[FreeBSD] Problemák

Zahemszky Gabor zgabor at CoDe.hu
1999. Nov. 18., Cs, 12:05:18 CET

Hello!

Hat sokaig tartott, de azert megerte (hehe).  kar, hogy azzal a 3.1-gyel
majdnem ugy le vagy maradva, mint en a Chiptaras Debiannal, meg a 2.2.10-es
kernellel.  Persze tanulni jo.

> Az is egy port. Csak eppen nincs a CD-n binarisban, mert az USA-bol ugy
> nem lehet kivinni. Ezert eloszor is allitsd be a /etc/make.conf fileben az
> USA_RESIDENT=NO-t aztan dobj neki egy make installt az
> /usr/ports/security/ssh dirben. Ekkor szepen le fog neked fordulni.

Ehhez csak annyit, hogy ha veletlenul megse, akkor:
ftp.hu.freebsd.org/pub/FreeBSD/ports/ports/security/ssh/
alol toltsd le az uj port konyvtarat, mert valami peccset leszedtek a *.fi-rol,
es azota mar mashonnan tolti a make.

> Ha adsz neki egy -c-t, akkor csak az egysoros commenteket fogja kiirni, az
> meg nem is baj, a full story, meglepo modon: man pkg_info

Hat erre sajnos nem tudok valaszolni, meg szerencse, hogy Adam kollega mondott
ra valamit, sose hasznaltam a pkg_info-t.  Ha ilyenek kellettek, en mindig
azt mondtam: ls /usr/ports/xyz, esetleg lynx /usr/ports/README.html, a
folytatas nekem jo volt.

> /usr/libexec/locate.updatedb. Bovebben man updatedb

Es amugy valahogy cron-bol le is fut tan hetente.  (Vigyazat!
1) a franc emlekszik, 3.1-ben ez pontosan hogy volt felhuzva, valami
/etc/{dai,week,month}ly szeru ize, de lehet hogy mar ott is
/etc/periodic/*
2) FreeBSD alatt egy cron van, de _ket_ adatbazis.  Ugyanis nem csak
az AT&T-fele /var/cron/tabs letezik, hanem a BSD-s /etc/crontab.  3.3
alatt az updatedb-t futtato weekly asszem a /etc/crontab-bol fut.)

> En nem talaltam, de nem is volt ra szukseg, mert az ifconfig felhuzza...

Nekem se kellett, de a /etc/rc.conf-bol szerintem a leglenyegesebbek
tenyleg megtehetok.

> A rendszer itt *nagyon* mas, mint barmelyik Linuxon. Itt a base csomagokat

Szoval:
a) van a package, ez az amit a pkg_kezdetu dolgokkal maceralhatsz.  Ez akkor
jo, ha lusta vagy, meg nincs semmi extra igenyed.  Ez binarisban van es
gyakorlatilag a pkg_add-on kivul nem sokat kell rola tudni.
Gyakorlatilag _mindig_ a /usr/local ala kerul, es noha lehet rajta valtoztatni
(-p /dir opcio), nem biztos hogy erdemes.  A /usr/local alol egy kategoria a
kivetel, ez az X, es csatolt reszei, ezek nekem ugy tunik, mindig a
/usr/X11R6 ala kerulnek, es nem egy lokalis X konyvtarba.

b) van a port, ami akkor jo, ha
  i) nem szabad binarisban adni
  ii) nem szabad egyaltalan sehogy se adni
  iii) valamit izelgetni akarsz a forras konfigjan
  iv) biztos van mas is, csak most nem jovok ra
Ez ugye az az iszonyatos mennyisegu vacak mini fajl a /usr/ports alatt, itt
viszont (tudtommal) nem a pkg_* mukodik, hanem a make ; su ; make install
( ; exit :-), ami lenyalja ha kell, patchel, fordit, installal, es csinal
egy pkg_* leirot, hogy leszedni mar lehessen pkg_delete-vel.  (Ja a make
install utan nem art a make clean, mert kulonben a vilag diszje se eleg.)
Ha izelgetni akarod, akkor az elso make elott make patch, utana konfiguralod
ahogy jol esik, es utana make ; ....

Ha jol tudom, ez valami olyan, mint az rpm es srpm.  Biztos deb-ben is van
ilyen, azt meg mindig nem ertem.  (Igazan kikepezhetnel mar a deb
alapjaibol.)

> Es meg nagyjabol az osszes Linux prog is, mert az is fut emulacio
> alatt...:-)))) (az OpenBSD meg jobb, ott elvileg majdnem minden azonos
> arch-ra keszult UNIX binary futtathato, ha megvannak a libek)

Ez a 3.1 ota gondolom meg legalabb 500-zal tobb, naponta legalabb 5-10
megjelenik.  Szerintem ezt a legnehezebb kovetni.  Mivel nekem szar a
drotom, en azt a modszert kovetem, hogy ha valamit portbol kell foltenni
(miota kevesse veszem, mint ir(at)om az install CD-t, azota ez legtobbszor
igy van), szoval ftp a font emlitett ftp szerver (vagy ha biztos akarok
lenni a dolgomban akkor az eredeti ftp.freebsd.org, cd ..../dir, es
ott egy more Makefile a megfelelo port konyvtaraban.  Ha az abban talalhato
DISTNAME ugyanaz mint a nalam levo Makefile-ban, akkor _majdnem_ biztos
lehetek abban, hogy nincs gaz, hasznalhatom ami a gepemen van.  Sajnos itt
vannak diszkrepanciak, pl. uj vagy javotott patch, ilyesmi.  De legalabb nem
egy regi verziojat hasznalom a proginak.  Persze ha van erre valami
drotkimelo megoldas, az az igazi.

A Linuxulator 3.1 ota baromi sokat javult (pedig mar eredetileg is tokeletes
volt a reklamok szerint), es persze van egy ket szar, ami meg mindig csak
Linux alatt van (JDK 1.2, Real G2 es tarsai).  Egyebkent nehany elbaszott
(es elbaszottul Linux specifikusan megirt) progi kivetelevel a tobbseg
tobb-kevesebb gurcolessel portolhato, en millio ilyet csinalok csak ugy
magamnak, ritkasag az ahol teljesen elakad az ember.

> A tobbi kerdessel kapcsolatban nem volt otletem, de majd talan a valodi
> guruk:-)

hat en igazan nem vagyok guru, amit az bizonyit, hogy nem is tudok a
kerdesekre erdemi valaszt adni:

> mitõl van az, hogy egy 128 megával ellátott gépen egy find
> másodikra is órákig fut a /usr/ports könyvtáron?

Ha jol emlekszem ez iranyu olvasmanyaimra, sokkal visszafogottabb a
memoriakezelese, mint Linux alatt, ami erosebb terhelesnel jobb, egyedi (es
a fentihez hasonlo) huncutsagoknal viszont ilyen visszassagokat eredmenyez.
Ha nem csalodom egyebkent ez speciel a FAQ-ban is benne van, de azt
mindenkepp erdemes webrol nezni, mert (nyilvan?) valtozott 3.1 ota.
(Es valahol megtalalhato egy eleg ertelmes_nek tuno_ osszehasonlitas a
ketfele VM-rol, asszem Dyson irta.)

> hogyhogy az interface-ek felhúzása az ip filtering _elõtt_ van az
> rc scriptben?!?

Megszolalt benned a security, mi?  Nem tom.  Bar gondolom kicserelheto lenne
ez a ket resz az rc.net-ben.  De tudod mit?  Megkerdezem a kinti listan.
(Ezt persze Te is megteheted: freebsd-{security,ipfw}@freebsd.org,
archivum pedig http://docs.freebsd.org/mail/)

ZGabor at CoDe dot HU

Ui: adj mar egy pointert arra a mikulastokra vonatkozoan.  Zuros, hogy
tudok-e menni, tobbek kozott az idoziteseken mulik.  Vagy hijjam fol sok
tanitvanyom valamelyiket?

--
#!/bin/ksh
Z='21N16I25C25E30, 40M30E33E25T15U!' ;IFS=' ABCDEFGHIJKLMNOPQRSTUVWXYZ ';set $Z ;for i { [[ $i = ? ]]&&print $i&&break;[[ $i = ??? ]]&&j=$i&&i=${i%?};typeset -i40 i=8#$i;print -n ${i#???};[[ "$j" = ??? ]]&&print -n "${j#??} "&&j=;typeset +i i;};IFS=' 0123456789 ';set $Z;X=;for i { [[ $i = , ]]&&i=2;[[ $i = ?? ]]||typeset -l i;X="$X $i";typeset +l i;};print "$X"