[BSD] [OT] schedule_ule desktopon szubjektiv benyomas

Viktor Cemasko cemasko at fibermail.hu
2007. Aug. 25., Szo, 16:27:38 CEST

Szervusztok!

Kíváncsiságból kipróbáltam másik ütemezőt, egy héten át használtam.
Mivel nem végeztem számszerű méréseket, még nem is volt olyan
elhatározásom, hogy eldöntsem melyik a jobb, ezért ennek fényében
kéretik viszonyulni kéretlen és teljes mértékben szubjektív
benyomásokon alapuló beszámolómhoz. A nyelvezete is teljesen pongyola,
nem törekedtem szakszerűségre, már csak annál egyszerű oknál is fogva,
hogy kevés vagyok én ehhez.
Tudatában vagyok annak, hogy több cpus gépekhez javallott a tárgyban
nevesített, de a kíváncsiságom...

Amit a gép felhasználási szokásaimról érdemes (vagy sem) tudni.
Állandóan van viszonylag változatlan dl/ul, több tabos böngészés, megy a
levelező, és nyitva van Ooo, amin napi rendszerességgel konvertálok
egyik formátumból másikba xx darab filet. Naponta, kétnaponta
folyik különböző alkalmazások forrásból történő fordítása,
csomagkészítése, és természetesen napi szintű dvd film nézés VLC-vel.
Egypocis, gyenge 2,8-as Celeronos D335+ gép, VIA chipsetes, egy gigával
megáldva.

ULE általában jobban kezeli, kezelne nagyobb terhelések esetén az
erőforrásokat. A film lejátszás kevésbé akadozott nagyobb számú doksi
konvertálásnál vagy alkalmazás fordításnál. Asztalok, alkalmazások
között is gyorsabban, simábban tudtam ilyenkor váltani váltani.
Levelek nagyszámú (300 - 500 email, nálam ez sok :) spamszűrése, antivir
általi ellenőrzése, feltételes filterezése kicsit gyorsabbnak tűnt, és
nem "gondolkoztatta" el annyira a levelezőt, gépet. Aminek nagyon
örültem, egy darabig.

Üröm az örömben, hogy rendszeresen előfordultak olyan eseteket, amikor
nem "vette észre" időben vagy késéssel tette azt, hogy adott
alkalmazásnak több "kakaóra" lenne szüksége. VLC képe pl. ilyenkor 7 -
15 másodpercre beragadt.
Ismétlődően mutatott száz százalékon felüli wcpu értéket olyan
alkalmazásnál, ami éppen több órája nem csinált semmit (nuku indexelés,
frissítés vagy más tevékenység) vagy a szokott terhelésű
tevékenységét végezte (ezt nyilvánvalóan benyomás alapján írom le).
Amennyiben ez levelező vagy Ooo volt, nem volt gond, de ha kinézte
magának rtorrentet, bőngészőt vagy valamelyik perl (scriptet!? nem
tudom, a top-ból néztem ki :), vagy cc1-et, akkor kezdődött rdesktopos
élmény holdon át. Böngészés során npviewer.bin-nek néha olyan lelkesen
osztott erőforrást, hogy lényegében nem lehetett emiatt böngészni. Másik
mosópór (ütemező) simán hagyta ilyenkor meghalni a nevezettet, itt vagy
vártam több percet (öt és tiz perc közötti időtartam), vagy killeztem a
npviewer.bin-t.
Böngészőnél offlineban is eljátszotta a zabálom a processor időt semmi
tevékenység alatt. Olyan érzésem, tippem volt, mintha "emlékezett" volna
az ütemező, hogy korábban adott alkalmazás több erőforrást igényelt, és
néha hibásan próbálta "kitalálni", hogy akkor most ennek biztosan adni
kell.
Megfigyeltem, hogy az általános CPU load is átlagban magasabb volt.

Most újraindítom a gépemet, hogy visszaálljak SCHED_4BSD-ös magra. :)
Nem érzem magam egyelőre eléggé nyitottnak SCHED_ULE-re.

Mellesleg, van magyar nyelvű irodalom FBSD-ös ütemezőkről, amin
érdemes egyszerű halandónak legalább átfutni, általános művelődés
címszó alatt? Címeket, url-et előre is köszönöm.

p.s. ne nagyon bántsatok a fentiek miatt. Igyekszem (tényleg:)
visszafogni magam, és nem bloggolni ide minden élményemet. :)
p.p.s. van még ütemező? ;-p
--
Üvdvözlettel:				No RISC,
Cemasko Viktor.				no fun. (c) Motorola