[BSD] FreeSBIE - teszt es tapasztalatok

Gabor Suveg gabor at suveg.hu
2004. Júl. 26., H, 16:05:53 CEST

Adam Szilveszter <adam at nhh.hu> írta/wrote:
> Hali!
>
> A hetvegen (egy sajat magam altal eloidezett merevlemez serules okan)
> volt alkalmam egy kicsit hosszabban hasznalni a FreeSBIE magyar
> valtozatat, mert annak a segitsegevel kivantam elkerulni a teljes
> ujratelepitest, es az adatmentest amennyire lehetseges volt
> vegrehajtani. Ezert gyul nehany tapasztalatom a dologgal kapcsolatban,
> amit szeretnek megosztani.
a cdnt en csinaltam .

> [...]
> "extrem" esetek, mint az en laptopomban levo S3 Mobile Savage kartya,
> aminel direkt (es ellentetesen a dokumentacioval) force-olni kell a
> software cursort, es ki kell kapcsolni az osszes hw gyorsito funkciot,
> mert kulonben fagy, inkabb kivetelesek. (es tudjuk, hogy az X ujabban
> utalja az S3 kartyakat, szoval nem meglepo, utoljara meg a 3-as X-el
> mentek rendesen) Ugyancsak jo, hogy sokfele eszkoz helyet kapott a CD-n,
> bar talan egy kicsit tulzottan a grafikus kornyezet felallitasan volt a
> hangsuly, nehany szoveges eszkoz pl web bongeszo jo lett volna.
ez volt a cel. ha

> [...]
> durva dolog, mert hiszen a live CD pont arrol kellene, hogy szoljon,
> hogy a merevlemez esetleges tartalmahoz egyaltalan nem nyulhat hozza! Ha
> egyaltalan, akkor is szigoruan a felhasznalo utasitasara es lehetoleg
> csak ro modban. Ez a viselkedese a FreeSBIE-t gyakorlatilag
> hasznalhatatlanna teszi pl rendszer helyreallitasnal, ahol az admin
> tudhatja, hogy a serult fajlrendszereket nem szabad megprobalni
> mountolni, de a FreeSBIE tojik a fejere, es meg akkor is rw mountol, ha
> a fajlrendszer nem tiszta! Ezzel komoly adatvesztest idezhet elo!
a kovetezo lemezen - a heten kesz lesz - ezt javitom.

> Anno a Knoppix is felkenodott a falra ilyesmi miatt, akkor terjedt el
> rola, hogy komoly profi celokra (ertsd barmi masra azon tl, hogy
> menozhessel vele kiallitasokon) hasznalhatatlan. Azota asszem javitottak
> rajta.
meteszunk mindent, hogy errol ne ez rejedjen el :)

> [...]
> nelkul lehetseges egy gepet kompromittalni akar tavolrol is, mert
> kenytelen vagy rootkent bongeszni stb. Amellett, tekintettel arra, hogy
> a FreeSBIE demo es propaganda celokat is szolgal, nagyon rossz peldat
> mutat a felhasznaloknak, amikor azt "demozza" nekik, hogy milyen konnyu
> is az elet, ha rootkent futtatsz X-et. Uj felhasznalo letrehozasa nem
> lehetseges annak ellenere, hogy a /tmp es az /etc is memoriaban levo
> fajlrendszerek. Tehat ha akarod se tudod novelni a biztonsagot. A
> Knoppix itt sokkal jobb, egy limitalt felhasznalokent indul es su-zni kell.
a kovetkezo 'nagyobb' valtozashoz ez tervbe van vene.

> [...]
> oldalak, vagy a teljes dokumentacio. Ez megint azt mutatja, hogy nem is
> szantak arra, hogy dolgozni is lehessen vele, de ez baj. Emellett
> kedvesen felkinalja pl a nyelvi beallitasokat az elejen, de mivel a
> magyar konzol font nincs rajta, es a terminal tipust se allitja at
> "cons25l2"-re az eredmeny enyhen szolva hianyos lesz: csak a
> bill.kiosztas es a locale lesz atallitva. Ezt elegansabban is lehetne. A
> kevesebb itt nyilvanvaloan tobb lett volna, a KDE/Gnome helyett valami
> kis hely es eroforras igenyu wm demozasa sokkal jobb otlet lenne...
a lemezen NINCS Gnome, hanem xfce az pedig eleg kis eroforrasigenyu ki
progi, megis jol nez ki. Mit tegyek ra, ami kicsi es jol is nez ki?

a twm kicst, de nem fogsz meg olyan usert aki most lat eloszor FreeBSDt,
nezd meg a sok-sok live cdn mind kde vagy gnome van :)

masreszt a CHIP mellekleten levo cdnek el kellett fernie 300MB-ban, ha
belegondolsz, a sima 700MB-os lemezre felfer OO.org is.

> Tanulsag: A FreeSBIE *tenyleg* csak arra valo, hogy elvidd a
> windows98-at futtato haverodhoz es megmutasd neki, hogy nemcsak zold
> hanem kek kepernyohatter is lehetseges defaultbol (mert o kb ennyit fog
> erteni az egeszbol). FreeBSD-s gepen nagyon nem ajanlott hasznalni. Kar.
ez a cel. a fenti problemakat megprobaljuk orvosolni jo ?

> P.S.: A felsorolt problemak nem a magyaritas eredmenyei, az eredetiben
> valoszinuleg ugyanigy benne vannak. Kozelebbrol megnezve, a konfiguralas
> hellyel-kozzel elegge igenytelen modon tortent. Pl az /etc/rc.local
> hasznalata mar tok regen deprecated, es nem is evidens rola, hogy koze
> van a FreeSBIE-hez.

sajna az idohiany miatt nem volt sok idom vele jatszani,

imho a freesbie.suveg.hu oldalon reggeld magad, es a forumba lehet
irogatni. hmm ?

bocs a husszu levelert, de nem elsz +1 ilyen.
--
best wishes,

Gabor Suveg <gabor at suveg dot hu>

Magyar BSD Egyesület >> www.bsd.hu << Hungarian BSD Association
Unix isn't just  #include <linux.h>,  i386,  ILP32,  ELF,  ...!