[BSD] ufs vs. samba?

Kollár Csaba csaba.kollar at enternet.hu
2009. Feb. 19., Cs, 21:07:01 CET

Tortent a minap, hogy kiprobaltam a FreeNAS nevre hallgato, igazan
korrektul kitalalt, es szepen megvalositott "szoftveres NAS" megoldast.
Tulajdonkeppen freebsd alapu iscsi targetet akartam tesztelni, es nem
volt kedvem nullarol cvsupolni, portokat telepiteni, stb.., igy futottam
bele a FreeNAS -ba, ami FreeBSD 6.4 -re epul, es egy livecdrol seperc
alatt beroffentheto.

A dolog olyannyira megtetszett, hogy gondoltam ajanlom egy ismerosomnek,
aki eppen egy kis irodai fileszerver uzembe allitasan tori a fejet. Az
iscsi tesztek mellett igy elkezdtem probalgatni rajta a samba servicet
is, es egy eleg erdekes hibajelensegbe futottam bele:

Tobbfele kliensrol teszteltem, es a feltoltes/letoltes sebessege soha
nem haladta meg a kb. ~20Mbps -t. Mindezt rezes gigabites halozaton,
Intel pro/1000MT kartyakkal. Ugyanezen felallasban az iscsi -bol ki
lehetett hozni olyan _400-450Mps -t_. Persze ott kisebb az overhead, de
ilyen jelentos kulonbseget azert nem fognek erre.

Kesobb mas okbol kifolyolag a freenas alatti teszt hdd -t ext2 -re
formaztam, ekkor ~150Mbps volt a sambabol maximum kihozhato sebesseg,
mig ufs -el tovabbra is csak 20 (amugy olyan 150-200 -rol indul azzal
is, gondolom a cacheknek koszonhetoen, de 5-10 masodperc utan mindig
beallt 20Mbps kornyekere).

Softupdates bekapcsolva, mountot probaltam noatime opcioval, sambaban
mindenfele largefile meg sendfile varazslatok be/ki voltak kapcsolva,
semmi valtozas... Az egyetlen elorelepesi lehetoseg az, ha a share
alatti fs -t modositom. Halozat debug iranyaba nem mennek el, mert mint
emlitettem, kozel 20x -es sebesseget ki tudtam hozni ugyanebbol a
rendszerbol, mas servicevel. A load minimalis, c2d cpu, sok giga ram,
sata2 -es hdd, es ha a rajta levo ufs particiot mericskelem localban,
akkor 45-60Mbyte/s -t tudok belole kihozni (igaz, csak dd -vel probaltam).

Persze mondhatnam hogy legyen pl. ext2, es kesz, de egyreszt erdekel
hogy mi okozhatja ezt, masreszt a 150Mbps -t is kevesnek erzem.
Ugyanebben a networkben van egy windows 2003 server alapu
fileszerver/domain controller, es azzal is tudok forgalmazni vigan
400Mps korul, ugyanezzel a klienssel (a sajat desktop pc -m), pedig
joval nagyobb terheles van rajta.

Valakinek van valami otlete hogy merre erdemes tapogatozni?

--
Chal