nem erdekli (de gondolom egy jogaszt annal inkabb).  A
szerzodes nagyitoval, es nemi fantaziaval olvashato (annyira aprobetus, es
olyan szar minosegu fenymasolatot birtam kapni).  Amugy a
szerzodesnek (az en peldanyomnak mindenkepp!) van egy igen erdekes
kitetele, erre korabban mar utaltam ezen a listan:
"a hozzafereshez 1 szamitogep csatlakoztathato, uzleti vagy _HAZTARTASON
KIVULI_ LAN halozaton torteno megosztas, illetve szerveruzemeltetes nem
megengedett, ..." (kiemeles termeszetesen tolem)  Mivel en haztartason
belul akarok :-) ilyet csinalni, en jo vagyok. (*) Amugy nemmondomkicsoda,
aki par napja meg naluk dolgozott, azt mondta amugy se ernek ra (mondjuk ezt
sejtettem) ilyen marhasagokat figyelni.  Ha nagyon akarnam, nyilvan
nagyon lehetne rejtegetni, de persze nekem nincs mit ...
A temporol: stabilan, es rendszeresen kapok 48-55 kilobyte(!) kozotti
letoltesi sebesseget, ez ugye kb 10K-val tobb, mint ami igernek.
(Raadasul ha valahonnan ennyit nem tud a drot, olyankor en gyorsag nyitok
meg egy Opera ablakot, vagy meg egy plusz ftp kapcsolatot, nehogy
kihasznalatlan maradjon ez a fantasztikus savszelesseg.)
Ugyancsak a fent emlitett megnemnevezett egyen szerint amugy a 64k-t
nemreg emeltek valahova 100 korulre.

Szoftveres resze:

1) OpenBSD 2.8-cal kisse nehezen akarodzott osszejonni, kenytelen voltam
terveimmel ellentetben a FreeBSD-s gepbe dugni, es ott beloni, de ott
fajdalom nelkul sikerult.  Ezutan visszavaltottam OBSD-re, es mihelyt
rajottem, hogy a pppoe hivasnal a ppp.conf-ba ``set device !"pppoe -iwe1"
kell idezojelekkel, mar ment is.  Viszont volt/van vele ket furcsa
jelenseg: ppp -ddial -lal hivom, de ha nincs forgalom, akkor ugye 30 perc
utan bont, es ilyenkor az azonnali visszacsatlakozas utan neha
x.y.z.y -> 255.255.255.255 lesz az interface (vagy a forditottja, mar nem
emlekszem).  Ez lehet obsd hiba, en kikuszoboltem egy nagyon rossz,
rc.local-ba irott ``ping -i 60 -q tuloldali_ip_cim'' paranccsal - eddig meg
nem nagyon tunt fol, hogy egyebkent szakadt volna, a sajat vonalamat meg
akar le is terhelheten ezzel a plusz 1 percenkenti csomaggal.  (Mintha ugyanezt
valahogy a ppp-nel is be lehetne allitani, ha valaki tudja, szoljon.)
Amugy az kulon orom, hogy erre ugy figyeltem fol, hogy ilyenkor baromira
belassult, de ment!

A masik fo problemam, hogy OBSD alatt nagyon nem akarodzott a megengedett
1492-s mtu-nal mukodni - a feltoltes.  Lefele jott minden ahogy kell, de
fol semmi.  De a teszt kb 3 hetembe telt, ugyanis emiatt a levelezes kisse
furcsan mukodott, volt olyan ami elment (nagyon-nagyon pici level) de egy
csomo nem.  Aztan lejjebb vettem az mtu-t (eloszor 2 byte-tal), kesobb kb
1440-re, es meggyogyult (bar tovabbra is voltak vele problemak - hol igen
hol nem)  Ugyanez FBSD alatt semmi problemat nem jelentett, ott beall
1492-re es nincs zur a feltoltessel, azaz ez inkab OBSD-s ppp hiba lehet.
Majd lenyalom a 3.0-t, es upgradelem a routert.
(Most FBSD-t hasznalva direkt kiprobaltam, mialatt kb 35 K-val jott le a
Sziami.hu-rol valami, az ftp a weboldalamra:
482171 bytes sent in 37.27 seconds (12.63 KB/s)
- azaz OK.)

2) Mit akarsz meg tudni?  A kezdet kezdeten tapasztaltam idonkent total
csondet, mostanaban nem annyira, de ilyenkor ugyis rakenik a telefonos
tarsasagra, gondolom ez masnal is igy menne.  Ez van.  Mint az varhato is,
a telefon tenyleg megy mellette, meg ilyen zurt nem tapasztaltam, de ez
gondolom a minimum.  Ellentetben ugyanezen ceg kabelteves beallitasaval,
itt nem ethernethez kotik az ip-t, hol az FBSD-be van dugva (RTL8029!),
hol az OBSD-be WD8013 (de egy kiserletet meg fogok tenni az Era L*-os,
EtherExpress-es gepevel, nem hiszem, hogy gond lesz), es megy problema
nelkul.  Az elejen egyebkent egy darabig - ugy tunt legalabbis, elegge
statikusan kaptam IP-t (vagy csak azt hiszem ?), de ez mostanra mindenkepp
megszunt.

No ennyi, ha eszembe jut valami, meg irok.  Ja, es egy tesztet meg fogok
tenni a NetBSD-s pppoe-val is, de ehhez tippeket is kerek, hogy mi modon
upgradeljek 1.5.2-rol olyanra amiben van pppoe tamogatas.  (Mauzi, SG, ti
kerdeztetek!)

No pa!

ZGabor < Gabor at Zahemszky dot HU >

(*) Nem orulok neki, ha kiderited, hogy jogilag ez nem azt jelenti amit
gondolok (de tudom, hogy a torveny nem ismerete nem mentesit, ugyhogy
legfeljebb maganban magyarazd el, hogy ezt en rosszul ertem, azt meg majd
letagadom :-)
--
#!/bin/ksh
Z='21N16I25C25E30, 40M30E33E25T15U!' ;IFS=' ABCDEFGHIJKLMNOPQRSTUVWXYZ ';set $Z ;for i { [[ $i = ? ]]&&print $i&&break;[[ $i = ??? ]]&&j=$i&&i=${i%?};typeset -i40 i=8#$i;print -n ${i#???};[[ "$j" = ??? ]]&&print -n "${j#??} "&&j=;typeset +i i;};IFS=' 0123456789 ';set $Z;X=;for i { [[ $i = , ]]&&i=2;[[ $i = ?? ]]||typeset -l i;X="$X $i";typeset +l i;};print "$X"