[BSD] nyari szunet?

Adam Szilveszter adam at nhh.hu
2004. Júl. 19., H, 11:55:04 CEST

Hali!

[Eloszor a munka^^^^kerdesekre valaszolas, aztan jovok az offtopic
dumaval:-)]

tif wrote:

> Na majd én kérdezek. Sikeresen feltelepítettem a 5.2.1-es FreeBSD. Üröm
> az örömben, hogy nem figyeltem, és egy kicsit legyalulta a debianomat.
> Szoval az első kérdés: Hogyan kell telepíteni, csaomagot felrakni?

Hmmm. Ugye most direkt fogosat kerdeztel? :-) Mit szeretnel
feltelepiteni? A legyalult Debiant :-) vagy a sokkal jobb FreeBSD-t, ami
gyalunak is hasznalhato (yeah, FreeBSD/gyalu, the multi-platform OS!)

Ha a FreeBSD-n szeretnel csomagokat feltenni az alaprendszer melle meg,
akkor annak ket modja van:

Vagy igent valaszoltal telepiteskor arra a kerdesre, hogy akarod-e a
ports collectiont, es akkor most ott figyel a gepeden szepen az
/usr/ports alatt egy csomo alkonyvtar, vagy nemet mondtal es akkor nem :-)

De mindenkeppen kerdezte telepites soran meg azt is, hogy akarsz-e plusz
csomagokat feltenni. Azok kozul mindenkeppen erdemes volt / lett volna
valasztani a cvsup-without-gui csomagot, mert kesobb meg nagyon
praktikus lesz. Emellett persze nyugodtan valogathatsz belole meg
masokat is. Ha van Net kapcsolatod mar, akkor huzhatsz le meg csomagokat
FTP-rol, amihez inditsd el a sysinstall programot, valaszd a
post-install config pontot es aztan azon belul a csomagokat (Packages)
es valaszd az FTP modot (vagy a passziv FTP-t ha kell) es a feltarulo
listabol pl a magyar tukrot. Onnantol mar nyugodtan valogathatsz az
osszes lehetseges csomag kozul. Ezek binarisak, nem kell oket forditani.
A parancssorbol a pkg_add segitsegevel erheted el ugyanezt, a manualt
celszeru kicsit megnezni hozza de nem nehez.

Ha a ports collection is fent van, akkor hasznalhatod azt is, akkor
forrast szed le es leforditja neked. A ports collection frissen
tartasara azonban ajanlott a fentebb emlitett cvsup hasznalata, hogy
mindig a legujabb verzioju ports fad legyen meg. Aztan csak annyi, hogy pl

cd /usr/ports/archivers/zip
make install clean

bar mindig celszeru megnezni a Makefile-t a konyvtarban, hogy van-e
valami opcio amit erdemes lenne allitgatni.

Tobb info itt van:

http://www.freebsd.org/doc/en_US.ISO8859-1/books/handbook/ports.html

erdemes elolvasgatni egy kicsit.

> (helyes a megfogalmazás?)
> Hoval kell beírni a szerver címét?

Tobb helyre is :-) Celszeru egy hozzad kozeli mirrort valasztani,
cvsup-bol ilyen pl a cvsup.hu.freebsd.org, FTP-bol pedig az
ftp.hu.freebsd.org.

Sok szerencset a FreeBSD hasznalathoz.