[BSD] A DHCP filozofiaja

Adam Szilveszter adam at hif.hu
2004. Már. 1., H, 15:18:15 CET

Szia!

Kovács Zoltán wrote:

> Ha jól értem, az a név, amit például a tcsh promptban alapbeallitásban látok nem
> más mint a "hostname", azaz  "prompt" burokváltozó magát a nevet tárolja, ami
> most például "dhcp-15". Ennek alapján persze ezen a neven probálnám elérni
> més gépről a notebookomat. Viszont  a  /var/db/dhclient.leases állományban az
> aktuális név "dhcp-3" és valóban ezen a néven tudom elérni a notebookomat!

Igen. A prompt nem tudja, hogy a gépednek mi az IP-je sem azt, hogy
ahhoz milyen név tartozik a DNS-ben. Mint írtam, a dolog nem is működne
akkor, ha a gépednek több neve van egyszerre. (ami több okból is
lehetséges) Az én notebookomnak jobb napokon van vagy 3 IP-je és vagy 6
neve egyszerre :-)

> Nekem teljesen mindegy, hogy különbözik-e a "saját" név attól, amin keresztül
> más gépekről el tudom érni. Az lenne számomra kényelmes, ha nem kellene
> mindig belenéznem a dhclient.leases állományban, hogy megtudjam az éppen
> aktuális külső cimet, hanem monduk a prompt az automatikusan ez legyen.
> Az már csak hab a tortán, hogy a  "hostname" is dinamikusan az éppen adott
> külső név legyen.

Világos. Ha csak egy név van (vagy te eldöntötted, hogy a több közül
melyik érdekel) akkor egy shell programmal simán átállíthatod. Mint
mások is írták, ez pl a dhclient által automatikusan hívott
parancsállományokkal is működik, ha azt a nevet akaord használni.

>  A "lease lejárta"  itt mit takar? Amikor megszakitom a hálózati összeköttetést?
> Számomra az lenne fontos, hogy egy burokállomány a dhclient indulásakor
> megkapott DNS-névre állitsa be a "hostname"-t, majd ez jelenjen meg a
> promptban.

A lease-t a szerver csak adott időre adta, ha az eltelt, akkor le van
járva. És akkortól már se az IP-d nem az, se a hozzá tartozó név.

> Ez mit is takarna pontosan?

Egyszerű. Beállítod mondjuk, hogy a 192.168.1.2-höz mindig a
dhcp-2.home.network név tartozzon. Ezután mindig tudni fogod, hogy
amikor a géped ezt az IP-t kapja, akkor az a neve, mindegy mit ír ki a
shell prompt.

Üdv: