[FreeBSD] Ezernyi baj: floppy, nis, nfs

Adam Szilveszter sziszi at petra.hos.u-szeged.hu
1999. Okt. 21., Cs, 18:59:35 CEST

Hi !

Nem akarok belepofazni, de nehany dolog...

On Thu, 21 Oct 1999, Kubinszky Ferenc wrote:

> A drive biztos, hogy 1440-es.
> Eddig mukodott is, persze annyi baj azert volt vele, hogy neha nem olvasta a
> laptopom az altalafelirt lemezt, de a mellete levo SUN igen (altalaban).
> Az a vicc, hogy sajat maga vissza tudta olvasni mindig.
> Win alatt teljesen jol mennek a dolgok, tehat hw hiba talan kizarhato.

Hat, pusztan az, hogy valami Win alatt mukodik, meg nem mindenre
garancia... otthon a regi gepen van egy 540MB-es MAXTOR winchester,
amelyikre a Win95 tetszes szerint akar egymas utan tobbszor is felmaszik,
meg megy is jol,
de a FreeBSD install a file masolasi szakasz kozben egyszercsak egy csomo
"hard error" kisereteben bajosan elszall. Vagyis az a lemez valoszinuleg
rossz... ezert mondjak, hogy a UNIX alapvetoen dragabb, mert igenyesebb a
hardverre. Ez nem jelent feltetlenul Compaq vagy IBM hazba szerelt markas
gepeket, mert az OS leszarja a haz szinet, de azt igen, hogy ami van az
legyen jo minosegu. Ezert szokott elszallni minden kis RAM hiba miatt is a
legmegmagyarazhatatlanabb hibak kellemes tarsasagaban...a kinti levlistan
napi tema az ilyesmi es rendszerint kiderul, hogy egy defektes hardver
cserejevel megoldodott a rejtelyes problema.

> Persze olyan kerdest nem igazan tett fel installalaskor, hogy milyen kodolast
> akarok, pedig expert installt valasztottam...

Egy aproka megjegyzes... ez nem olyan, mint a Windozer, hogy csak akkor
lehet valamit erdemben beallitani, ha az Expert vagy a Custom installt
valasztod, mert itt az a felfogas, hogy ha te vagy a rendszergazda, akkor
neked kell tudnod, hogy mit csinalsz, itt nem degradalnak arra a szerepre
rendszerkarbantartas cimen, hogy nehany OK megnyomasa utan szines
diavetitest bamulhass a kepernyon... tehat itt eppen a Newbie es a
Beginner opciok azok, ahol lepesrol lepesre megkerdezik, mit akarsz es igy
biztositjak, hogy ne hagyj ki semmi fontosat. Az expert install olyanoknak
valo, akik mar majdnem csukott szemmel is meg tudnak csinalni, ezert
barmilyen szovegeles csak hatraltatna oket...

> (illetve volt valami, hogy kodolasrol, de nem USA-ban vagyunk, es mivel ez
> munkahelyi gep, nem nagyon akartam piszkalni)

Ha arra a kerdesre gondolsz, hogy akarsz-e DES-t hasznalni es aztan gey
csomo szoveg arrol, hogy mit meg hogy nem szabad letolteni, akkor
megnyugodhatsz. Legjobb tudomasom szerint ez a szabaly csak arra
vonatkozik, ha valaki egy USA-ftp vagy cvs vagy hasonlo geprol egy nem-USA
gepre tolt le titkositasi programokat (vagyis exportalja azokat a Neten
keresztul.) ez ugyanis tilos. Minden mas logikailag elkepzelheto megoldas
ellenben megengedett, tehat ha USA-bol USA-ba, ha nem USA-bol USA-ba, ha
nem-USA-bol nem-USA-ba toltesz, akkor minden OK:-) Ugyanezert nincs rajta
pl a CD-ken nehany port. Es ezert van egy kulon security cvs server a nem
amerikai nepessegnek, az internat.freebsd.org, hogy ok is legalisan le
tudjak tolteni a legujabb security forraskodokat. Mindenesetre ha a jovore
teljesen vedeni akarod magad, akkor a /etc/make.conf fileban van egy olyan
valtozo, hogy USA_RESIDENT, na ide szepen ird be, hogy =NO (default, hogy
az egesz ki van kommentalva) igy ha olyan portot akarnal pl installalni,
ami nem szabad, akkor kapsz egy figyelmeztetest.

A lenyeg az, hogy itt is csak az amerikai kormany egy hulye otleterol van
szo, maga a szoftver hasznalhato (lenne) Szerencsere a Win alatt gyakori
"Ez egy franko padlorakopo progi, ami ugyan semmi hasznosat nem csinal de
gondoltam hatha jo lesz valakinek... de ha nem fizetsz 50$-t akkor nem
fog csinalni semmit sot 30 nap mulva kihivja a gazszamlast is" tipusu
cuccok itt hirbol sem ismertek... ha valamiert fizetni kell, az
rendszerint valami komolyabb es csak free utilekkel is tokeletesen ki
lehet jonni... en legalabbis igy tapasztaltam. Igy szep es konnyu az
elet:-)))

Udv es bocs a belepofizasert:

* Adam Szilveszter * JATE Szeged * email: sziszi at petra.hos.u-szeged.hu *
* Homepage : none * alternate email: cc at flanker.itl.net.ua *
* Finger sziszi at petra.hos.u-szeged.hu for PGP key. *
* I prefer using the door instead of Windows(tm)... *