FreeBSD Magyar keymaps/font maps?

Zahemszky Gabor zgabor at zg.CoDe.hu
1998. Aug. 25., K, 14:08:51 CEST

No szevasztok!

First in Hungarian, second in English.  OK?

Az altalam elkuldott, es ache altal mar -current-be commit-talt
(sorry for hunglish :-) keymap file a 'szabvanyt' koveti, amennyire ez
fizikailag lehetseges.  Azaz yz fol van cserelve, a ; -> e' es
tarsai ( \ elerheto AltGR-q formaban.)  Most ez van betoltve az
_amerikai_ billentzumre, de mar unom javitgatni ay zy csereket.
Mivel nem vagzok teljesen en se hulye, gondoltam azokra (en, peldaul), akiknek
nem magyar a billentyuzetuk de szeretnenek magyarul gepelni, ezert kisse
osszegyurtam a 101/102 gombosat.  Pl: 101 gombos eseten a kis hosszu i' (ha
jol emlekszem) AltGr - j, a nagy hosszu I' AltGR - i -kent erheto el.
(Vagy forditva :-)  Tehat: az enaltalam csinalt keymap-ben elerhetok ezen a
helyen, ES a 102. gombon is.  Hasonloan, mivel a 'zxcvbnm'-ben levo z-re
teszi a 102 gomb eseten a > jelet, es a mellette (az amerikai
billentyuzeten) NEM LETEZO gombra teszi a < jelet, nalam elerheto Alt-m
formaban is.  (Meg kell mondjam, ugy emlekeztem, hogy Alt-Shift-z volt,
leven - most eppen - sokkal logikusabbnak tunik.)  Es persze ra
van definialva a 102. gombra is.  (Az Alt-m, ha jol emlekszem, az M$
szabvany 101 gomb eseten.)  Ezzel szerintem eleg jol lefedtem azokat a
helyeket, ahol zur van a 101/102 gomb problemaval.  Ja, meg valami:
termeszetesen a 0-bol o: lett, de van 0 a'la M$ - elerheto az '1'-tol balra
levo (eredetileg ` es ~ karaktereket tartalmazo) billentyun.

Lehet csinalni ezenkivul 101 gomboshoz is kulon magyaritast (nekem van is,
mert ezt a Windowsos dolgot ruhellem), de ilyenkor szerintem(!) kell a
normal amerikai kiosztas, es el kell donteni, hogy hova rakjuk (Alt-tal -
gondolom en) az ekezeteseket.

Csak eppen: a dolog (Thanx, Julian) javult azzal, hogy ismet megneztem a
FAQ-ot, es azt is megneztem, hogy mit csinalt (szerintem: Ache) a cirill
billentyuhoz, mert eddig azzal nem foglalkoztam.  Az derult ki, hogy nem
egy, hanem ket bill. tablat tolt be, amik kozott valtogatni lehet.  (Egeszen
precizen egy darabot, csak eppen ketszer akkora.)  A cirill
megoldas szerint Caps-Lock segitsegevel, aminek nagy elonye, hogy latszik
a LED-en, hogy most milyen modban vagy, az eredeti CapsLock funkcio pedig
elerheto Shift-CapsLock modon.  (Szerintem ugyan forditva jobb lenne.)  Ez
nem rossz otlet, de megint csak el kene donteni, hogy mivel valtsunk.
Barmilyen FBSD altal megzabalt kombinacio lehet (asszem, ezt ugye meg nem
ismerem elegge), de felek, hogy a keymap felepitese nem tenne lehetove a
Shift-Shift kombinaciot (a'la M$).  A dokumentaciot idoszeru lenne
aktualizalni, ugyanis meglepodve tapasztaltam, hogy kulonbozo olyan
funkciokat is lehet csinalni, amiket szerintem nem lehetett akkor, amikor
belekezdtem (pre2.0.5) - pl META billentyu, es foleg ez az ize, ``alock''
ami szerintem a billentyuvaltashoz kell, de meg nem talaltam meg a forrasban
a hasznalatat.  No most: ha ezt kigyokolom (sajnos a hetvege eluszik), akkor
lehetne olyat, hogy van _osszesen_ ket billentyuzet kiosztas, az egyik eleve
angol, es valtas utan lesz magyar, a masik meg forditva.  De persze ez
megint csak rajtatok mulik.  (Mondjuk arra gondoltam, hogy ami eleve
amerikai kiosztasu az mondjuk hungarian.iso2.101key.kbd; ami eleve magyar
kiosztasu az meg mondjuk hungarian.iso2.102key.kbd neven - hulyek szamara is
ertheto modon :-)

Hopp, meg valami: ha jol ertem a dolgokat, FBSD-ben _nincs_ AltGR, mindegy,
melyik Alt-ot nyomod, ha egyszer a keymap szerint CSAK annyi szerepel, hogy
a betu, meg a betu shift-tel, meg ctrl-lel, meg alt-tal.  Viszont ezek az uj
vackok esetleg lehetove teszik valamifele masik valtobillentyu definialasat,
csak meg nem ertem hogyan mukodik.  (Reggel ota gepelem ezt az egy levelet,
kozben neztem FAQ-ot, handbook-ot - merthogy 2.2.6-ban a Julien altal
emlegetett SC_MOUSE_CHAR ott szerepel, nem a FAQ-ban -, neztem a cirill
keymap-ot, neztem az enyemet, neztem a syscons forrast, mostanra mar be kene
fejezni, hogy el is tudjatok olvasni, hogy holnapra megint sok
reagalnivalom legyen.)

No?

So in English:
the hungarian keyboard has 102 keys, and yes, there are the accented
characters have labels on it.  The hungarian keymap file, Ache committed to
-current,
followed that quasi-standard, only I made some little modifications to work
with that keymap on a 101-key keyboard, too.  (This keyboard follows a f* M$
style.)  Some characters has another place on the 101/102 keyboard, so my keymap
put these characters to both places.

I've read the FAQ - well, in 2.2.6, it's in the handbook and not in FAQ, but never mind -, another time (thank a lot!), and found a new trick to
use a double sized keymap file (as the russian ones), and another lock
function - named alock I think, so maybe it's enough
to make two keymap files, one for an american-hungarian (eg: for 101 keys
keyboard), and another hungarian-american style (for 102 keys keyboard).
With both keymaps we can use the accented characters.
So now, I'll try to make that big keymap file.  We just need to know, what key
we want to use to switch from hungarian to american or vice versa.  Eg, in
the russian keymaps, it's CapsLock.  It's good, that we can see it on the
CapsLock LED, but bad, as we have to Shift-CapsLock to use the original
function.  Maybe we need another method (eg, the one Windows uses - by the
way, I know only LShift-RShift, but I think we cannot use it in FBSD)

So?

Comments, suggestions as always, welcome!

ZGabor at CoDe dot HU
--
#!/bin/ksh
Z='21N16I25C25E30, 40M30E33E25T15U!' ;IFS=' ABCDEFGHIJKLMNOPQRSTUVWXYZ ';set $Z ;for i { [[ $i = ? ]]&&print $i&&break;[[ $i = ??? ]]&&j=$i&&i=${i%?};typeset -i40 i=8#$i;print -n ${i#???};[[ "$j" = ??? ]]&&print -n "${j#??} "&&j=;typeset +i i;};IFS=' 0123456789 ';set $Z;X=;for i { [[ $i = , ]]&&i=2;[[ $i = ?? ]]||typeset -l i;X="$X $i";typeset +l i;};print "$X"